A város felszíne alatt kultúrélet nyomaira bukkanunk. Dugd fel a békéd! Háború és fű; depresszió, halál, sör és bratwurst; szerelemketrec; posztmodern szenvedés. Életre kelt, rángatózó basszusok; csúszós, nyúlós hangok; puha, belefeledkezős house. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Az év egyik legnagyobb híre a magyar zenében, hogy Lázár Gábor új lemezét az elektronikus zene egyik legeslegfontosabb kiadója, a Planet Mu jelentette meg. A Source a nagy nemzetközi sikert arató Unfold táncos fordulatának folytatója (lásd interjúnkat); nagyjából ugyanaz a hangzásvilág, csak most kicsit több rétegben, sűrűbben. A Source bizonyára megmozgatja majd azokat, akik nemcsak 4/4-re tudnak táncolni, ugyanakkor az olyan hallgatóknak is bőven nyújt csemegéket, akik az izgalmas ritmikai megoldásokat, egyedi hangzásokat, konceptuális finomságokat keresik. (Vagy akik a megidézett műfajokat akarják szétszálazgatni a grime-tól az electrón át a trance-ig). A Planet Mu a lemezhez írt kísérőszövegében ezt írja: "Gábor megtekeri, absztrahálja és újrakontextualizálja a hangjait; a basszusok kiszakadnak a kereteikből és úgy rángatóznak, mintha életre keltek volna; dallamok szilánkjai repülnek szerteszét és támadnak le; tele van drámával és megborzongató energiával." Már több kritika is megjelent az albumról. A Wire azt írja, hogy a lemez "egyetlen ötletre épül, de az briliáns". A Musikexpress szerint ez az év egyik legjobb tánczenei albuma; "nem csoda, hogy Aphex Twin Lázár Gábor-rajongó". Az All Music Guide többek között arról ír, hogy "a sűrű, kitekert ritmusok izgatóak és innovatívak". Honlap, Facebook
Udvari Viktor jó ideje inkább a kísérletezőbb oldalát mutatta a táncosabb deep house helyett, amivel nemzetközileg ismertté vált. Két júniusi kiadványa, egy két- és egy négyszámos EP azonban ismét besorolható ebbe a stílusba; főleg az újabb Conjectures ezen belül is kifejezetten finom és puha hangzású (tőle szokatlanul még énekminta is hallható). Ugyanakkor az is igaz, hogy a hosszú számok nem követnek semmilyen tánczenei logikát, hanem ráérősen (ambientesen) alakulnak hosszan-hosszan, belefeledkezésre csábítva a hallgatót is.
A Norms nevével valószínűleg a legtöbben a 2015-ös Orbán népe című válogatáson találkoztak, pedig a 2017-ben (több szerencsétlen halasztás után) kijött Hülye hardcore album is megérdemli a figyelmet. Az új kiadványra ismét sokat kellett várni. A Háború és fű kicsit áthelyezett hangsúlyokkal, de továbbra is a zajos, kaotikus, kibukott-kiabálós hc-punk vonalat folytatja, ami pont a szabálytalanságai miatt jóval kifejezőbb, mint egy átlagos "minden politikus hülye" megmondás. Egyelőre digitálisan jött ki, de "ha minden jól megy, néhány héten belül 12"-os lemezen is beszerezhető lesz." Facebook
Néhány éve sokan rácsodálkoztak a valós vagy virtuális billentyűnyomkodás, gombcsavargatás helyett kódolással élőben írt elektronikus zenére - akkoriban az algorave nevet találták ki erre, Kidwar szerencsére nem ezt, hanem a live coding elnevezést használja. Az EXILES-nál kijött EP-jén négy sűrű, (szinte már túl)telített szám hallható, amik egy-egy struktúrára épülnek, de igazából a plasztikus, rugalmas, csúszós, nyúlós hangok a legjobbak az egészben (érhető úgy az EP címe, miszerint Samples, hogy Kidwar is erre helyezi a hangsúlyt). A hangok egy Korg Monotron Delayből jönnek, amit a TidalCycles nevű platformon kódolt, a forráskód is elérhető. Facebook
Chris.SU és MC Fedora több közös számot is kiadott már, és most itt az újabb. Az I'm Fine "jó megvagyok nélküled" típusú szakítós dal, pörgős-slágeres pop-drum and bass, (minimáltörténetet elmesélő) klip is készült hozzá. Chris.SU Facebook, MC Fedora
A black metal + trap keverék meglepő módon létezik (vagy hát nem meglepő módon, mert minden létezik), a MetalSucks szerint főleg Németországban. Az Aerobic Death duó bemutatkozó klipje valójában nem ez, hanem trap(paródia), amit black metalos(nak öltözött) arcok csináltak. Az Urbanplayer mutatta be, rövid interjú is olvasható az oldalon a két taggal, Dáviddal és Gergővel. Állítólag van még három szám: "egy politikai, egy drogos, meg egy csajozós".
