Jó helyen vagyok, csak mindig rosszkor. Régen még a szerelem is jobb volt. Válogatáskazi, amit az ember a csajának csinál. Előfordulhat, hogy megzakkanok, de kizárt, hogy kizökkenek. DJ Total Commander, kávé és nárcisz illatú házak, menekülés a pillangóból. Szokatlanul színes dark pop, átokföldje, csak a zöld. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Fran Palermo 2016 óta először jött ki nagylemezzel. Az Crocodile Juice Bar számainak egy része már hallható volt korábban is, de így egyben, albumként más a hatásuk. Bátran, kifejezetten fojtott és pszichedelikus hangulatban kezdődik, majd jönnek a lendületes dalok. Aztán tovább hullámzik a lemez, elomló pszichedélia és felpörgés váltja egymást ismét, és nemcsak egymás mellett léteznek, de hatnak is egymásra, át is értelmezik egymást a dalok. Így például nem nehéz meghallani a (számomra a lemez összképét inkább meghatározó) lassú dalokban azt, hogy ha akarnák, simán felgyorsíthatnák őket, erőlködés nélkül összehozva egy újabb bulislágert. Pont ezért hat kifejezetten merész lemeznek a Crocodile Juice Bar. Ráadásul azt is elmondhatjuk róla, hogy most már egészen biztos, hogy a sokféle helyről (mármint sok stílusból és sok földrajzi helyről) összehozott hatásokból összeállt a sajátos, rögtön felismerhető Fran Palermo-világ. A Stenk mutatta be az albumot, ott olvasható Henri Gonzo részletes leírása a dalokról (például kiderül, hogy a második közjátékban Cortázar verse hallható: "ha sírnak, akkor azért teszik, mert ez az egyetlen dolog, ami maradt nekik a kávé és nárcisz illatú házaikban"); a Recordernek a karanténéletről mesélt nemrég. Honlap, Facebook
Subicz Gábor trombitás sok zenekarban megfordult a PASO-tól az Erik Sumo Banden át a Modern Art Orchestráig. Saját zenekara a Subtones, nyolc taggal, amint arra lemezük címe is utal: Octopus. (Két énekesnő van köztük: Jónás Vera és Kiss Flóra.) A lemezről ezt mondta a 24.hu-nak: "Olyan ez, mint egy válogatáskazi, amit az ember a csajának csinál: ilyesmiket hallgatok, ez vagyok én." Az alap a jazzfunk, de ezen belül vannak popos-soulos dalok, triphopos hangulatok-ritmusok, itt egy kis rock, ott egy magyar népdal, amott afrikai ritmusok vagy franciás cukiskodások. Az instrumentális részek azért a legtöbbször egy, a táncparkettet szem elől nem tévesztő fúziós zenekart juttatnak a hallgató eszébe. Facebook
G Ras aktivistaként is ismert, nem csoda hát, hogy Rebel For Life című lemezének nagy része a klímakatasztrófáról szól és cselekvésre szólít. (Van azért egy Csak a zöld című szám is.) The Planeteerz nevű együttesével és vendégekkel írta a 13 számot, nagy része ringató reggae, de akadnak pörgősebb darabok, illetve kirándulások más jamaicai műfajokba is. Sőt, az Ital Is Vital egyenesen trapes, Pachee volt a producere. A vendégek között ott van például Dub FX, valamint G Ras párja, Telma Lincoln több számban. (Quarantine Roots címmel videósorozatot is csinálnak, ezekben látható rajtuk kívül többek között kisfiuk, Noah, akiről egy szám is szól, lásd a Lángoló Gitárok cikkét). Facebook
Lil Frakk és D.Koms 2019 egyik legszórakoztatóbb lemezét hozta össze, és már készül a következő. A Lakatlan Sziget Fesztivál az egyik felvezető száma, egészen parádés, fémesen kattogó alappal (D.Koms mellett Kapitány Máté a másik producer), a szövegben pedig Lil Frakk szójátékait a vendég Mikee Mykanic agymenése egészíti ki. A "prrrrrücsök" pedig a legjobb magyar ad lib, amit valaha kitaláltak. A videót Egri Vitéz készítette. Lil Frakk és Kapitány Máté március közepén is kiadott már egy közös számot, az kicsit visszafogottabb, de azért itt is van sok sziporka. Lil Frakk Facebook, D.Koms Facebook, Kapitány Máté Facebook
A Mulató Aztékok is dolgozik a lemezén, ezen lesz majd a Vandál című, igen hangulatos szám, amihez Arláth Kriszti bábjaival készült videó. Most, hogy már mindenkit láttunk az otthonában (a korábbi cikkekben említetteken kívül például a Pál Utcai Fiúk új klipjében is), jöjjenek inkább az ilyen pompás animációk! Facebook
Május 8-án jelenik meg a műfajában ("pop noir") nemzetközileg ismert Black Nail Cabaret új nagylemeze, de még előtte kapott egy klipet a 2018-as Pseudopop egyik száma, a zenekartól - mint írják - szokatlanul színeset. Már az új albumot vezette fel a No Gold című szám, aminek még decemberben jelent meg a klipje; a belőle készült limitált, háromszámos single-t a Covenant előtti európai turnén árulták volna, de mivel az ugye elmarad vagy halasztódik, felkerült a Bandcampre, a CD-ből is van még. Honlap, Facebook
