Nehézfémek – 33 klasszik magyar metallemez

2018.10.02. 19:19, rerecorder

pokolgep_egyuttes_nyito.jpg

Nem maradt más hátra Magyar metal fókusztémánkban, mint színt vallani. A Recorder szerint ezek a legklasszikusabb magyar metallemezek.

A metal alapvetően nem tartozik a Recorder fő profiljai közé, főképp mert a hazai nyomtatott és online zenei sajtóban ez a műfaj a leginkább képviselt, de ettől persze még szeretjük a magyar metalt és van is véleményünk róla. Így a 65. Recorder magazinban Magyar metal címmel helyeztük a témát fókuszba és először egy idővonalon mutattuk be a zsáner hazai történetét, a fókusz nyitóinterjúja, a honi metal két legavatottabb ismerőjével, a Hammerworld magazin-koncertszervező-lemezkiadó alapító-vezetőivel, Cselőtei Lászlóval és Lénárd Lászlóval közös beszélgetés után pedig a hazai thrash történetét, a magyar glam rövid sztoriját és a magyar stoner-mozgalmat vázoltuk. Interjúztunk az Apey And The Pea-vel és bemutattuk, hogy a kortárs (vagy ma is aktuális, klasszik) metalelőadókra mely hazai lemezek, zenekarok hatottak. És most jönnek a legklasszikusabb magyar metallemezek - szerintünk.


01_pokolgep_1.jpg#

Pokolgép:

Totális Metál

(1986)

A magyar metal ősrobbanása: a műfaj hazai nagylemezes bemutatkozásán a gitárosok tehetségesen olvasztják egybe az Accept és a Judas Priest stílusjegyeit, Kalapács József pedig kivételes énekhangjával formál a dalokból nemzedéki himnuszokat. GA


02_ossian.jpg#

Ossian:

Acélszív

(1988)

Az énekstílusa és örök dacossága révén is erősen megosztó személyiségnek számító Paksi Endre az Ossian első albumán csupa tüzes és friss, a legszebb NWOBHM-hagyományok szellemében megírt számmal szólítja fel önfeledt léggitározásra a farmermellényesek seregét. GA


03_pokolgep_ejszakai.jpg#

Pokolgép:

Éjszakai bevetés

(1989)

Döntő rajongói többség szerint az életmű teteje (a ’87-es Pokoli színjátékkal együtt). A klasszikus felállás már tökéletesen összeforrva, de még a szakadást megelőlegező összeveszések előtt. Zeneileg hibátlan, plusz a jóslat is bevált, hisz itt vagyunk 2018-ban, a Föld kerek és még mindig vannak rockerek! ML


04_tormentor.jpg#

Tormentor:

Anno Domini

(1989)

Kisebb csoda, hogy ez a lemez 1989-ben, amikor a norvégok még sehol nem voltak, elkészült. Az már nem ekkora meglepetés, hogy megjelenni nem hagyták. A tömegesen másolt bootlegek azonban meghozták hatásukat, Csihar Attila pedig elindult a legendává válás útján. ML


05_undertaking.jpg#

Undertaking:

V12BB4U

(1989)

Ha nem csak másfél évig aktív, a Thrash Mosh Club házi zenekarából akár még a magyar Coroner is válhatott volna. Egyetlen demójuk alapján legalábbis tökéletesen keverték a szélvész-gyorsaságú riffelést technikásabb-progresszív megoldásokkal. KB


06_moby_ugass_1.jpg#

Moby Dick:

Ugass Kutya!