Myra Monoka nagyon rég a pályán van, de csak tavaly jött ki első szóló EP-je. Most itt egy új szám, aminek a különlegessége, hogy Yoad Nevo a társszerző-producer, aki olyanokkal dolgozott producerként, mint Sia, a Morcheeba és a Sugababes. Hogy ez hogyan jött össze, arról Myra a Glamournak mesélt; a Facebookon még azt is megírta, hogy erre a vágyra, hogy "dolgozhassak a kedvenceim (Sia, Morcheeba, Sugababes) producerével egyszer, rá is meditáltam, kicsit fel is idegesítettem magam, hogy nem tudom, hogy kell rendesen, erre másnap várt egy email a kiadómnál, amiben Yoad Nevo asszisztense meghívott Londonba alkotni." A dalból készült egy karanténos élő videó is. Facebook
"Lo-fi post-grunge" - ez az egyszemélyes Posztmodern Szenvedés önmeghatározása, amiből a post-grunge okoz némi zavart, de az biztos, hogy más ez a zene, mint a legtöbb lo-fi rock. Az új EP címe: K.-ról, és Kozma Tamás verseinek megzenésítését (a végén felolvasását) tartalmazza bő negyedórában. A nyitó rockolás után a Mosogatás közben meglepő módon elektronikára vált (és ez egy szerelmes szám, ezzel a címmel), majd jön még tábortüzes gitározás is. Kozma Tamás regisztereket keverő (mindennapi, filozofikus, ironikus stb.) versei nem kézenfekvően dalszövegszerűek, de ez jó, mert sajátos (többek között ritmikai) feszültséget ad a zenének. Facebook
A 'Prém Pride World Wide válogatásban a 'Prém az Veszprém. Tíz itteni zenekartól, előadótól szerepel két-két szám, jobbára 1-2 percesek. A többségük a rock vagy metal, ezen belül több extrémebb műfajokból (kiabálós punk vagy akár grindcore), de van azért rendesebb riffelés vagy kedves-nyers tábortüzes gitározás-énekelés (Laci Akusztik Band). Továbbá súlyos, széttört, kísérleti basszuszene (Leap), zaj/drone (Monoton/Monokrom) és dühös hiphop (Lord Iron Livah). Meglepő húzás ennyire eltérő zenéket egy válogatásra tenni, még akkor is, ha összekötő kapocs a városon kívül még a (többféle értelemben vett) szélsőségesség - de jobbára működik.
Kifejezetten aktív a magyar ipari zene, mostanában több új kiadvány szerepelt a rovatban (First Aid 4 Souls, Planetdamage, Empelde), és így is kimaradt még valami: a Kosmodrom Dugd Fel A Békéd! című, májusban megjelent albuma. Az ipari zene kifejezetten zajos, sűrű, olykor a káosz szélén egyensúlyozó fajtája ez, ami van annyira letaglózó, hogy az ember kifejezetten örül, amikor egy olyan megfogható dolog nyújt kapaszkodót, mint egy EBM-es basszusmenet vagy egy jó kis torzított gitár.
Összeállítás: Rónai András