Én vagyok a fintor a felesedben. Inkább leszek tudatlan, de boldog, mint magányosan okos. Nem tudom, hogy mikor fordulhatott minden a fejére. Tele vagyok hétköznapi hangzású szavakkal. Szabadság, de nem derű. Elkopott fogzománc, dubbuli, szamuráj jazz. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Több klipes szám sejtette már, hogy a nagykoncert (MVM Dome, március 2.) előtt jön még egy Pogány Induló-lemez, és tényleg. Ahhoz a (talán) kisebbséghez tartozom, akik szerint a Megáll az idő inkább ígéretes volt, mintsem igazán jó. A Vagy mindent vagy semmit több szempontból is szintet lép, legalább egyet: erősebbek a szövegek, a rappelés, sokszínűbbek, szellemesebbek az alapok. A még mindig nyomasztóan fiatal Pogány Induló nem szállt el, és ami nagyon ritkán sikerül, hitelesen néz szembe azzal a szereppel, amibe került. "Én vagyok fintor a felesedbe' / Én vagyok orvosa itt az elesettnek" - mondja (Úgy hiszem). A zenei meglepetés ezúttal nem egy táncos szám, mint az Afro Beat volt, hanem a Parno Graszt közreműködése. (A cikk címe a Mámor című számból vett idézet.) Instagram
Cadiknak a 2019-es Tatanka EP volt az első vinyl megjelenése, azóta viszont két kiadványát csak így jelentette meg a Frozen Plates (mindkettőből vannak azért részletek a Soundcloudon: a 2022-es Pasarból itt, az idei split single-ből itt). A legújabb D-BLK013 viszont létezik digitális változatban is. A dubstep régifajta változatát halljuk, abból is a legmélyebb és leginkább kísérletező megközelítést, keleti zenei elemekkel kiegészítve - a nyitó Water furán szaggatott dallama különösen érdekes. A címben / katalógusszámban a D-BLK egyébként egy 10" vinyllel foglalkozó kiadó, "No socials. No repressing." jelmondattal, és a háromból két számot tartalmazó lemez már el is fogyott. Facebook
"A Kő család zenekara, cuki, de ütős, szép, de fura" - így mutatkozik be a Mezítláb zenekar. Ahogy a Keret cikkében olvasható, a Kő családból Ábelt a Giliszta zenekarból lehet ismerni; eleinte két húga, Rózsa és Viola volt még a zenekarban, majd Kő Csikó Lázár is csatlakozott hozzájuk. Bemutatkozó lemezük, a Csöpörög szórakoztató darab. Egyszerű, de súlyos alapok (dubstep, hiphop, dnb) találkoznak népzenei dallamokkal, furulyával, kavallal. A szövegek igazán szerteágazó, fontos, de a popzenében ritkán érintett témákat dolgoznak fel. Az első szám rögtön az, hogy Sajnos már hétfő reggel beüttem a kislábujjkóm, ezután jön az Egy szürke papagáj pályaválasztási gondolatai - majd szóba kerül a csöpögő csap, az avarégetés, a stressz, egy matekórai idegösszeomlás és a nagyszülők (mármint a tagok konkrét nagyszülei). Szerencsére az előadást nem hülyülik el, pont ettől igazán mókás a lemez. (A fenti fotón a zenekar háromnegyede látható.) Facebook, Instagram
Kalamár Ádám az egyik legsokszínűbb zenész az undergroundban: széttört elektronikától a darkjazzen át egyéni hangú ambientig és tovább sok mindent kiadott már. Legutóbbi, a Free Sequence-nél megjelent EP-je jórészt ambient, és megtévesztésül egy hangulatos, dallamos, jazzes, melankolikus számmal kezdődik; aztán a második szám már kifejezetten nyugtalanító. A Data Pagan fojtottan pulzáló acid technót ereszt össze kísértetiesen lebegő hangokkal (talán effektezett gitárral), végül pedig a legösszetettebb szám zár, amiben drone-ok, széttört puttyogások és zúgások alakítanak ki váltakozó összképet. Melegen ajánlott azoknak, akik szeretik, ha összezavarja őket egy zene. Facebook, Instagram
A kölyökklubcore-t, vagyis a poppunk és az alternatív rock keresztezését játszó Plazúr 2022-ben adta ki első lemezét, most pedig kijött ennek a párdarabja avagy "testvérkéje", ahogy Jakab Tamás énekes-gitáros a Nuskullnak mondta. Mint a cikkből kiderül, a Kísértetek dalai 2017 és 2021 között születtek; Jakab szerint itt "inkább elkülönülnek a hatások, és vannak pop punk-dalok, meg alterdalok". Ezzel együtt azért szépen végigviszi a lendület az egész lemezt, és a témák (már megint kb. a felnövés és környéke) is összekapcsolják a számokat. Facebook, Instagram
