Ha van tökéletes alkalom, akkor az most van. Te csak csapasd, amire el vagy hivatva. Most kőemberek virrasztanak. Boszorkányégetés kétszer, körkörös acid, vírus és remény. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Lazerpunk előző EP-jét "a vad és kaotikus berlini éjszakai élet" inspirálta, az újat pedig nem meglepő módon a járvány. Ezzel együtt a Covenant komolyan, ellenállhatatlanul húzó tánczene, sötét persze (hiszen darkwave), de egyrészt a Lazerpunk körül kialakult támogató (nemzetközi) közösség által inspirált címadó szám, másrészt a záró Hope ezzel együtt felemelő is. A Virus című számról pedig azt írta, hogy ez a legklubosabb száma eddig, úgyhogy jó belépő lehet a zenéjéhez. A Covenant Bandcamp bevételeit a járvány áldozatait segítő szervezetek kapják, mert ugyan a zenészeket nagyon komolyan érintette a karantén, "vannak emberek, akik nálam sokkal rosszabb helyzetben vannak". Facebook
Saya Noé egy éve jelentette meg bemutatkozó EP-jét (később itt mutatkozott be Magyarradar rovatunkban), és ugyan dolgozik első nagylemezén is, húzott egy olyat, ami egy pályája elején tartó előadótól kifejezetten meglepő: studio session keretében újraértelmezte a dalait - és az eredmény megállja a helyét akár önállóan is. Az elektronikus, melankolikus triphopos-artpopos dalok alaphangulatából sok minden megmaradt ebben a zenekari, kvázi-akusztikus környezetben, de egyben új ízeket is kaptak, Saya Noé pedig egy igen magabiztos előadóként hallható bennük mind a videós megjelenés, mind az előadás szempontjából. Persze komoly gyakorlata van, hiszen rendszeresen bejelentkezik a Twitchen (akit érdekel, hogyan működik ez - egészen másként, mint mondjujk a Facebook live-ok -, annak ajánlott a BuSH beszélgetése.) Innen jött az ötlet is, mint a Lángoló Gitároknak elmondta: "amióta kijött tavaly az EP, a Twitch-nézőim egyhangúan kérik, hogy legyen elérhető egy olyan letisztultabb verziója a kislemeznek, ami jobban hasonlít arra, amit akusztikusan hallanak tőlem az online streameimen. Kb. két héttel az EP első évfordulója előtt hirtelen megcsapott a gondolat: ha van tökéletes alkalom arra, hogy ezt megcsináljam, akkor az most van." Mindegyik számból van videó (alább az látható, amiben Saya Noé édesanyja brácsázik), plusz egyben fent van a stream oldalakon. Honlap, Facebook
Az oudon játszó Kobza Vajk különösen aktív mostanában: kijött egy folyamatzenés albuma Szabó Sándorral, és hallható volt a Thy Catafalque-lemezen is. Most pedig itt egy új album, az Illanás, A keleti zene a kiindulópont, a tíz szám fele "javarészt tradicionális" átdolgozás, a többi pedig ugyanezt a világot értelmezi újra zenésztársakkal, különféle megközelítésekben. Az Egy éj Selmeczen pompás drámai ívet ír le; a Napúton finoman készül rá egy visszafogottan húzó groove-os részre; a Tűnődés zenéjét jól leírja a címe; az Egy óriás Baalbekben a leginkább kísérletező, de egyben nagyon is átélhető-élvezhető darab. Az Illanás szépsége, finomságai, ötletei nem adják magukat könnyen, de érdemes rászánni a figyelmet. "Az ember zörgő malomkerekek táncát járja. Pedig csak egy villanás lenne világunkat megigazulva itt hagyni. Most kőemberek virrasztanak. Minden más illanás" - szól a kísérőszöveg. A lemezt a Lángoló Gitárok mutatta be. Honlap, Facebook
Az ipari zene egyéni irányát kialakító Empelde több kiadványáról írtunk már, például szekszárdi konceptalbumáról és a falusi cyberpunkot megteremtő lemezéről. Az Emberközi kötőanyag ismét középtempós, kissé (jó, vagy legalábbis a műfajhoz illő értelemben) mániákus számokat tartalmaz, némelyik szintisebb, mások csapkodósabbak. Közben pedig szólnak Empelde sajátos, hol disztópikus, hol a mindennapi szorongások körül forgó, szürreális és helyenként abszurd humorú szövegei. (Utóbbira a legjobb példa talán az Oldószer.) A borító is pompásan illik a sajátos hangulathoz. Soundcloud
A Panel Trax kiadó az underground, sötét, nem egyszer kísérletező technóról ismert, sokszor foglalkoztunk már velük. Legújabb kiadványuk vinylen is megjelent, a harmadik ilyen a kiadó több mint tízéves történetében. A két alapító egy-egy számával kezdődik. Synus0006 egy magához képest egész szabályos és hangulatos technóval indít. Maks Circulacid című száma azt a mutatványt hajtja végre, hogy egy nagyon szűk körön belül marad, mégis teljesen kiszámíthatatlan; amikor pedig pillanatokra kilép innen, az még izgalmasabb. A zenei szoftverfejlesztéssel is foglalkozó Encoder egyszerű, de hatékony körkörös számoz hoz, amiben a dallamhangszer szerepét meglepő módon fura, zörgő-kattogó cinszerű hangok töltik be. Végül a berlini Elias sűrű, sötét technója zár. Panel Trax Facebook
Érdekes egybeesés, hogy ha nem is egyszerre, de néhány hónap eltéréssel két lemez is kijött, amik az 1728-as szegedi boszorkányégetésekkel foglalkoznak. Az újabb a Fattyú Az Alföld sötét szíve című albuma, ami ambient / atmoszferikus black metal, vagyis gonosz metalos és sötét ambientes / neoklasszikus tételek váltogatják egymást, de nagyon egyben van az anyag. Műfajilag és hangulatilag is sokszínűbb a LEM Twelve Who Stole The Rain című, március végén kijött bemutatkozó albuma. "A lemez születése közben igyekeztünk picit jobban egyfajta death/black-vonalon maradni, ez persze nem mindig 'sikerült', így belekerültek a ránk jellemző diverz dolgok" - mondták róla a NuSkullnak. A számszerkezetek komplexitása alapján például indokolt a progresszív jelző, amit használnak magukra. A sokszínűséget az is fokozza, hogy a boszorkányperek ítéleteiből is hallhatunk szövegrészleteket Borovics Tamás színésztől. Érdekes, hogy miközben a téma ugyanaz, és a black metal közös nevező, mégis elég különböző a két album. Fattyú Facebook, LEM Facebook
Összeállítás: Rónai András