(1990)

Rendszerváltós proli-blues! Az első megjelent magyar thrash-album nem tehetett róla, hogy a nemzetközi trendekről lemaradt, a zenekar ekkor már tíz éve aktív volt, csak hát az a fránya állami lemezkiadási monopólium. Sebaj, mikor végre kijött, jól be is szólt mindenkinek, akit ért. ML


07_dance.jpg#

Dance:

Love Commando

(1990)

Félig magyarul, félig angolul, de egészében a fiatal (férfi)emberek megzabolázhatatlan véréről szól ez a hardrockból, glammetalból és rock and rollból kikevert, kivételesen könnyű szívű, a mai napig frenetikusan szórakoztató album. GA


08_sex_action.jpg#

Sex Action:

Sex Action

(1990)

Az évtized egyik legkarizmatikusabb zenekarának első lemezén, mint a viccben Mórickának, mindenről az jutott a fiúk eszébe. A szövegek mégsem közönségesek, inkább csípősen pajzánok – az igazi mocskot a bámulatosan mosdatlan zene adta hozzá a képhez. GA


09_moby_dick.jpg#

Moby Dick:

Kegyetlen évek

(1991)

Az Ugass kutya! LP-hez képest homogénebb, viszont emiatt karakteresebb és egységesebb folytatás, amin már nem érződik a debütálás útkeresése sem. Pusztai Zoltán apokaliptikus szövegei és a Kreator-ihletésű thrashelések a műfaj esszenciáját nyújtják. KB


10_sing-sing-torvenyek-nelkul.jpg#

Sing-Sing:

Törvények nélkül

(1991)

A kilencvenes évek elején a glam metal zászlaját a feltúrt hajú, rózsaszín gitáros szent bolondok helyett már inkább bőrdzsekis, bakancsos huligánok lengették. Második lemezének üdítően pimasz dalaival a Sing-Sing volt ennek a vonalnak a legmeggyőzőbb magyar hangja. GA


11_tankcs.jpg#

Tankcsapda:

A legjobb méreg

(1992)

A zenekar első klasszikusán úgy ragyog a vadul szellemes utcai költészet és a minden felesleges sallangtól megszabadított, frappáns zúzás keveréke, hogy sem a közönség, sem zenekarok tucatjai nem tudtak máig sem szabadulni a hatása alól. GA


12_akela.jpg#

Akela:

Farkastörvények

(1993)

Mellbevágóan apokaliptikus társadalomképet vázoló lemezén az Akela a pofonszerű brutalitást szégyentelen humorral, alkoholgőzzel és már-már nevetségesen ragadós power/thrash-keverékkel elegyíti. Az eredmény egyszeri, megismételhetetlen telitalálat. GA


13_exteme_def.jpg#

Extreme Deformity:

Internal

(1993)

A szombathelyi zenekar egyetlen lemezén kicsattanó, kamaszos lelkesedéssel és váratlan, lefegyverző profizmussal, pihenők nélkül darálja a kriptaszagú, koponyaszorító, klasszikus halálmetált. GA


14_bedlam.jpg#

The Bedlam:

Inside Ash

(1994)

Első lemezére a fojtogatóan sűrű riffeket a Bedlam még a prog-thrash-es múltból hozta magával, de az örök esőt ígérő, vigasztalan hangulat már egyértelműen Seattle felé mutat. A korszakot is jól tükrözi, de időtállóságáért a dalok komor szépsége szavatol. GA


15_tankcs_jonnek.jpg#

Tankcsapda:

Jönnek a férgek…

(1994)

A legjobb méreg LP-n már belengetett hard rockos/heavy metálos hatások és társadalmi problémákat feszegető-moralizáló attitűd itt még inkább teret nyert a csuklóból elreszelt mocskos rock’n’rollok mellett, a slágerhányados pedig szokásosan magas. KB


16_omen.jpg#

Omen:

Jelek

(1994)

Kalapács már 1990-ben kivált a Pokolgépből, de még négy évnek és három lemeznek kellett eltelnie, hogy a korszak metal-szupergrupjával, az Omennel kiadja csúcsművét. A Jelek a legjobb magyar klasszikus heavy metal-lemez, egy teljes korszak betetőzése. ML


17_nevergreen.jpg#

Nevergreen:

