Új előadók, új stílusok, új formátumok: ha ma a zenéről van szó, mire felfigyelünk valamilyen jelenségre, az jó eséllyel szinte már le is zajlott. Hogyan követi ezt a hihetetlen sebességű átalakulást egy, a zene iránt régóta elkötelezett márka? Például úgy, hogy nem csak megy a trendek után, hanem maga is diktálja a tempót. Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere mesél rongyosra hallgatott lemezek helyébe lépő playlistekről, kifordított Budapest Parkról, innovatív kastélybulikról, de arról is, hogy miért jó a készpénzmentes fesztiválozás – és a mosható fejhallgatószivacs.
Milyen zenei programokat szervez a Mastercard?
A Mastercard hazai és nemzetközi szinten is évtizedek óta részese különböző zenei kezdeményezéseknek, számos nagy sztárt is támogattunk az elmúlt évtizedekben, de mi is látjuk, hogy mostanra gyökeresen megváltoztak a zenefogyasztási szokások, így már ehhez igazítva alakítottuk ki zenei stratégiánkat. A változás kiindulópontja, hogy a zenehallgatás mára kontextuális tevékenység lett. Amíg régen mindenkinek megvoltak a kedvenc zenekarai, rongyosra hallgatott lemezei, mára sokkal inkább lejátszási listákat fogyasztunk. Ez a közönség számára végtelen lehetőségeket, óriási szabadságot jelent, a zenekarok viszont a nagy végtelenségben egy-egy apró ponttá váltak: minden eddiginél nehezebb kitűnniük. Már nem az jelenti a kihívást, hogy legyen egy jó lemeznyi anyagod, azt ki tudd adni és aztán hozzon jó eladási számokat, hanem a legnépszerűbb playlistekre kell felkerülnöd és meggyőznöd a hallgatót, hogy érdemes vagy a figyelmére.
A mi zenei stratégiánk pedig éppen arról szól, hogy segítsük a feltörekvő, tehetséges zenészeket ebben a folyamatban, felerősítsük a hangjukat, reflektorfénybe állítsuk azokat, akik arra érdemesek. Magyarországon is ennek mentén alakult át a szponzoráció. Miközben megmaradtak a régi együttműködések, például a Szigettel is, három fontos elem köré épül mindaz, amit itthon zenei fronton csinálunk.
Az első a már hetedik évét ünneplő együttműködésünk a Budapest Parkkal, egy jó példa arra, hogy olyan helyszínekkel, partnerekkel tudunk akár hosszú távon is szívesen együtt dolgozni, akikkel értékközösségben is vagyunk. A Park szlogenje – Hagyd kint a valóságot! – közel áll ahhoz a gondolkodáshoz, amit mi a fizetéstechnológiai innovációinkkal meg szeretnénk valósítani. Azt, hogy a felhasználó biztonságban érezze magát és kényelmesen átadhassa magát a szenvedélyének, annak, amit a legjobban szeret. A Budapest Park tehát egy nagyon jó terep arra, hogy népszerűsítsük készpénzmentes, egyérintéses újításainkat, a digitalizációt – ez utóbbira példa a Park-koncertek live streamjének támogatása is. A Parkban mindezek mellett vannak fiatal magyar tehetségeket ünneplő közös signature-koncertjeink is, itt nemcsak a helyszínt biztosítjuk, de a marketingben is támogatjuk a fellépőket, illetve különleges élményekkel készülünk a látogatók számára is.
ILYEN VOLT DZSÚDLÓ A BUDAPEST PARKBAN
Idén indult az egész Parkot megfordító Backstage-bulisorozat, ahol a lényeg a színpad mögött történik a rajongókkal közösen; a Carson Coma is egy ilyen bulin mutatta be a Pusztazámoron készült koncertfilmjét.
/ Fotó: Carson Coma @ Budapest Park
A második fontos elem a fiatal tehetségek felkarolása. Ehhez kapcsolódik a La Boum kastélyházibuli (nyitóképen: Beton.Hofi @ La Boum), amit idén negyedik éve szervezünk meg Pusztazámoron. Itt nagyon színes képet adunk arról, hogy az előadókat és stílusokat tekintve milyen változatos a magyar zenei világ és milyen sok, eddig nem ismert kincset is rejt még. Ezeket a fiatal előadókat a KEMP alkotótáborba is elhívjuk, ahol komoly szakmai tudással rendelkező szakemberek, producerek segítenek nekik a zenélés teljes spektrumát lefedve, azaz lényegében egy dalszerzőtáborról van szó. Több művész is ezeken a programokon keresztül jutott el oda, hogy mára már teltházas bulikat adnak akár éppen a Budapest Parkban.
