Hidegvérrel vagy jó nagy pechhel - Az utolsó lépcsőfok (sorozatkritika)

2022.06.21. 07:49, vferi

wide1_159.jpg

Az HBO Maxon futó Az utolsó lépcsőfokkal egy újabb híres bűneset kapott sztárgárdás feldolgozást, a profi kivitelezés és a fenomenális színészi alakítások pedig szinte elfeledtetik, hogy már a fülünkön jön ki a téma. Ez a kritika először a Recorder magazin 95. számában jelent meg.

A true crime műfajának egyik nagy úttörője volt az Oscar-díjas francia filmes, Jean-Xavier de Lestrade dokumentumsorozata, a kétezres évek elején forgatott The Staircase. A felesége meggyilkolásával vádolt Michael Peterson tárgyalását lekövető sorozat – amihez évekkel később újabb részeket forgattak az új fejlemények hatására – testközelből mutatta meg az amerikai igazságszolgáltatás működését, központban egy eleve izgalmas családdal és egy első ránézésre egyszerűnek tűnő, mégis nagyon rejtélyes halálesettel. Manapság a mozikban a franchise, a streamingpiacon pedig a true crime uralkodik, így egyáltalán nem csoda, hogy Peterson ügyéből fikciós feldolgozás is készült, ami igyekszik azoknak is újat mutatni, akik végignézték a dokumentumsorozatot. 

Az HBO Maxon debütáló Az utolsó lépcsőfok (The Staircase) ugyanis arra vállalkozik, hogy egy komplex karaktertanulmányt prezentáljon nemcsak Michael Petersonról, hanem a 2001 decemberében a lépcső alján vérbe fagyva talált feleségéről, Kathleen Petersonról, illetve a teljes, öt gyermeket számláló mozaikcsaládról is. Antonio Campos, a Christine és a Mindig az ördöggel (kritikánk) rendezője új sorozatában rengeteget foglalkozik azzal, hogy milyen lehetett a politikusi pályára készülő író Michael és a nagyvállalati vezetőként és jó feleségként is helytállni kívánó Kathleen házassága, és hogyan érezhették magukat a különböző szülők különböző problémákkal küzdő gyermekei ebben a családban. A tárgyalóterem helyett a privát szféra a legfontosabb, és ezt a megközelítést támogatja meg az erős casting is.

A legszimpatikusabb brit, Colin Firth a legantipatikusabb amerikaivá válik Michael Petersonként, akit nagyon könnyű utálni, de gyilkosnak kikiáltani már nem ilyen egyszerű. Kathleen szerepében Toni Collette remekel, és egészen változatos módokon kénytelen meghalni az évad során, mivel Campos végigjátszatja vele a feleség halálát övező összes teóriát. Kedvenc karakterszínészeink is parádéznak egy jót Michael Stuhlbargtól Parker Posey-ig, és még Juliette Binoche is színre lép az évad második felében egy nagyon francia nő szerepében. A kiváló színészek, a kellően feszes és melodramatikus rendezés, valamint Danny Bensi és Saunder Jurriaans egyszerre fenyegető és szívszorító zenei aláfestése miatt Az utolsó lépcsőfok nézeti magát – de az jó kérdés, hogy miért nyúlt pont ehhez a bűnesethez Campos. 

wide2_128.jpg
Parker Posey és Cullen Moss Az utolsó lépcsőfok című sorozatban

 

A legjobb true crime sztorik többről szólnak egy ügynél, és az eredeti The Staircase is azért volt forradalmi, mert akkor még ritkaságnak számító mélységben merült el az igazságszolgáltatás működésében és az érintett családra gyakorolt hatásában. A fikciós feldolgozásokat nézve pedig az American Crime Story O. J. Simpsonról szóló első évada az iskolapéldája annak, hogyan lehet egy a médiából már jól ismert sztorihoz nyúlva, árnyaltabb szociális kontextus megrajzolására használni az érzelmi és időbeli távolságot. Campos viszont nem kezd társadalmi önvizsgálatba – pedig lenne hozzá alapanyag bőven a családon belüli erőszaktól kezdve a vietámi veteránságon át a biszexualitásig -, miközben a főszereplők jellemrajza is befejezetlen marad, hiszen Kathleen sosem mondhatta el a történetét, Michaelről pedig továbbra sem tudja senki, hogy gyilkos vagy áldozat.

Szerző: Rácz Viktória
Osztályzat: 7/10

https://recorder.blog.hu/2022/06/21/hidegverrel_vagy_jo_nagy_pechhel_az_utolso_lepcsofok
Hidegvérrel vagy jó nagy pechhel - Az utolsó lépcsőfok (sorozatkritika)
süti beállítások módosítása