A káosz szíve, a szív káosza. Taylor Swift új lemeze és a világuralom

2024.05.14. 09:28, Recorder.hu

imgonnagetyouback_lv.jpg

Váratlanul jött, és kétszer olyan hosszú lett, mint eredetileg gondolta a világ. De vajon a korszak úrnőjének új lemeze túl van-e már jón és rosszon? Ez a cikk először a Recorder magazin 114. számában jelent meg.

A keserű tapasztalatok lassú tüzén párolt életbölcsesség szerint hatalmas vagyonhoz úgy a legbiztosabb hozzájutni, ha eleve sok pénzzel állunk a startvonalhoz. A popzenében a szupersztárság is a legtöbbször ütemes emelkedés eredménye, ritka a semmiből a császári/császárnői rangig emelkedő zenész. Taylor Swift sem tartozik ezek közé: arra a brutális, mindenki, de tényleg mindenki szintje felett húzódó kilátóra, ahonnan mostanában a világot szemléli, eleve csak igen magasról lehetett eljutni – pont olyan magasról, ahová ő a karrierje első tíz évében feljutott. Utána már „csupán” azt kellett elhitetnie mindenkivel, hogy innentől a határ valóban a csillagos ég.

taylor3.jpeg

Mindenekelőtt erőt kellett mutatnia, és azt talán még számos ellensége is elismeri, hogy keveseknek sikerült ez ilyen látványos módon (ha egyáltalán) a popzene nagyjából 70 éves történetében. Kétségtelen tény, hogy a mozis – mármint a játékfilmes, a színészi – áttörés nem jött össze neki, pedig akkor már nemcsak a Holdról, hanem valószínűleg a Marsról is látszott volna a siker, minden más szempontból viszont Miss Swift a folyamatos tarolásra rendezkedhetett be a 2020-as évek első felében.

2019 és 2024 között háromszor újította meg eredményesen önmagát (a Lover felhőtlen rágógumipopjából a Folklore/Evermore elegáns indie-folkjára, majd a Midnights és most a The Tortured Poets Department érettebb elektropopjára váltott, folyamatosan bővítve a közönségét), kiadott öt albumot, azokon nagyjából száz (!) dalt, újravette négy korábbi lemezét, és összehozta a világ legsikeresebb stadionturnéját. Folyamatosan eladási rekordokat döntögetett, és ott volt minden kilométerkőnél, de ami a legszebb (és szintén a kivételes, már-már mitikus erő mítoszát táplálja), hogy az összkép (az illúzió, az imázs) töretlenül kisujjból kirázott eredményeket mutat. Vessük össze például Beyoncé idei countrys albumának körítését a Tortured Poetsével: míg az előző esetében a (káprázatos) végeredményről üvölt, hogy megannyi kreatív élmunkás végeláthatatlan brainstormingja után jutottak el hozzá, Taylor Swift lemezének borítóján egy kicsit fakó monokróm fotó látható, amit akár az anyukája vagy ő maga is készíthetett, ami nyilván nem így történt, de az üzenet ettől még az, hogy neki akár így is megy.

001_1.jpg

Sok minden hozzájárulhatott még, hogy ezt az időszakot Taylor Swift érájaként könyvelhessük el a popkultúrában, és ezek között nem is szerénykedhet nagyon hátul a sorban a tény, hogy a világ olyannyira kaotikus, visszataszító és veszélyes lett, hogy ami meghitt és így biztonságos, mindennél vonzóbbnak képes mutatni magát (TS fehér, feminin nő, szépsége úgymond klasszikus, a zenéje pedig hagyományos szerkezetű, régi vágású popzene: ennél otthonosabb talán csak akkor lehetne, ha rohangászna körülötte három kisgyermek – helyette macskák rohangásznak, ami talán jobban is fekszik a fiatalabb hallgatóinál), de meggyőződésem, hogy a heroikus teljesítménnyel társuló könnyűkezűség lehet a döntő. Ebből a szempontból pedig a most, alig két évvel a Midnights és eggyel az újravett Speak Now és 1989 után, a világhódító koncertkörút kellős közepén kiadott, 31 számos új lemez a tökéletes húzás: ez már tényleg csak annak megy, aki – veled, velem és több ezer amúgy neves zenésszel ellentétben – akár fogmosás közben is képes értékelhető dalokat írni, ami egyúttal az elképzelhető legbrutálisabb erődemonstráció.