A Farbwechsel kiadó hosszabb kihagyás után tavaly ősszel egy CT Kidobó EP-vel adott magáról életjelt, most pedig itt egy Kidwar-EP, és már két újabb kiadvány is a csőben van Bár Kidwart az algorave, vagyis az élőben kódolt elektronikus zene képviselőjeként ismertük meg, valójában az előállítás módja másodlagos kérdés, fontosabb, hogy "a brit elektronikus zenei örökség sok színes aspektusát vegyíti" ez a két szám a kísérőszöveg szerint. Az első számban ez a drum and bass különféle ágait jelenti (a legvégén még ős-jungle hangminták is előkerülnek), a második a jazzes breakbeat műfajokban kirándul. De olyan sodró és ötletes a zene, hogy az ember észre sem veszi, hogy valójában már egy újabb (al)stílusban járunk. Facebook
A Phonoda kiadó 2023-at egy olyan válogatással zárta, amin először szerepeltek külföldi producerek; 2024-et pedig egy olyannal nyitotta, amin ismét csak magyar előadók számai hallhatók. Szokás szerint alaposan kimunkált deep house, erős dubtechnós áthallásokkal (a záró Zemar Kambas-szám címe az, hogy Dubbuli). Itt mutatkozik be NiceBRG, akinek Strypee-vel közös száma breakbeates és dubtechnós jegyeket is hoz, és közben még eléggé funkos is. Phonoda honlap, Facebook, Instagram
Á. Erdei Untitled Tapes sorozatának egy időben gyakran jöttek ki a darabjai (itt olvasható róluk kritika), aztán 2023-ban egy nagyobb szünet következett. Most januárban szerencsére folytatódott a sorozat, immár a 13. résszel. Továbbra is nyomott, baljós, de nem egyértelműen (csak) sötét ambient, de most a korábbiaknál kicsit konkrétabb: néhol egészen dallamos, sokszor pedig reszelős, majdhogynem durva zajok hallhatók benne; olykor pedig szinte kézzelfogható, de mégsem beazonosítható tevés-vevés hangjait hallhatjuk ki a zenéből. A hangulatfestő ereje viszont a régi.
A Temporary Nites két új kiadványt is megjelentetett januárban. Mindkettő kísérleti elektronika, amin csapkodó, kemény dobok és elnyújtott, sötét szintik, zajok találkoznak. Ugyanakkor a hozzáállás azért más. yibai tavalyi bemutatkozó EP-jéről azt írtam, hogy a drámai hatás a legfontosabb kb. ipari IDM-nek besorolható zenéjében. Első albumán még nyersebbek a dobok, keményebbek a ritmusok, de akkor sem kevésbé súlyos a zene, amikor nem kalapálnak. (Néha trance-es emlékek bukkannak fel a hangfolyamban, de nyoma sincs az eufóriának.) A kísérőszöveg szerint a lemez hét száma hét különféle megküzdései mechanizmust mutat be, a Force Quit cím pedig a régi mintáktól való szabadulásra utal. Stilnox Gabba című EP-je persze nem gabber; sőt. a dobok itt nem rendeződnek jól követhető ritmusokba. Ez a zene folytonos mozgásban van, ugyanakkor hasonló hangkészlete, stratégiái ellenére kevésbé sötét, mint yibai lemeze. A kísérőszöveg szerint "az elme próbál ismerős mintákat keresni, de feladja, nem tud dekódolni. Ez szabadságot hoz ugyan, de derűt nem", viszont pl. "a változások különféle útjainak, a dualitások összeomlásának" elfogadását igen. yibai Instagram, Stilnox Instagram
Rónai András
Januárban a következő lemezeknek, EP-knek volt a premierje itt a Recorderen: FRANKO: 23101075 (a Chris Villon néven angolul rappelő Wavy-tag magyar nyelvű, koszosabb, személyesebb bemutatkozása), Gazsi Rap Show: Élet (a festő-rapper személyes, önelemző lemeze, rossz döntésekkel és egy After-beeffel), Macskanyelv: S/T (Kamionos anyarock, avagy feminista punk és abszurdan vicces szövegek), Okos Viola: Amerre én járok (dreamfolkos, népdalos, posztpopos szóló bemutatkozás az Odd ID énekesnőjétől), Herself: Vihar volt (dallamos indie-pop szolidan elektronikusra színezve), DJ Bootsie: Felhő (Petőfi-versek Ligeti Gyurival és Tinkkel), Pátkai Rozina: Györgyi (hangjáték személyes, családi történettel, a holokauszt társadalmi felelősségének kérdéséről); valamint a következő daloknak, klipeknek:Szerémi Rebeka: In that old house ft. Anita Szarka, Palo Canto: Peyote, The Roving Chess Club: How you gonna leave a life of mondays?, LEGO LASSI: Adagio & Fugue, Kakadu & Bölömbika: Lake District (Live Session), Maluridé: Ág se húzza, Ben T Kadar: Eastern Boytoy, Amoeba: Still Clubbin’, Lóci játszik x Volkova: Rámszoknál, egy5egy: Körkörös, bongor: LÖLÖ (G.Zsolti Remix), kkoneko: HIDE. Magyarradar rovatunkban bemutatkozott a Crescendo Selecta (jazz- és hiphop-elemekkel fűszerezett neosoul és R&B).