A Budapest Juke kollektíva egyik tagjáról, KHMTGZ-ről pont a múlt héten volt szó, azóta pedig kijött egy válogatás, a JukeyPest Traxx Vol2, rajta a színtér ismert előadói (pl. Uffalo Steez, AO Uzzi) mellett olyan kevésbé ismert producerekkel, mint DJ Total Commander és Kobanya3000, hogy csak a legviccesebb nevűeket említsem. A jellegzetes tempó és dobhangzás a közös nevező, de ezen belül jól esően változatos a válogatás. Vannak funkos, telített hangzású számok és ritkásabb, elektronikus darabok; van, amelyik a műfajt a hiphophoz kötő szálakat emeli ki, és olyanok is, ami a tánczene hőskorának hangzásait idézik meg. Facebook
"Az egyik legszemélyesebb lemezem" - ezt írta Alley Catss Evr 2 című friss albumáról. A nyolc szám nagyobb része (mondjuk, hogy) kísérleti ambient, a nyugtalanító fajtából; még amikor vannak dallamok, mi több, érzelmek, akkor is valami elidegenít, torzulás, szövegminta vagy éppen egy sziréna (vagy riasztó). Máshol szétcsúszott, zajos ütemek, vagy legalább kattogások és ilyesmik is megjelennek, és kollázsszerűbb a zene. Mindez attól igazán jó - Alley Catss eddigi legjobbja -, mert a dramaturgiailag nagyon pontosan megszerkesztett lemez egyetlen történetet mond el zenei eszközökkel. Miközben mi sem áll tőle távolabb, mint az egyértelmű megfejthetőség, az nagyon is érezhető, hogy az egyes szakaszok valamilyen narratív logika szerint következnek egymásra, egymásból. Az Evr 2-t a belga Midlife Music kiadó jelentette meg ("fizikai változat majd jobb időkben lesz" - írják); valamint a címadó szám feltehetően az első magyar zene, ami az arab nyelvű Ma3azefen debütált. Facebook
Nemrég jött ki Németh Róbert és a horhos első közös száma, akkor már lebegtették a folytatást, és ez el is készült. Továbbra is az Átokföldje a téma, a gitárok hol határozott (ha nem is dallamokká, de) motívumokká állnak össze, hol szétszóródnak a térben és az effektek ködében; felismerhető természeti és városi zajok, megfoghatatlan zúgások, csilingelések, háttérbe szorított, megkezelt emberi hangok a további összetevők. Érdekes, hogy az Alley Catss-lemezhez és az alábbi hosszú számokhoz képest ennek mennyire más a felépítése: inkább a hangulatok intuitív egymásra következése adja meg a szerkezetet, nem valamilyen történetszerűség. "A lemezen hallható öt darab egy elképzelt világ elképzelt áprilisát meséli el, egy olyan utazást, amelynek már a kezdőpontja sincs semmiféle térképen. Nem tudom, honnan indultunk, és hová jutottunk el, csak maga a szabad mozgás, a belső táj benépesítése marad felejthetetlen" - mondta róla Győrffy Ákos a Phenom'enonnak. Németh Róbert Facebook, Horhos Facebook
Az EXILES kezdetektől fogva erős a válogatások területén, és nemrég kijött a legújabb, a kiadó indulásának 4. évfordulójára. A TrackMania Nations kísérleti elektronikával indul, majd középen jön két hosszú szám: Juhász Tamás több tételes avant-technója, majd Unexplained furi hangocskákat, zajokat, kemény ütemeket, gitárokat egymásnak eresztő, hatásos dramaturgiával felépített kollázsa. A válogatás második felében a keményebb dobok dominálnak, kivéve a záró, a többihez képest akár cukinak (!) is mondható Nabumorph-számot. A Soundcloudon van egy bónusz ambient szám is, de alább a Bandcamp látható, ahol meg is lehet venni a válogatást - a bevételt a Magyar LMBT Szövetség kapja. Facebook
A Nouvelle Phénomène 2012-ben robbant be a romantikus szintipop nagy korszakát idéző zenével, ám amikor 2013 végén megjelent a nagylemezük, akkor Dziba Zsolt zenekarvezető azt mondta a Recordernek, hogy a zenekar már "eredeti felállásában nem létezik", de vannak tervei a folytatásra. Miközben a műfaj iránt érdeklődők körében nemzetközileg kultusza lett a zenekarnak, aközben ezek a tervek csak nem materializálódtak, egészen mostanáig. A Not A Sinben Dziba Zsolt mellett hallható Susie S. (Szabó Zsuzsi) és a hangzásért Peti B. (Buza Péter) felelt. "Körbevesz minket az érdektelenség, a közömbösség és a kifele mutatás. Régen még a szerelem is jobb volt, ezért szeretnénk visszautazni a nyolcvanas évek ártatlanabb romantikájába" - mondta a zenekarvezető az Electronic Beatsnek a dal témájáról. Facebook
Összeállítás: Rónai András