"A zenéléshez a kezdő lökés nagyon hiányzik a nőknek" – LAU-interjú

2020.02.28. 11:32, RRRecorder

lau.jpg

A Wave Twins duó tagjaként megismert LAU mostanában szólóban zenél és DJ-zik, valamint workshopokat tart és a magyar underground elektronikus zene külföldi megismertetésén is dolgozik. Miért érdemes egy ilyen workshopra elmenni, ha egyszer a netről mindent meg lehet tanulni, és mi kell ahhoz, hogy valaki elkezdjen DJ-zni? Többek között erről beszélgettünk vele a Dalszerző Expo előtt (március 2-3., BMC), ahol kezdő producereknek mutatja majd meg, hogyan lehet zéró pénzzel elkezdeni zenélni.

Manapság az, aki az elektronikus zene készítéséről meg akar tudni valamit, először a YouTube-on keres, nem?

Ez igaz, ma az internetről – nemcsak a YouTube-ról, hanem például szabadegyetemekről – gyakorlatilag mindent meg lehet tanulni. Nyilván egy workshop emberközelibb; könnyebb úgy, ha valakinek fel lehet tenni kérdéseket, és hogy konkrétan használat közben látja az ember az eszközöket. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ugyan rengeteg az oktatóvideó, de sok közöttük a rossz, és sokáig kell keresni, mire az ember megtalálja a neki a megfelelőt. Én mondjuk rengeteg tutorialt nézek szintikről, és ezekből nagyon sok szar van a YouTube-on.

Te hogyan kezdted a tanulást?

Sok helyre jártam, először zenetanárnak tanultam itthon az egyetemen, de az nagyon nem jött be; aztán tanultam hangtechnikusnak Leedsben és itthon is. De a DJ-zést például Vereczkey Ákos mutatta meg nekem, ennek az alapjait tényleg pár óra alatt el lehet sajátítani – utána már csak gyakorlás kérdése.

Ez mennyi gyakorlást jelent?

Ez nyilván emberfüggő, nálam nagyon sok volt, az első hónapban gyakorlatilag minden nap jó pár órát rászántam. Mostanában kevesebbet gyakorlok, mert sok zenét írok, de érzem, hogy ideje lenne visszaállni egy kicsit erre is, mert nem haladok elég gyorsan.


Rendszeresen tartasz workshopokat. Ezek milyen témákat érintenek?

Havonta tartok DJ workshopot; zeneszerzésről, producerkedésről nem rendszeresen, hanem kb. félévente, amikor valaki felkér valaki.

Több olyat tartottál, ahol az a volt a leírás, hogy „elsősorban nőknek szánod, de mindenkit tárt karokkal fogadsz”.

Ez a szöveg ösztönzi, hogy mindig több lány van, és olyan fiúk, akiknek oké, hogy mondjuk tíz lány van körülöttük és nem csak fiúk. Ez az elejétől fogva megvolt, hogy én mint nő elsősorban nőket szeretnék támogatni, mert magamról is tudom, hogy a kezdő lökés nagyon hiányzik a nőknek – egyébként lehet, hogy a férfiaknak is. Nagyon fontos, hogy az indulásnál elfogadó környezetben legyél, ahol nem kell izgulni, hogy elrontasz valamit.


A Keret blog „milyen nőként létezni a magyar zeneiparban” összeállításában tanácsoltátok még Wave Twinsként a kezdő női zenészeknek, zenekaroknak, hogy „Merjetek zenét csinálni, hibázni és tanácsot kérni!” Szerinted a nőket másként ítélik meg, ha hibáznak, mint a férfiakat?

Igazából szerintem ez mindkét oldalról nagyon nehéz. Mindig vannak a bulikban olyan emberek, akik ott állnak a sarokban és azt figyelik, hogy mikor mit rontasz el valamit. Ugyanakkor szerintem nem nagyon lehet újat, merész dolgot alkotni, ha nem hibázik az ember. Én nagyon sok olyan DJ-szettet hallottam, ahol minden tökéletes, mégsem fog meg. Ha mersz kockázatot vállalni, akkor jöhetnek ki érdekes dolgok. Persze nem arról van szó, hogy „hibázz, hibázz, hibázz!”, hanem arról, hogy ne fogjon vissza a hibázástól való félelem attól, hogy valami újat kipróbálj.

A Dalszerző Expón tartott workshopod miről fog szólni?

Ez egy kezdő producereknek szóló workshop, ami úgy mutatja be a zenét, ahogy én látom, vagyis technón, elektronikus zenén keresztül mutatom be az alapokat. A résztvevők megtanulhatják, hogy Abletonban hogyan lehet zéró pénzzel elkezdeni zenét csinálni. Viszek szintiket is, de ezeket nyilván több év alatt gyűjtöttem; viszont kiindulásnak önmagában az Ableton is elég.


A Cutoff Agency alapítója is vagy. Mesélj erről!

Ezt Zaina Shreidivel kezdtük csinálni, aki a Flashback Studio programjain dolgozik. Igazából még elég kezdeti stádiumban van, de arra szeretnénk fókuszálni, hogy a magyar – elsősorban a budapesti – undergroundot kezdjük el külföldön megmutatni. A Cutoff keretében tartom a workshopokat is, és az a cél, hogy ez majd egy teljes platform legyen, ahol tehetségkutatás, -gondozás és menedzsment is folyik.

Mennyi külföldi kapcsolatotok van ehhez a munkához?

Innen indult az egész, hogy Zainának nagyon sok külföldi kapcsolata van, és nekem is szerencsére egyre több. Az első programunk az volt, hogy decemberben volt az Agency mind az öt tagja (LAU mellett CT Kidobó, Yinna, the stanley maneuver és Prince Matta szerk.) Hanoverben az Indiego Glocksee klubban. Akik hívtak minket, azok majd jönnek Budapestre szeptemberben, és hasonló csereprogramokat szeretnénk csinálni a jövőben is, hogy elinduljon a tehetségek áramlása. Szeretnénk majd többeket is bevonni azokból a tehetséges emberekből, akik itthon vannak megragadva, és szeretnének külföldre menni – mert nem mindenki akar rendszeresen külföldre járogatni.

Interjú: Rónai András

A harmadik Dalszerző Expo március 2-án és 3-án lesz a Budapest Music Centerben. LAU mellett számos magyar és külföldi szerző, producer tart előadást, workshopot, listening sessiont stb. – többek között Steve Dub, aki a Chemical Brothers állandó hangmérnökeként idén már sokadig Grammy-díját nyerte. Számos program foglalkozik majd a film és a zene kapcsolatának aspektusaival. Teljes program, jegyvásárlás a honlapon. Facebook pedig itt van.

LAU a Facebookon itt található mega Cutoff Agency pedig itt. LAU legközelebb február 29-én a Központban lép fel, a DEX-en kívüli első workshopja pedig március 5-én lesz.

 

Címkék: dex lau dalszerző expo
https://recorder.blog.hu/2020/02/28/_a_zeneleshez_a_kezdo_lokes_nagyon_hianyzik_a_noknek_lau-interju
"A zenéléshez a kezdő lökés nagyon hiányzik a nőknek" – LAU-interjú
süti beállítások módosítása