Csak a halál vagy a bank választhat el. Sorsunk a bestia kezében. Annyira magamba fordultam, hogy kifordultam magamból. Nyugodtan, biztonságban, szerelemben. Elment a szívem a rengetegben. Miért rísz, holló, miért zavarsz a gyászomba'? Az utolsó diszkó, vonat a ködben, süppedés a temetőben. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
"Van az a mondás, hogy akkor a legjobb egy koncert, ha úgy játszik a zenekar, mintha az lenne az utolsó" - ezzel a szöveggel vezette fel a Black Bartók a második, The Last Disco című nagylemezét. Viszont nemcsak mintha, hanem tényleg lesz utolsó koncert, az A38-on október 6-án és 7-én az Orr stúdióban (első, csak vinylen megjelent lemezüket is itt vették fel élőben). Ha a stílus nem is igazi diszkó, a lemezen hallható feszes, sötét posztpunk-számok valószínűtlenül slágeresek, és elsőre az jutott eszembe róluk, hogy ez biztos még nagyobbat üt élőben. Ugyanakkor nemcsak pótlék a lemez, hanem önmagában is érvényes, mert energikusan, sőt, helyenként egyenesen elsöprően szólnak ezek a dalok felvételről is. Facebook
Kolibri ha nem is ekkorát, de azért nagy bejelentést tett: "Az a helyzet, hogy elutazom kb. másfél évre Ázsiába, dolgozgatni, világot látni, tapasztalatokat gyűjteni, meg úgy általában csak utazni. A zenélést valszeg életem végéig csinálni fogom, szóval ne aggódjatok, mert lesznek itt ügyletek még, tulajdonképpen csak az itthoni koncertezés az, ami szünetelni fog erre az időszakra." Még az utazás előtt lenyom egy intenzív miniturnét (már tart is, dátumok a posztban), illetve kijött egy "dupla A oldalas" single, vagy kisebb EP. A Keiko két száma a nagylemez világához képest erősen a indie rock irányába mozdul el, ami jobban áll Kolibrinak, mint azt gondoltam volna. (A cikk címe a Bezárulból származik.) Facebook
Az EndrE stoner-doomot játszik; ami kiemeli őket a hasonló zenekarok tömegéből, az egyrészt az, hogy az elszállós részek tényleg igazán azok; másrészt a női ének (merthogy a név ellenére két fiú + egy lány a felállás - ők vannak a fenti képen, B42 - DiY fotóján). A demo_2 a második kiadványuk; ahogy a Nuskullnak mondták, annyi változott, hogy "ha ez lehetséges, a süppedős részek még inkább a temető irányába mutatnak, míg a korai Nirvanát idéző nyers, punkos él is jobban kidomborodik". A nevére rászolgáló trip videó a neves 666MrDoom csatornán debütált; a Bandcampen és máshol is fent van a hanganyag. Facebook
Barkóczi Noémi áprilisban mutatta be a Dolgom volt lemez utáni első új dalát. a a búcsúról és egyben az egyedüllét és az önállóság szépségeiről is szóló Szia fényfoltot, most pedig készült hozzá egy klip. A nagy része lilában úszó ál-tévéfellépés, szőke parókával, kosztümmel, de van egy kis animáció és a szövegnek megfelelően kényszeredetten mosolygó ingatlanos is. Facebook
Kristóf Norbert Ha véget ér egy szó című számát áprilisban mutattuk be. "Ez a dal igazából véve egy párkapcsolat gyászolásáról szól, nincsen hozzá semmilyen történet, legenda, vagy drámai fordulat, egyszerűen ennyi az egész" - mondta róla az énekes-dalszerző. Ebből az egyszerűségből most egy kicsit más lett a Lucy Can't Dance remixében, ami itt hallható először. Ebben a duóban Kristóf Norbert mellett Erdős László játszik, aki pontosan leírta, hogy itt nemcsak arról van szó, hogy szintik meg dobok kerültek a dalba: "Ebből az énközpontú, önmarcangolós nótából lett egy sokkal tagoltabb, hangszereltebb, poposabb valami, ami által megváltozott az egésznek nemcsak a hangulata, hanem a mondanivalója is." Kristóf Norbert Facebook
