Az ostobaság egy kibaszott járvány - Rec.hu

2022.11.10. 10:08, RRRecorder

qtzora.jpg

Nincs hatalom, csak seggfejek, akik ugatnak. Olyan ember kölke vagyok, nem bírom a láncot. Tudom, már unalmas, hogy csak arról beszélek, hogy mennyi pénzt kerestem és hogy mennyit kefélek. A test a lelke mindennek. Nem a zene van értünk, hanem mi vagyunk a zenéért. A remény, kimondva vagy kimondatlanul. Megyei mumble bajnok, MegaCorp, Duna. Nyald a zsebed! A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Frenk új lemeze, az Abszolút szabadon az első számban programmatikusan visszamegy a föld alá; a Fináléban pedig oda jut el, hogy "az ostobaság egy kibaszott járvány". Dühös és kritikus album ez, de zeneileg megmarad a Frenk által kialakított, egyes megoldásaiban innen-onnan kölcsönző, de végső soron mégis csak rá jellemző világban. Mi több, olykor kifejezetten finom; igaz, néha torzul azért a gitár (Az ügynök halála). "Nagyon felgyülemlettek bennem a dolgok, összejött sok minden, ami nem tetszik ebben a világban, és úgy éreztem, ezeket most szavakba öntöm" - mondta Frenk az Indexnek, hozzátéve azt, hogy "sokkal hatásosabb, ha az ember normális hangon mondja el a véleményét. Én se szeretem, ha az arcomba üvöltenek." Facebook


Kutzora Edina
2000-ben lett ismert Yonderboi mellett, majd tagja volt pl. a Zagar-féle Underground Divasnak, az utóbbi években pedig az Erik Sumo egyik énekesnője. Nem mondhatni, hogy elsiette a szóló bemutatkozást: Qtzora néven most jelentette meg első EP-jét. A Missing Support három száma egy-egy traumát jelenít meg, de - ahogy a HVG-nek mondta - "bár ezek a témák magukban hordozzák a melankóliát, igyekszem mégis úgy megjeleníteni azokat, hogy a túlélés, feldolgozás, a továbblépés lehetősége semmiképp ne vesszen el a dalok hangulatából. Vagyis fontos, hogy a remény mint kapaszkodó, kimondva vagy kimondatlanul, de megjelenjen a dalaimban." A legnagyobb siker az, hogy ezt tényleg sikerült megvalósítani a nagyjából downtempóként jellemezhető számokban. A zene és a szöveg is Kutzora Edina munkája, számonként egy-egy társproducer van még: Occam, Aeron Aether (Kovács Gábor) és DJ Bootsie. (A fenti fotót Bikali Sándor készítette.) Facebook


Az új Jazzbois-EP kicsit más, mint a korábbiak, bár persze a jó kis bólogatós groove-ok és az erős hangulatfestés továbbra is megvan. Ezúttal viszont csatlakozott hozzájuk Dom Beats, vagyis Kosztolánszki Dominik szaxofonos, aki felerősítette a jazzes vonalat - mondhatni a Danubian Phases már inkább hiphopos jazz és nem jazzes hiphop. A napfelkeltétől a naplementéig tartó, szűk félórás EP címét Sági Viktor így magyarázta a Telexnek: "valahogy a Duna nekünk egy lokális dolog, pedig több országot is átszel, annyiféle embert és kultúrát érint, és valami nagyobb egység része. Talán így tudnék párhuzamot húzni köztünk és a cím között." Facebook


Újabb jónevű nemzetközi kiadónál jelent meg egy Capeesh Society-EP. Az 8Bit Records Nick Curly és Gorge kiadója (amúgy jelent már meg náluk a szintén magyar Collective Machine is). A Functions EP két táncos deep house-számot tartalmaz; a Stepper viszonylag minimalista és akár visszafogottnak is mondható, mégis talán ez üti a nagyobbat. Az argentin LondonGround ebből készített remixet, mindjárt kettőt, egy nappalit és egy éjszakait. Ezek mellett Udvari Viktor októberben két EP-t kiadott saját maga is. Ezekről kiemelném a Bad Karma zárószámát: a Body & Mind (Peak Mix) magával ragadóan sűrű és fülledt ütősökre épül (amikben akár még egy kis ipari hatást is fel lehet fedezni); az Everything Has A Price EP-n található két mixből pedig a deep egészen hipnotikus. Facebook


KKevin
már több, tízmillió fölötti nézettségű videóval büszkélkedhet. Idén nyáron adta ki Paradox című, önelemezgető albumát, új EP-je viszont minimalista, odaverős zene, az explicit szex - pénz - tudatmódosítás háromszögben. Igen, ugyanaz az ív, mint a Bruno x Spacc nyári EP-je esetében, és ők együtt vagy külön az öt számból háromba be is ugranak. A különféle producerekkel készült számok egységes hangzást hoznak, de más-más fűszerekkel: a nyitó számban kis fütyörészős mulatozás, a Ding-Dongban mókás kis folyékony szintitéma, a Supreme-ben keleties beütés, a Neóban digitális fúvósok. Zárásként a Legnagyobb a lehető leghatékonyabb odabaszásra van redukálva. Facebook