Más szempontból persze vannak bajok vele. Kezdve azzal, hogy nem egészen világos, a tizenöt dalos, mintegy ráadásképp hozzátoldott The Anthology most akkor a The Tortured Poets Department című, 16 számos album afféle bónuszlemeze, vagy a kettő valójában egy nagy mű – de akkor miért ennyire különbözőek? Az első változattal sem lenne sok baj, hiszen az utóbbi években a Swift-lemezek rendre különféle, extra dalokkal teli kiadásokban jelentek meg, és ezek a pluszok (mondjuk, az It’s Time To Go az Evermore-on) olykor éppoly szépen csillogtak, mint a hivatalos húzószámok, sőt: a Midnights esetében a furcsán csúszkáló, teljesen atipikus Glitch (az ötödik bónusztétel a 3am Edition nevű verzión) például az egész projekt egyik legizgalmasabb dobása volt. De a kaotikusságot az elemi eldöntetlenség kétségkívül nem enyhíti.

A zenei irány önmagában is zavaros: az első lemez a Midnights borongós elektropopos kistestvéreként, amolyan szomorúdiszkó-kollekcióként indul ezt jól kiegészítő zongorás lassúkkal, de néha kicsúszunk másik irányba, főleg a Folklore/Evermore-féle folk felé, amely aztán a második albumon lesz domináns, de nem töretlenül meghatározó, mert becsúszik pár könnyedebb popszám is. Az első lemezen még volt erő megkeresni egy valódi zárószámot, a második egyszerűen csak véget ér egy lassabb tétellel, és olykor teljesen egyforma tempójú és hangszerelésű dalok kerülnek egymás mellé, amelyek így értelemszerűen gyengítik a hatást.

Ezzel együtt érzésem szerint abszolút tévút, ha azon a kérdésen rugózunk, hogy jobb lenne-e a Tortured Poets, ha húznánk belőle, illetve ha elmélázunk rajta, hogy vajon a lemezkettős akkor most kudarc-e pusztán azért, mert számokat lehetne kihúzni róla. A fekete öves Swiftie-ken túl nagyjából tíz dalt gyaníthatóan bárki képes volna nagyobb viták nélkül törölni, és még biztos lenne négy-öt, aminek eliminálásában a többség egyetértene. 10-15 kihúzható szám nem kevés – a másik serpenyőbe viszont még így is 10-15 olyan kerül, amelyek közül a művésznő bármelyiket előveheti majd a gigaturnéján annak megkockáztatása nélkül, hogy a közönség elkezdene szivárogni a büfék felé. Gondoljuk végig, vajon ki tudna még ennyi stabil szerzeményt csak úgy két kézzel a hívei elé szórni az élmezőny lovasai közül.

011_1.jpg

Taylor Swift jelentőségét talán az húzza alá a legvastagabb tollal, hogy feljebb is csupán felesleges dalokról beszélhettünk, nem pedig egyértelműen rosszakról. Azon a terepen, amelyen Swift is halad, vagyis az ismétlődő mintázatokra épülő, verze/refrén struktúrájú, csak kisebb érzelmi és formai kanyarokat megengedő, négy-öt perces popdalok univerzumában a jól megírt dal ahhoz hasonlatos, amit egyszer a jó detektívregényre mondtak: olyan, mint a villanykörte: ha becsavarod, ég. Vagy más szavakkal: folyékonyan és természetesen építkezik, gördülékeny, kerek és tömör, részleteiben vagy egészében ragadós. Taylor Swift gyakorlatilag mindig ilyeneket ír, olyan precizitással, hogy a dalai bármilyen közegbe áttéve (akár egy kamara-, akár egy punkzenekarnak átnyújtva) tovább világítanának. És ez egyáltalán nem kevés, sőt éppen ellenkezőleg: a világuralmi menetelés integráns része – de persze amilyen telhetetlenek vagyunk, a sima lámpafény nekünk már, egy fényekkel teli korszak gyermekeinek nem elég: az kell, hogy vibráljon a sok foton, vagy vakítson, vagy érzéki legyen a homály – és így tovább.

