Tavaly ünnepelte első 30 évét az Anima Sound System, amely új albummal és új felállással indítja a következő harmincat. A példaképeik előtt tisztelgő DERKOVITS-on ott lesz Bowie, Archipenko és Andy Weatherall, Hugo Ball és Tóth Kinga, Simone Weil és Dosztojevszkij, de lesz sok tánc és tűnődés és meglepetés is. Milyen a totális foci a popzenében, hogyan nyúltak Bowie sokat játszott slágeréhez és ki az Anima John Cale-je manapság? Prieger Zsolt a Recordernek mesélt először részletekbe menően a zenekar idei megújulásáról és a pénteken megjelenő DERKOVITS albumról, amit másnap, március 23-án teljes egészében eljátszanak a Magyar Zene Házában.
Ez az album összegzés és jövőbe tekintés, újrakezdés a következő 30 évre, mondtad a DERKOVITS-ról, amin a hőseitek előtt tisztelegtek. Ez az aktuális Anima-sorba is illik, hiszen a Szomnakunón ott volt a Reading Is Sexy, amiben az irodalmi hőseidet sorolod, decemberben pedig a régóta készülő Bob Dylan-feldolgozáslemez is kijött végre. Miért most érett meg benned ez a koncepció?
Ezeket a dolgokat igazán nem tervezem – vagyis inkább túl sok dolgot tervezek, aminek a feléről időközben elfelejtkezem simán –, szóval jönnek azok maguktól. De hogy most tényleg „ezen a szeren” vagyok, az a te felsorolásodtól tudatosult bennem úgy igazán. Igazándiból mindig is ünnepeltem „hőseimet”, DJ-zésnél, interjúkban vagy az irodalmi estjeimen is így teszek, de most valóban kicsit tényleg összegzősben vagyok, és nem is azért, mert eltelt 30 év tavaly a zenekar történetében, hanem azért, mert éppen most kezdem a második harmincat az Animával. Amikor 35 éve elkezdtem ezt, akkor szintén abból indultam ki, „amim” van. Egyébként nagyjából abból, amim most van: zajzenék, elektronika, klasszikus zene, népzene, Bowie, DAF, Throbbing Gristle, Bartók, Erdély, női zenék és énekek, kísérleti dolgok. Kb. most is ez van. Mindig ez van. Meg persze egy csomó újdonság, amit habzsolok. Annyiban más, hogy most az énekes-verze-refrénes dalok kezdeményeit is csak én írom, ami egyrészt öröm, de mivel kb. naponta születnek gitáros-énekes skicceim, nagyon vicces ezekből az igazán jókat kiválasztani a producertársaimmal. De azért sikerült talán.
PRIEGER ZSOLT 50 LEGNAGYOBB ZENEI HATÁSA AZ 50. SZÜLETÉSNAPJÁRA
Személyes hősökből mindenkinek sok van, neked is nyilván több, mint ahányan dalt kaptak a DERKOVITS-on. Hogy dőlt el, kikről írtok dalt, kitől dolgoztok fel? A határsértők izgattak?
Arról írok dalt, aki eszembe jut. Sok dalt írtam, szintén hősökről, akik most erre az albumra rá sem kerültek. De ez a lemez megjelenik e hét pénteken, március 23-án, szombaton eljátsszuk az egészet a Magyar Zene Házában és másnap, 24-én meg nekiállok a többiekkel a következő albumnak. De nem mondtam igazat: picit már most is dolgozom, dolgozunk rajta. És persze, hogy a határsértők, csak azok az izgalmasak. Dehát kit nevezünk határsértőnek 2024-ben? Egy saját nemiszervét a színpadon levágó bécsi akcionistát vagy a szupersztár, mégis kísérleti Justin Timberlake-et vagy Beyoncé-t? Nekem mindannyian határsértők. Mindannyian határsértők, akik kikémlelnek-kimerészkednek a saját kis buborékjukból és nem azt böfögik fel, ami egyszer-kétszer már sikeressé tette őket.
A Derkovits-lakótelepen nőttél fel, a Derkovits Általános Iskolába jártál, és Derkovits nevét viseli az új Anima-album is. Tudni rólad, hogy a szombathelyiség meghatározó az életedben, de mi fűz Derkovits képzőművészetéhez?