Game Over

(1994)

A szegedi-vajdasági horror-goth-doom formáció nemcsak szövegeiben idézte meg sokszor az apokalipszist, zeneileg is olyan, mintha egy mindent letaroló hadsereget figyelnénk madártávlatból, de azért a leigázottak sikolyait hallva. Első lemezük rögtön a legjobb is. ML


18_necropsia.jpg#

Necropsia:

Mélység

(1995)

A kilencvenes évek hardcore-hatásait széttördelt metállal és Rage Against The Machine-féle rap-rockkal ötvöző zenekar debütálása féltéglaként csapódott az akkori undergroundba és közel három évtized alatt sem vesztett groove-os erejéből vagy szövegei aktualitásából. KB


19_mood.jpg#

Mood:

Vol. 1

(1996)

A Corrosion Of Confirmity tagjaihoz hasonlóan Füleki Sándor és Holdampf Gábor is a hardcore-ból (AMD, Leukémia) indulva jutott el az ős-doomig, először Magyarországon. Ihletett debütálás, hazai stílus-origó, mely nélkül talán ördögszekereink sem lennének. KB


20_sear_bliss.jpg#

Sear Bliss:

Phantoms

(1996)

A Tormentorhoz hasonlóan Vas megyei black metalzenekar dallam- és dalcentrikusságával, a rézfúvós hangszerek használatával és – akkor még – stílusidegennek ható, tökéletesre csiszolt hangzásával már rögtön az elején meg tudta különböztetni magát a pályatársaktól. KB


21_korog.jpeg#

Korog:

Corpus Kriszti

(1997)

A noise-rock ortopéd dalformáit és kifacsart, disszonáns riffjeit a budapesti zenekar nemesfémbe mártotta, majd feltartóztathatatlan bulldózert épített az elemekből. A Corpus Kriszti a kilencvenes évek új magyar metaljának monstrumaként tarolt és mérgezett, amerre csak járt. GA


22_slogan.jpg#

Slogan:

Nincs

(1997)

A Slogan nem csak azzal lógott ki a korabeli thrash-színtérről, hogy Voivod-féle sci-fi-s technikás progmetallal és avantgárd hatásokkal folyton alakította stílusát, de a játékos humorral is, amely ezen a rengeteg demó legjavát újragondoló, egyetlen stúdiólemezen is egyértelmű. DE


23_blind_myself.jpg#

Blind Myself:

Heaven’t

(1999)

Azt a stíluskavalkádot, amely már az első lemezén is olyannyira jellemezte a zenekart, bárhol a világon megirigyelnék (nem volt véletlen az az amerikai turné). Egyszer punk, máskor hardcore, matekmetál, kaotikus megőrülés és végtelenül karizmatikus frontember. ML


24_aebsence.jpg#

Aebsence:

Unusual

(2002)

A folkmetál elterjedése előtt egy gödöllői zenekar már közös nevezőre hozta a Tool artrockját, az Alice In Chains beborult grunge-át és a magyar népdalokat. Az Unusual – nevéhez hűen – nem adja meg magát elsőre, ilyen kiérlelt stílusamalgámot viszont azóta is kevesen alkottak. KB


25_bridge_to.jpg#

Bridge To Solace:

Of Bitterness And Hope

(2003)

A Newborn feloszlása után Jakab Zoltán énekes-frontember új zenekart alapított, amelynek debütálása lényegében a kétezres évek egyik legjobb európai metalcore-lemeze, tökéletes svédelt, göteborgi témákkal, feldallamosított hardcore punkos sodrással és kimért breakdownokkal. KB


26_thy_cata.jpg#

Thy Catafalque:

Tűnő Idő Tárlat

(2004)