Ezt most kétségtelenül csak kábé a lemez fele tudja (nekem, aki a Folklore/Evermore-t tartja az eddigi pályacsúcsnak, inkább a második felének a fele), és sokak számára tovább csökkentheti a hőfokot, hogy nem nagyon jön szembe semmi olyan, amit ne hallottunk volna már Swifttől korábban – korábban alatt ráadásul nem a régmúltat, hanem az elmúlt kábé három évet értve. Legyinteni viszont nem érdemes rá: a Fortnight, a Florida!!!, a The Albatross, az I Hate It Here, a The Smallest Man Who Ever Lived vagy a The Prophecy (nem sorolom végig) az érett, hangjával magabiztosan, vérbeli dramaturgiai érzékkel bánó, régi, megbízható társaira, Jack Antonoffra és a második körben Aaron Dessnerre támaszkodó Swift kezei közül kikerülve ott fáj, ott játékos és ott emelkedett, ahol kell. De a fő hangsúly persze a sajgáson van.

Mint az közismert (néhány év múlva érettségi tétel!), a Tortured Poets nem egy, hanem egyenesen két rosszul végződött szerelmi viszony krónikája, egy hosszú és fájdalmas, valamint egy rövid és bosszantó kapcsolaté; sőt a művésznő még az aktuális barátja mellett – most úgy tűnik – megtalált békére és boldogságra is utalásokat tesz néhány számban. Ezt a zűrzavaros érzelmi keringőt az összes létező szögből bevilágítja: van itt hely a dühre, a szomorúságra, a csalódásra, a vágyakozásra, a kicsinyességre, a vádaskodásra és az önvádra, ahogyan arra is, hogy mindezt hogyan lehet megélni a folyamatos médiafigyelem és a falrengető sikerek súlya alatt.

A kettős lemez a maga formátlanságával együtt így valami nagyszabásút, szűretlent és szerkesztetlent, egyúttal fokozottan intimebbet kínál – valahogy úgy, ahogyan Karl Ove Knausgård és az ő sikere óta elszaporodó autofikciós írók teszik a maguk 600-1000 oldalas regényekben kannibalizált privát életükkel. Ebbe a koncepcióba beleillenek a jobb és sutább szövegsorok, de passzolnak voltaképp a szerényebben pislákoló szakaszok is, mert azok is kellenek a mindenhez (lásd például a Petert, ami szimplán élvezeti szempontból nem egy fáklyásmenet, a narratívában viszont a maga visszautalásaival fontos építőelem). 

003_2.jpg

Egyébként alapvetően a szokásos: fokozottabb ugyan a testiség, ám annál is több a kajlaság, a szertelenség, az önsajnálat; itt egy kis rosszmáj, ott csipet jogos sértettség, vagyis szív, szív és még több szív – egy felnőtt testben ragadt örök kamasz mániás firkálása a naplójába azoknak, akiket éjszakánként olykor még most, 20, 40 vagy 110 évesen is megtalál saját maguk valahai kiadása az összes egykor szerzett, befoltozhatatlan szakadással a lélek szaténfelületén. Néha rossz ugyan ránézni, de csak akkor fáj igazán édesen az álom, hogyha együtt lehetnek.

Greff András

https://recorder.blog.hu/2024/05/14/a_kaosz_szive_a_sziv_kaosza_taylor_swift_uj_lemeze_es_a_vilaguralom
A káosz szíve, a szív káosza. Taylor Swift új lemeze és a világuralom
süti beállítások módosítása