Derkovits alapélményem, de mondjuk Kassák vagy Vera Molnar nagyobb hatással volt rám. Derkovits a világlátásomba nyúlt bele, a suli folyosóján a második emeleten láttam először azt a metszetét, amin odavágnak a parasztok a hatalomnak, persze hogy hatással volt rám. Ez a Dózsa-metszet-sorozat volt. Közben persze egyáltalán nem volt akkora vörös, mint ahogy azt a kommunisták bemutatták nekünk a kádárizmusban. A politika hazugságai már akkor nyilvánvalóak voltak, a mai politika átlátszó kamujain már meg sem rezdülünk. Szerintem minden „határsértő” figurám és toposzom Derkovitsból van, Hölderlintől Latinovitsig. A bűvöletükben éltem egész gyerekkoromban, a hatásuk meg tényleg máig kitart. Hangok, képek, ízek, illatok, a lakótelep, ahol felnőttem, a könyvek, amiket befaltam és a mai napig falok. Nem tudok betelni az élettel, ez az, ami mozgat, a lemezek csak ennek az érzésnek a melléktermékei. Mondom ezt úgy persze, hogy hónapok óta ezzel a lemezzel foglalkozunk.
„ENNÉL SZEBB PÉLDA NEM LEBEGHET EGY 30 ÉVES ZENEKAR ELŐTT SEM” – ANIMA ÉS ANDY WEATHERALL
A Heroes Bowie egyik legtöbbször feldolgozott dala. Nem volt benned félsz, hogy hozzányúlj? Vagy már régóta tudtad, honnan fognád meg?
Nem készültem rá, friss ötlet volt, a hősök-témakör apropóján jutott eszembe, de közben persze napi Bowie-hallgató vagyok pár évtizede, a 70-es évek Bowie-ját a legnagyobb popkulturális zeneszerzőnek tartom, minden évben csinált egy csodát a Station to Stationtől a Scary Monsters-ig. Egy telefoninterjús, pszichiátriai, nyugat-berlini, hidegháborús popdalt csináltunk a Heroes-ból, Kézdy Luca Robert Fripp gitárját a hegedűjével helyettesíti, kicsit ő az én John Cale-em mostanában, Varga Nóri fuvolázik benne, Benkő Dávid improvizál nagyon visszafogottan, szóval inkább tisztelgés, mintsem „megfejtés” a mi verziónk. El kell jönni szombaton és megmutatjuk élőben.
Neked a popzenében milyen a totális foci? Úgy tudom, most a holland foci is megihletett.
Hát nagyon holland, az biztos. A legmenőbbek voltak a 70-es években, hosszú haj, nagy dumák, a csajok lógtak rajtuk, és közben 40 évvel korábban Messik és Neymarok voltak a pályán. Johnny Rep volt közülük a kedvencem, micsoda név, micsoda cselek és gólok, írtam is róla egy dalt tavaly év végén, kicsit Happy Mondays-os, manchesteri és belga pre-EBM-modorban, de nem raktuk rá a lemezre, mert kicsit lelógott róla, meg majd kihozzuk szerintem nyáron, az Eb alatt. Barcelonai kedvencemről, a csupaszív Puyolról is írtam egyet, az továbbra is a telefonomon van, de lehet akkor, hogy most meg is van az A- és B-oldal egy nyári focis EP-re? Ki tudja. Simán.
Kulcsdal számomra a Most kezdődik minden el a lemezen. Igazi Anima-esszencia, hiphop-indusztriál-electro-mozgalmár induló.
Az a vicces, hogy írtam ezen kívűl is még mozgalmi dalt az albumra, abban csak ének van, Zászlóink ha szállnak a címe, amelynek négyféle instrumentális verziója is van a lemezen, elszórva, interlude-okként, hol sulis közhely-dumákkal meg május elsejei szónoklattal, de ez valami más. Sokáig nem akartam rá magyar szöveget írni, volt rá angol-kezdemény, de aztán Magyar Bori és Kováts Tibi meggyőztek, hogy jó lesz az magyarul is. A most kezdődik minden el nemcsak a zenekar jövőjére vonatkozik, hanem az ország vagy a világ jövőjére is, de félretéve a nagy szavakat és közhelyeket, nekem minden nap újrakezdés. Ez a dal tényleg tele van politikai meg történelmi utalással. „Egy munkásnyi osztály nem munkásosztály, a jelenben élni nem időhúzás” vagy „A valóság több mint képzelet / A politika több mint emlékezet / Johanna a máglyán is énekel: / hogy most kezdődik minden el”.
Archipenkóról, az ukrán-orosz szobrászművészről olyan dalt akartál írni, amire tűnődés közben táncolni is lehet, és mintha az egész lemezen lenne valami ebből a tűnődve táncolásból. Zeneileg most milyen passzban voltál?
Végigtáncoltuk, miközben csináltuk, az igaz, de sok rajta a tűnődős, lírai, és főként a hangszeres rész, talán több, mint bármikor. Eddig általában vendégzenészek csinálták a nagyobb ívű hangszeres részeket, főleg a különleges hangszereket, vonósokat, orgonákat, lantokat, de most minden hangszeres „saját” zenekartag. És szeretek továbbra is konceptlemezeket csinálni, mint a Shalom, a Hungarian Astronaut, az Aquanistan vagy a Dylan-feldolgozáslemez, s amilyen a DERKOVITS is lesz. A következő lemezek dalai is mindig valami téma körül fognak „csoportosulni”, ezért mindig úgynevezett koncept-lemezek lesznek, ez nem valami luxus, ez a normális, amikor valaki alkot és van mondanivalója.