Kozmikus-avantgárd elektro-blackmetal? Megzenésített utazás térben és időben? Kátai Tamás projektje (mely ekkor még Juhász János dalszerző-gitárossal duóként működött) ellenáll mindenféle besorolási kísérletnek, anélkül, hogy törekedne rá. Mégis, hallgatás közben valahogy ajtót nyit az univerzum misztériumaira és csak visz magával. Mestermű. KB


27_watch_my.jpeg#

Watch My Dying:

Klausztrofónia

(2004)

Az elmúlt két évtized hazai extrémzenei színterének egyik csúcsteljesítménye: Messugah, Voivod, Fear Factory és a The Dillinger Escape Plan együtt a húsdarálóban. Zsigeri düh által hajtott thrash-death rémálom, költői szövegekkel. Az élve megnyúzás muzikális megfelelője. KB


28_ihm.jpg#

Isten Háta Mögött:

A szokásos hátborzongató kora reggeli ordítás

(2005)

Pálinkás Tamás szürrealista, dadaista szövegeit máig nem sikerült megfejtenie senkinek, a látszólag össze nem illő szavak egymásra pakolásában nincs nála nagyobb mester. És hogy a zene milyen? Hát azt még a fénykorában lévő Tool is megirigyelhetné! ML


29_wall_of_sleep.jpg#

Wall Of Sleep:

Sun Faced Apostles

(2005)

A Moodból Hegyi gitáros a szintén remek Stereochristban folytatta, a Holdampf-Füleki-Marek trió pedig a Wall Of Sleepben, mely vitte tovább a tradicionális doom és a stoner fáklyáját és ezen a lemezen ért csúcsra. DE


30_gire.jpg#

Gire:

Gire

(2007)

Rögtön az első szám, a Zöld Zivatar légkalapácsa biztosít róla, hogy a Gire hattyúdala nem morgós szomorkodás lesz, a bpm-szám pedig a továbbiakban sem hagy alább huzamosabb ideig ezen az avantgárd black-csodán. A duplázó forog, az alkotó viszont azóta sem pihen. ML


31_subscribe.jpg#

Subscribe:

Bookmarks

(2011)

Itt került tökéletes egyensúlyba az első lemez orrvérzésig tartó zúzása és a második proggal való összekacsintgatása – miközben az eklektika nevében maradt hely funkynak, magyar nyelvű rádióslágernek és epikus magasságokba törő szerelmes számnak is. ML


32_thy_rengeteg.jpg#

Thy Catafalque:

Rengeteg

(2011)

Kátait tökéletes pillanatban ismerhette meg a világ extrém zenét szerető fele, legkiforrottabb anyaga idején szerződtette a Season Of Mist kiadó. Nemzetközileg is egyedi, hogy valaki ilyen mesteri módon ötvözze az avantgárdot az egyszer be-, másszor kifelé forduló folkkal. ML


33_apey_and_the_pea.jpg#

Apey & The Pea:

HEX

(2017)

A tizes évek hazai metalfelhozatalából szerintünk az Apey & The Pea munkássága emelkedik ki a legmagasabban – nem véletlenül szerepelnek címlapunkon. Hogy az évtized termése hogyan fog kanonizálódni, az a jövő zenéje (lásd a keretest öt kedvencünkkel), de a HEX hatása tartós lesz. DE

+5 jövőbeli klasszikus a 10-es évekből


Witchcraft
: Hegyek felettem (2012)

Kill With Hate: Voices Of Obliteration (2012)

Haw: Soundtrack Of Our Friendship (2014)

Oaken: King Beast (2016)

Perihelion: Örvény (2017)


összeállította:
Greff András-Kollár Bálint-Mika Lászó-Dömötör Endre


[Disclaimer: a cikk összeállításában részt vevő Greff András tagja volt a Wall Of Sleepnek, de a gyűjtésbe bekerült lemezen már nem zenélt – a szerk.]

https://recorder.blog.hu/2018/10/02/nehezfemek_33_klasszik_magyar_metallemez
Nehézfémek – 33 klasszik magyar metallemez
süti beállítások módosítása