Oly távol vagy tőlem (?) címmel a zeneoktatás online lehetőségeiről rendezett fórumot a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja. Az előadások és panelbeszélgetések felvételei folyamatosan felkerülnek az egyesület videómegosztó-csatornájára és a Poptanítás blogra.
Bajnai Zsolt, a Poptanítás munkacsoport vezetője vitaindítójában vázolta az egyesület könnyűzene-tanítással kapcsolatos tevékenységét, köztük a 2017 óta rendezett konferenciák és fórumok törekvéseit. Saját kutatásokra hivatkozva kifejtette: a zenetanítás és az online tér kapcsolatának elemzése immár megkerülhetetlen, ezért is kerül sor az Oly távol vagy tőlem (?) című fórumra.
A március 27-ei fórum nyitóelőadása stílszerűen online zajlott. Dr. Fenyvesi Kristóf egyetemi kutató Finnországból tartotta előadását Zeneoktatás digitális környezetben – Hibrid modellek és pedagógiai stratégiák címmel. A Finn Oktatáskutató Intézet és számos kutatócsoport tagja többek között a digitális forradalomnak arról az aspektusáról is beszélt, amiben a zenével kapcsolatos gyakorlatok is áthelyeződtek az online térbe. Felhívta a figyelmet a pedagógusképzés, az élethosszig tanulás és az online vagy hibrid oktatás megfelelő műveléséhez nélkülözhetetlen technikai ismeretek fontosságára is.
Altschach László, a winwinwin Kft. ügyvezetője Becsülni a semminél mégis többet ér című előadásával arra a lehetetlen feladatra vállalkozott, hogy az elérhető adatok alapján megbecsülje az online oktatási piac és benne a könnyűzenei szegmens méretét. Kifejtette, hogy a három legjelentősebb adatközlő adatai között is jelentős eltérések vannak, ugyanakkor a globális oktatási piac minimum négy-ötszörösére bővült az ezredforduló óta.
Az online oktatási piac a covid óta körülbelül kilencszeresére nőtt, de az elkövetkező években is minimum 9-10%-os bővülést produkálhat.
A fórum első, Online figyelj rám! című panelbeszélgetésére oktatási intézmények zene iránt elkötelezett képviselői kaptak meghívást. Dr. Pintér Tünde Kornélia, a SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Művészeti Intézet Ének-Zene Tanszék adjunktusa, Orosz Mihály zeneszerző, magán zenetanár, Rázsi Botond, az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium intézményvezetője, az Egri Ifjúsági Zenei Program kurátora és Réz György, a Majdnem Híres Rocksuli társalapítója, vezetője a covid alatt szerzett online oktatási tapasztalataikból kiindulva a személyes, a hibrid és az online oktatás lehetőségeit járta körül. Megállapították, hogy a hibrid és az online oktatás nem a technikai eszközöktől, hanem az oktatók felkészültségétől fog működni.
Tanulságos volt Dr. Ollé Jánosnak, a Pannon Egyetem tudományos főmunkatársának Online pedagógiai összhangzattan – A tanítás és a tanulás lehetőségei online környezetben című előadása, amiben arról is beszélt, hogy a jó online oktatás olyan, mintha a tanár folyamatosan csak munkafüzetet használna, azaz állandóan aktív részvétel mellett foglalkoztatná a tanítványait. A hazai e-learning képzésben meghatározó egyetem munkatársa jelezte, a covid nem tett jót az online oktatásnak, mert a legtöbben megpróbálták ugyanazt csinálni, amit korábban. Felhívta a figyelmet, hogy az online oktatáshoz nemcsak a tanárok képzésére, de tanulók edukálására is szükség lenne, hiszen az más befogadói magatartást igényel, mint a hagyományos iskola.
Ezért is volt érdekes a könnyűzenei képzőhelyek vezetőinek Neked pörög a net? című panelbeszélgetése, ahol Balogh Miklós Péter, a Debreceni Rocksuli, Hints Zoltán, a Marosvásárhelyi Rocksuli, Kékesi Szabolcs, a Szent György Hang- és Filmművészeti Technikum és Pap Tibor, a Peron Tehetségközpont nevében mondták el tapasztalataikat az online zeneoktatásról. Utaltak arra, hogy jelenleg még nem mindent lehet online formában
oktatni, de az ezen intézmények által előtérbe helyezett közös zenélést a virtuális tér nem tudja pótolni. Ugyanakkor elismerték, hogy az online képzés demokratizálja az oktatást.
A fórumot Andrásik Remo és Osváth Gábor közös bemutatója zárta. Az Öröm a Zene Nonprofit Kft. által fejlesztett online képzési tananyagrendszert, egyben piacteret mutatták be. Az ehhez kapcsolódó Máshogy írjuk online a dalt? panelben Bakonyi Bálint, Bágyi Balázs, Liber Endre és Sigrai László a komolyzene, a világ- és népzene, a jazz, valamint az elektronikus zene online oktatási tapasztalatairól beszéltek, és kiderült, minden műfaj igyekszik létrehozni a saját oktatási anyagait, amelyek sikere a befogadó diákok motiváltságán is múlik.
R. T.