ILYEN VOLT A CARSON COMA A BUDAPEST PARKBAN
ILYEN LESZ A CARSON COMA A BUDAPEST PARKBAN
A zenei stratégiánk harmadik pillére pedig a Budapest Essentials-együttműködés, akikkel öt éve dolgozunk azzal a céllal, hogy a zene új arcát, eddig nem látott színeit mutassuk meg a budapestieknek. A fesztiválon váratlan helyeken, váratlan összetételben tűnnek fel különböző zenészek, így kiszínezve ezzel a fővárosi forgatagot.
Miért fontosak ezek a partnerségek a Mastercardnak?
A már említett értékközösség kapcsán említettem az innovációt, a legújabb technológiai újításokat, amikre a zenei programokon, fesztiválokon résztvevő közönség az átlagnál is nyitottabb és nem csak kipróbálják, de bátran használják is ezeket. De szintén a Mastercard brandjéhez tartozó alapérték, hogy hiszünk a kreativitásban, így nem is kérdés számunkra, hogy ha valaki a zene területén hoz létre valami egyedit, azt támogassuk, felemeljük, ünnepeljük.
Milyen eredményeket vár a Mastercard a zenei együttműködésektől?
A digitalizáció ösztönzése, az innovatív fizetési megoldások, például a mobilfizetés elterjesztése a célunk – mindezeket pedig a lehető legmagasabb szintű ügyfélélmény mellett biztosítjuk. Az élő zenei programokra a legtöbben már mobilon vásárolnak jegyet, majd következő lépésként az események helyszínein is a mobiljukat használják fizetésre. Ugyanakkor mára már a zenei élmények egy jelentős része is digitálissá vált, így fontos, hogy ezek is igazi élményt nyújtsanak, amihez például egy új fejhallgatót is fejlesztettünk.
A Mastercard tehát nemcsak a készpénzmentes fizetési lehetőségek hazai fesztiválokon való elterjesztésével, de például ennek a fejhallgatónak a megalkotásával is a fiatalok felé fordul. Egy koncepció része ez a folyamat?
Ez nem új elem a stratégiában, a fiatalok mindig is fontosak voltak számunkra. Folyamatosan változik viszont a forma, alakulnak át a csatornák, amelyeken keresztül kommunikálunk velük. Mivel a legfiatalabbak már zenét sem úgy hallgatnak, koncertre sem úgy járnak, mint mi, felmerül a kérdés, hogy hogyan kapcsolódhatunk hozzájuk. Egy lehetséges válasz a MOJO csapatával közösen fejlesztett Mastercard Dynamite fejhallgatónk, amit úgy terveztünk meg, hogy a hangképe a lehető legjobban passzoljon a fiatalok által kedvelt zenei világhoz, de maga a kialakítás is inkább rájuk lett szabva, az ő fülükre illeszkedik, és például mosható a szivacsa is, hogy tovább tudják használni... egy évig kutattunk, fejlesztettünk és teszteltünk – többek között fiatal hazai zenészek bevonásával is –, hogy a végeredmény tényleg tökéletes legyen.
/ Fotó: Mastercard MOJO Dynamite
Korábban a Mastercard a hazai fesztiválok jelentős szponzorának számított, most hogy áll ezzel a cég, mire számíthatunk idén?
A Sziget Fesztivál mindig is egy innovációs bázis volt, most is így tekintünk rá. Több mint tíz éve, 2011-ben itt „robbant” először nagyot az érintésmentes fizetés, az elmúlt években pedig egyre inkább a mobilfizetésre és a mobilos aktivitásokra helyeztük a hangsúlyt, így ma már a fesztiválkártyákat is így tölthetik fel a fesztiválozók. Idén ebben is szintet lépünk, ugyanis az újabb fejlesztéseknek köszönhetően a Szigeten „kölcsönzött” repoharak betétdíját is a bankkártyájukra kaphatják vissza a résztvevők. És még egy különlegességet emelnék ki: idén szeretnénk a Sziget-életérzést azoknak is elvinni, akik valamilyen okból nem tudnak eljutni a legnagyobb hazai fesztiválra – számukra exkluzív rendezvénysorozatot tervezünk Budapesten a Sziget ideje alatt, ahol dj-k és feltörekvő zenészek fogják bevenni a város különböző egzotikus pontjait három napon keresztül.
SZIGET CITY TAKEOVER A HALÁSZBÁSTYÁNÁL
SZIGET CITY TAKEOVER A VÁROSLIGETBEN
SZIGET CITY TAKEOVER A BELVÁROSÁBAN
A Recorder új Koncertsztorik-podcastsorozatának első öt adása is a Mastercard támogatásával készült:
Dzsúdló: „Még egyáltalán nem érzem azt, hogy megérkeztem”
Analog Balaton: Két út volt előttünk: vagy összekaparjuk magunkat, vagy abbahagyjuk
Ivan & The Parazol: Hármas csillagrombolóval dupláztuk meg a közönségünket
„Barbikám, itt buli lesz!” – Blahalouisiana a Koncertsztorik podcastban
Carson Coma: Már stresszesebb bemennünk egy plázába, mint felmenni a színpadra