"A Covid alatti unalomban, egy véletlenül feldolgozott népdal hatására született meg a csellómetálos Leecher tagjaiból a latinul és magyarul is éneklő Itinera, amely a skandináv pagan folkból és a hazai folktronicából is erősen inspirálódik" - így mutattuk be tavasszal a duót, akik most összerakták első EP-jüket. Az ötszámos Aurora finomabb világzenével indul, aztán a közepére már egészen komolyan felpörög - és még ha nincs is torzított gitár, mégis hallatszik az ügyesen, ízléssel használt hatáskeltő megoldásokon, hogy honnan jönnek a tagok. Az EP-t a Lángoló mutatta be. Honlap, Facebook
"Ritkán tartogat ennyi meglepetést egy lemez" - írtam RADNØTI tavaszi albumáról. Azon aztán minden volt vonósnégyestől metalon és dubstepen át zajzenéig. Ehhez képest A dzsungel könyve című új kiadvány összefogottabb - különböző önjellemzések szerint barátságtalan vagy éppen offenzív tánczene. A súlyos, de sokszor ezzel együtt vicces breakbeat alapú táncos számokban elég sok a keleties motívum (és azért egy metalkodás is becsúszik), a szövegeket pedig a Slam Poetry Pécs tagjai hozták. Ahogy itt olvasható, "R. Kipling zavarodottan pislogna, milyen magaslatokig nem járattuk az asszociációs játékot a cím kapcsán, ugyanis a lemez témája alapvetően a kommunikáció a transzcendenssel: különböző csatornákon, helyeken, és élethelyzetekben." Facebook
A Tsering Mákó Rozi alteregója; a kemény technókról ismert Műhelynél jelent meg új EP-je. Ismétlődő-modulálódó nyers, nem egyszer savas szintimotívumok köré épülnek a számok, amik erősen poliritmikusak, így a repetitivitás ellenére folyton új mintázatokat rajzolnak ki. A szó közepesen tág értelmében mondhatjuk, hogy (kísérleti) techno, de a dobok nem vernek oda direktben - néha inkább ritmikus pulzálásnak tűnnek -, mégis van egyfajta kérlelhetetlen, feltartóztathatatlan húzása a számoknak; a záró Wish Tube pedig türelmetlenül rohan előre. Facebook
Indult egy új kiadó Shrekords néven, de csöppet sem vicces, hanem nagyon is extrém zenéket adnak ki, digitálisan és 10-30 példányban kazettán is. A Unit 731 korábban kijött zaj-punkja mellett három idei nyers (avagy raw) black metal van egyelőre a Shrekords-katalógusban. A Mumus Dr. Bubópestis és Varga Vikernes "ultra lo-fi black/war metal duója", de a wart itt úgy értsük, hogy keményen háborúellenesek a címek (a szövegekről nyilván fogalmam sincs). A Sorsunk a bestia kezében című szám dallamos, szinte már pop-punkos gitárral lep meg, de a kásás hangzás, puffogó dob és acsarkodás itt is megvan. A Pellengér másként szól retteneten, de azért a riffek és a dobok jól elkülöníthetők, és a záró Szaturnuszi földmágia szinte már sláger. Az egyszemélyes Siralomvölgy a vallási témájú intrókat leszámítva annyira töményen nyers, hogy többször konkrétan zajba fullad - bizonyos szempontból ez a legjobb a három közül.
A könyvtárzenéről (aka library music aka stockzene) általában úgy tartjuk, hogy névtelenségbe burkolózó mesteremberek gyártják szakmányban a háttérzenéket. Néha viszont egy-egy ismertebb zenész is kirándul ebbe a világba. Most például Poniklo Imre készített egy new wave-es albumot a Schubert Music Library számára a rengeteg reklámzenét (de nem csak azokat) jegyző Faltay Csabával. A Pale Glitter név alatt megjelent albumról Poniklo azt írta, hogy a karantén alatt született az ötlet, "amikor pont amúgy se lehetett menni sehová, és írtam jó pár dalt, aminek így utólag nagy része simán lehetne amber smith is, pl. a Silhouette, Inside/Outside vagy a Monochrome, és nagyon szeretem ezeket, meg büszke vagyok rájuk." A lemez nem ágyazható be, de végighallgatható a Schubert Music Library oldalán.
Rónai András