Ugyan a bulinegyed nem a Sunset Strip és itthon sosem volt igazán jelentős az MTV, a hetvenes-nyolcvanas évek Amerikájának vérbő csajozós metalja anno Magyarországot is elérte. Hogyan kezdődött és hol tart ma a hazai glamszíntér hajlakkszagú Nagy Feróval és a magyar Zodiac Mindwarppal, Ganxsta Zolee-val?
A metal alapvetően nem tartozik a Recorder fő profiljai közé, főképp mert a hazai nyomtatott és online zenei sajtóban ez a műfaj a leginkább képviselt, de ettől persze még szeretjük a magyar metalt és van is véleményünk róla. Így a nemrég megjelent 65. Recorder magazinban Magyar metal címmel helyeztük a témát fókuszba és először egy idővonalon mutattuk be a zsáner hazai történetét, a fókusz nyitóinterjúja, a honi metal két legavatottabb ismerőjével, a Hammerworld magazin-koncertszervező-lemezkiadó alapító-vezetőivel, Cselőtei Lászlóval és Lénárd Lászlóval közös beszélgetés után a hazai thrash történetét vázoltuk.
Bár Nagy Feró és a hazai metalszíntér kapcsolata 1989-ben, a Magyar Rádión futó Garázs műsorral (és a kapcsolódó válogatáslemezekkel) szökkent igazán szárba, a nemzet csótánya már a hetvenes évek közepén is kacsintgatott a keményebb hangzások felé: a Beatricével az évtized közepe felé már rendszeresen játszottak Sweet- és Suzi Quatro-számokat, sőt, a még a tengerentúlon is csak bontakozó glam metalba is belekaptak. A stílus hazai áttörése azonban még jó tíz évig váratott magára; részben mert ekkorra íródtak meg az olyan, mára már kanonizálódott lemezek, mint a Mötley Crüe Shout At The Devilje, a Quiet Riot Metal Health-je vagy a Poisontól a Look What The Cat Dragged In, valamint mert csak addigra kezdett sugározni itthon is az MTV.
Utóbbi kettő hatása nem maradt el: az 1972-es Táncdalfesztivál felfedezettje, Vincze Viktória által alapított Viki és a Flört (fent) a nyolcvanas évek második felére egyre inkább elhagyta a kezdeti new wave-et a diszkós glam metal kedvéért (főképp imidzsben), 1988-ban pedig megszületett a műfaj hazai proto-origója, a FIX zenekar (nyitóképen) és a Tiszta diliház / Jó vagy nálam édes kislemez, 1989-ben pedig a debütáló albumuk is, a Jó vagy nálam, édes. Az egykori Edda-basszusgitáros Mirkovics "Zserbó" Gáborra és Béres "Free" Ferenc billentyűsre már érezhetően hatott például a KISS, de a korszak olyan AOR-rockerei is, mint a Europe, viszont a velük rendszeresen turnézó Dance-nél (lent) már végleg a szexuálisan túlfűtött szövegű, egyszerre kemény és dallamos glam metal volt a fő csapásirány. A debütáló Love Commando (1990) album itthon ritka jól sikerült stílusgyakorlat, a belőle áradó vérbő lazaság pedig tökéletesen szinkronban volt a rendszerváltás eufóriájával. Így különösen érthetetlen, hogy a gitáros Révi d’Snake-et leszámítva a folytatásra teljesen kicserélődött a tagság; Zana Zoltán (alias Electric G. Love SS) például előbb a Carmenben folytatta, majd abban a Sex Actionben, amire a legnagyobb hatást bevallottan két glam/sleaze zenekar, a The Cult és a Zodiac Mindwarp & The Love Reaction gyakorolta. A folytatás, az Ördög vagy angyal (1993) ennek megfelelően már nem sok vizet zavart, a feloszlás után a zenészek pedig olyan együttesekben folytatták, mint a Dirty Dance vagy a Hooligans. (De a később a Black-Outtal, majd a Kowalsky Meg a Vegával mainstream csúcsokat is meghódító Kowalsky is egy glam metalbandában, a Cathouse-ban kezdte.)
Az Ördög vagy angyal sikertelensége azonban nem magyarázható csak az eltérő felállással: míg a Love Reaction sikeresen kapta el a stílus népszerűségének utolsó pillanatát, a második lemez már nem találta meg a helyét a kilencvenes évek grunge és nu-metal dominálta hangzásai közt. Ettől viszont még feltűntek itt-ott a tupírozott hajak – főként a Sing-Sing első négy albuma kiemelkedő, de a miskolci Marilyn, a székesfehérvári Slang (aminek tagjai aztán megalapították a The Joystixet) vagy a Stallion (lent) is sikeresen tartotta életben a színteret. Ennek ellenére a valódi reneszánszra egészen a kétezres évek második feléig várni kellett: akkoriban fedezte fel ugyanis, és hozta vissza a köztudatba a KISS hardrockját és a New York Dolls mennydörgő, feslett erkölcsű glamjét több skandináv zenekar (Gluecifer, Backyard Babies, The Hellacopters, Turbonegro, Hardcore Superstar) – megihletve olyan hazai követőket, mint a Stallion és későbbi The Joystix tagokból álló Sky City Satellites.
Manapság is északról jön leginkább a műfaji utánpótlás (Crazy Lixx, Santa Cruz), itthon pedig inkább egy szűk, de annál elkötelezettebb színtér tartja életben a Sunset Strip emlékét – olyan új érkezőkkel, mint az Atomic Playboyz vagy a Sniffyction – és rendezi meg évente egy-két alkalommal a Rockstars Not Dead tribute-esteket, felidézve azt a kort, amikor még a párducmintás cicanadrágok és sminkek olyan vad életformát jelentettek, amilyet például a Mötley Crüe-alapító Nikki Sixx élt a memoárja szerint.
Kollár Bálint