Az Anima folyamatos megújulásban működik: a zenészek változnak, a műhely állandó. 2024-ben hogy néz ki az Anima, és miből eredt most ez a nagyobb átrendeződés?
Régi vágyam, hogy nagyon jó zenészek legyenek a zenekarban körülöttem, akik ráadásul tudják, mikor elég a kevés is, mert így sokkal bátrabban kísérletezhetek. Kézdy Lucával már régóta szerettem volna együttdolgozni, Benkő Dáviddal meg már tizenéve csinálunk közös projekteket, Anima jazz-menetben is voltunk együtt, DJ-zésünkre is imprózott már Subicz Gabival, Varga Nóri meg nemcsak a tavalyi év hangszerese volt, hanem kölyökként Anima-koncerteken ugrált a keleti országrész fesztiváljain. Széchenyi Lili meg nagy tehetség az alig 20 évével, de akár a többiek, ő is építi a saját életét-karrierjét-zenéjét. És mivel én is sok mindent csinálok, ennek kifejezetten örülök, mert azokkal szeretek dolgozni, akik keményen és saját vízióval csinálják a saját dolgukat. Mint Magyar Bori. Az a tapasztalatom, hogy sokkal nagyobb kedvvel, kevesebb stresszel tudnak azok csatlakozni, akik megvalósítják saját magukat máshol is, komoly csapatokban-projektekben. Az Anima Sound System a kezdetektől fogva tényleg „sound system”, hangzások és alkotók találkozóhelye.
MIT ADOTT NEKÜNK A 30 ÉVES ANIMA SOUND SYSTEM?
Az utóbbi időben Kováts Tibor a producertársad. Vele milyen a kémiád?
Nagyon régóta dolgozunk együtt, egymás melletti házban nőttünk fel a Derkovits-lakótelepen, már 21 éve együtt csináltuk a Strong Deformity Magic Syrup című lemezét is, utána gitározott is egy ideig az Animában, meg közreműködött a We Strike című lemezünkön is, aztán egy évtizedes angliai kitérője után 3 éve invitáltam újra a zenekarba gitáros-billentyűsként, aztán egyszer csak a keverőpultnál találtuk magunkat. Tibi zeneileg rendkívül nyitott producertárs, szeretek vele dolgozni, a következő lemezen azonban megint többen lesznek a producertársaim, a terhek megosztása miatt is így egyszerűbb.
Például újra visszatér Gergácz Gábor is másokkal együtt, mert ide mindig vissza lehet térni, ahogy a 95-ben a Shalomon bemutatkozó Bognár Szilvi is énekel az új lemezen egy dalt, s ha valakinek, neki például az Animába való visszatérésben nagy tapasztalata van. Fanni lányom éppen fordított mozgást hajt most végre. Majd 15 éve itt van, még gimista volt, amikor csatlakozott, közben elment már és vissza is tért, most megint távozóban, más dolgai vannak az életben, szóval utolsó koncertje lesz egy jó darabig ez a szombati fellépése az Animában. Szerintem ettől az apa-lánya-kapcsolatunk is erősödni fog, az erősödés meg ráfér minden kapcsolatra, szombaton még rokkolunk egy nagy apa-lányát, ahogy szoktuk, a hátunkon pörögve a színpadon.
Azon túl, hogy játsszátok az új számokat, mivel készültök a március 23-ai Zene Háza-koncertre, és kicsit tágabban, a ’24-es Anima-évre?
A mostani koncert szerintem a legszenvedélyesebb, legzeneibb és legtáncosabb előadásunk lesz, amit az elmúlt 20 évben adtunk. Röviden ennyi, ennél lelkesítőbbet nem tudok róla mondani. De március 24-én már elkezdjük az évekkel ezelőtt megkezdett Jerusalem My Love-albumunk további dalainak felvételét - ez lesz a következő nagy munkánk - és készülünk még pár dobásra az évben, amiről még korai lenne beszélni. De a DERKOVITS-ról is jönnek ki klipek a héten minden nap megjelenő szöveges videók és visualiserek után, a Szilvivel közös dalhoz elkészült Mazzag Izabella-klip is be van már tárazva.
Anima Sound System – DERKOVITS
Helyszín: Magyar Zene Háza
Időpont: 2024. március 23. 19.30-21.00
Belépő: 5500 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.
Előzetes a Zene Háza-koncerthez, benne egy exkluzív részlettel a Sweet Simone Weil c. dalból:
interjú: Soós Tamás