A nemrég kétéves világkörüli biciklis túrára indult Hegyi Olivér, azaz HOLI második nagylemezén a fullasztó hazai posvány és a toxikus kényszerek felől indul és a végére az elszakadás tiszta megéléséig jut. Ez a kritika először a Recorder magazin 118. számában jelent meg.
Az animációs filmes Hegyi Olivér HOLI néven vitt zenei projektje 2021 legnagyobb meglepetése és minden idők egyik legerősebb magyar hiphop-bemutatkozása volt. A farokméregetős megmondós és a bölcsészes szófacsarós vonalat egyaránt messzire kerülő Sírok és nevetek különlegességét a túlérzékeny önirónia és keresetlen őszinteség adta. Holi saját bevallása szerint nem igazán hallgatott korábban hiphopot, a műfajhoz azért nyúlt, mert így tudta a legegyszerűbben kiönteni magából a gondolatait. A nem mellesleg a HIÚZ nevű punkformációban doboló nemrepper második lemeze ennyiben logikus továbblépés, a kilenc új dal látványosan elmozdul a beatekre dumálástól és jóval szélesebb zenei palettán mozogva nagyobb részt éneklős anyag lett.
Akad itt HIÚZ-féle gerjedős düh (Ugyanaz), tücsökciripelős indie rock (Pusztai Farkas), zongorás-úázós ballada (Könny és Vér), feszes Born Slippy-parafrázis (Mango Lassi) vagy elektronikával szétcsapott posztpunk (478). A változatos dalformákhoz hasonlóan a szövegek is mások, mint korábban. A nagyon konkrétan megfogalmazott sztorizós önmarcangolás és a közállapotoknak tartott görbe tükör is jóval absztraktabb szinten fogalmazódik meg, de a fő vezérfonal a küzdelmes énkeresés marad. A Levegő fő motívuma mégis a szabadság, de nemcsak a szövegekben, hanem főleg abban, hogy HOLI nem törődik az elvárásokkal és zeneileg is azt csinálja, amihez kedve van.
Előadó: HOLI
Cím: Levegő
Kiadó: Fuss Records
Megjelenés: 2024.
Műfaj: elektronikával bolondított énekes-dalszerző
Kulcsdal: Nagy Vagy
8/10
Huber Zoltán
A lemez meghallgatása előtt érdemes megnézni ezt az alábbi videót.
Lemezkritikánk elkészítését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.