Az Aebsence progresszív rockot / metalt játszik, amin erősen hallatszik a grunge hatása is, de az igazi különlegességet a népzenei ihletés jelenti, mind az ének dallamvezetésében, mind a szövegekben. A Sűrű című negyedik lemezük (ami napra pontosan az előző után öt évvel jelent meg) tényleg olyan, mint a címe: ugyan bőségesen adagolják azokat a riffeket, dallamokat, amik már elsőre megfogják a hallgatót, az is rögtön nyilvánvaló lesz, hogy ennél sokkal több minden van ezekben a dalokban, amiket többszöri hallgatással lehet csak felfedezni. Budai Péter énekes a Lángolónak beszélt a dalokról; mint kiderül, a lemez elején Akárk I. a főhős, de ő meghal a harmadik számban, így onnantól unokatestvére, Bárk I. merengéseit hallhatjuk. HonlapFacebook


Nasiimov
a fiatal rappergeneráció (már nem is annyira) feltörekvő tagja: az Ibbigang nyújt a hóna alá, és az On The Low mellett az ő Academy-jük a szeptemberben megjelent Habibi kiadója. Újgenerációs rap sok-sok AutoTune-nal, de ezen belül sok minden belefér ebbe a szűk félórába, a nyitó Megyei mumble bajnok enyhe öniróniájától és -tömjénezésétől sötétebb színekig; illetve van drill, R&B, reggaeton. Számos vendég is megfordul a tíz számban: az Ibbigang mellett gyuris, ercsé, Kisé és Yung Marbi. Nasiimov felmenői egyébként Líbiából jöttek Magyarországra, úgyhogy nemcsak azért ilyen a tracklista, mert ez jól néz ki. Instagram


A Gyáva zenekar 2019-ben jelentkezett "Csepel légópincéiből" egy pszichedelikus-zajos lemezzel, aztán úgy tűnt, fel is oszlottak, de most kiderült, hogy ez csak hiátus volt. A visszatérés első jele egy régebbi felvétel, amin Varsás Gábor (Shum) gitározik. Az Az egyik fülemben korom volt, a másikban meg szar első két számában abszurd, nem egyszer vicces, ámde nyomasztó szövegek szólnak; a Hot dog lány súlyos ambienttel indul, majd súlyos noise rockba fordul, a Tedd a pénzt a számba játékos posztpunk. A negyedórás, Kassáktól kölcsönzött című záró darab pszichedelikus és zajos. A Gyáva gitárosa-szintise-énekese, Kalamár Ádám több szólófelvételt is megjelentetett már, darkjazztől ambienten át nyüzsgő, széttört elektronikáig. A F.O.M.O. ez utóbbi: pörgő vagy éppen a követhetetlenség határán táncoló tört ritmusok találkoznak szintikkel és hangmintákkal, köztük feldarabolt énekkel vagy éppen a Missing elnyúló kiállásában széteffektezett (feltehetően) cimbalommal. Többszöri, figyelmes hallgatásra méltó EP. Gyáva FacebookShum FacebookKalamár Ádám Facebook


Terminal Danger
a synthwave keményebb, ipari és dark hatásokat is beépítő ágában alkot. Legújabb EP-je a MegaCorp, amiről persze rögtön eszünkbe juthat a cyberpunk, és tényleg ennek megfelelő az instrumentális és amúgy eléggé táncos zene. Az eggyel korábbi Terminal Danger-kiadvány augusztusban jelent meg, két részben: Songs about Wind and Rain Thunder and Snow and The Rising Flames of War számaiban metalgitár és ének is hallható; ezek nagyjából azt a korszakot idézik meg, amikor az ipari metal először összetalálkozott az elektronikus zenével. Facebook


100% punk, 0% csend - ez van többek között a Balta EP-jének borítójára írva, na meg a cím, miszerint Rendszerszintű agybaszás. A hét számos és kb. ugyanennyi perces kiadvány a Stereogum érzékletes leírása szerint "ahhoz hasonlítható zajjal baszott káosz, mintha egy autó folyamatosan egy örökké összeomló épületbe rohanna bele". A londoni La Vida Es Un Mus Discos kiadó a kísérőszövegben "napjaink egyik legmocskosabb gitárhangzásáról" és a "minden pillanatban az összeomlás határán táncoló dobolásról" értekezik. Ők egyébként zöld kislemezen is megjelentették a Rendszerintű agybaszást.

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2022/11/10/az_ostobasag_egy_kibaszott_jarvany_rec_hu
Az ostobaság egy kibaszott járvány - Rec.hu
süti beállítások módosítása