Sétáljunk az afterbe, utána a munkába - Rec.hu

2020.02.13. 08:30, RRRecorder

labradors_of_perception.jpg

Pénzenergia! Transzcendens veseműtét! Hallucinációs pop-rock beltenyészet, citera dubstep, szamba trance. A sámán mennyegzője, ősi erő, elmezabáló sötétség, kaotikus hardcore, Csoma. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A dob-gitár felállású Baron Mantis 2015-ben robbant be, kiadtak két albumot, majd tagcserék és a frontember, Davey Mantis balesete után hosszabb kényszerszünet következett. A Discipline című szám klipjével a Recorderen tértek vissza, immár Marosi Csaba dobossal. Nemrég pedig kijött a szintén a fegyelemről (mint Davey tavaly elmondta, leginkább önfegyelemről) elnevezett teljes album. "Sötét időszakok voltak ezek számomra. Voltak benne szép és boldog pillanatok is persze, de nem tudtam elmenekülni az árnyéktól, a mindent bekebelező, az életet és törekvéseket kigúnyoló, elmezabáló sötétségtől... Ez mindenkiben ott lakozik. Addig maradunk civilizáltak, amíg kényelmes annak lenni, de elég egy rossz mozdulat vagy egy hangos szó akár, ami életre hívja. Arra kerestem módot, hogy ezt a sötétséget felszínre hozzam, addig ott tartsam, amíg formát adok neki és kiüvöltsem magamból egyszer és mindenkorra. A tanulság viszont az, hogy ezt végérvényesen kiirtani nem lehet, ezzel kell együtt élni, várva, hogy mélyebb időszakokban bármikor betalálhat újra" - mondta Davey a lemezt bemutató Lángoló Gitároknak. Az erőteljes, gyakran blues-rock alapú, de olykor más hatásokat is mozgósító (akár az ipari zenét is hallani benne) dalokban tényleg benne van ez: a kiüvöltés, illetve az, hogy ha élvezhető, kerek formába öntjük a sötétséget, akkor fölé kerekedünk - és az a tudás is, hogy ez nem végleges győzelem. Ettől lesz igazán izgalmas a lemez, no meg persze mert tényleg erős ez a tucatnyi dal. Facebook, lemezbemutató koncert: február 13., Dürer Kert.


A Wasted Struggle a magyar hardcore színtér egyik kiemelkedő zenekara, csak éppen egy 2014-es split óta nem jelentettek meg semmit, aztán a frontember kilépett. A hosszú szünet után januárban tértek vissza egy bivalyerős lemezzel. Az Agenda Of Fear alatt a címkék között ott a hardcore, valamint az is, hogy chaotic hardcore, és tényleg a káosz határán egyensúlyoznak ezek a számok, miközben a letaglózó erejüket, lendületüket nem veszítik el. (Ott van még a black metal is, ami az egyik, a hardcore mellett megjelenő hatás; a másik jól hallható alkotóelem a sludge.) Alig húsz perc a lemez, de ennyi idő elég neki, hogy hosszú távú hatást gyakoroljon. Hozzájárul ehhez a kitűnő megszólalás is: a gitár az agyadat darálja, a (kalapáláson bőven túlmenő) dob a gyomrodat sorozza, és akkor még ott van az új énekes, Alakszai László teljesítménye is. Korántsem csak azoknak ajánlható, akik követik a magyar hardcore-t, hanem mindenkinek, akiben van minimális nyitottság a kemény zenékre. Facebook


A 17 éven át kb. 3000 szerzeményt az asztalfióknak író, majd a Recorderen bemutatkozott Richard Atom tavaly nyáron The Sex névre, valamint analóg kütyükre váltott egy nagylemezzel. Új EP-je a Before After, amin Sarusi-Kis Flóra énekli meg az after partykat, először kissé népies beütéssel (ami mókás ellenpontja a szöveg témájának), a háttérben akusztikus hangszerekkel; ezután jön a Live verzió, ahol ugyanez a hosszú intró, ám meglepetésre érdes-táncos zene csap le rá; majd következik egy szintisebb (olykor szintipopos felhangú) variáció. A nemcsak címében mókás Set Dance Samba Trance zár. Facebook


Novemberben számoltunk be arról, hogy Szemző Tibor minimalista, megbabonázó, szerethető, az emberi hangot középpontba állító zenéi végre hivatalosan is elérhetők digitálisan, a Bandcampen. Azóta megjelent - először vinylen, aztán itt - a Csoma című album is. Ez Szemző több más művéhez hasonlóan régóta alakul, Az élet vendége - Csoma legendárium című film 2006-ban ment a mozikban és jelent meg DVD-n, és ennek zenéjén "alapul" az új album is. A keleti és nyugati szövegek (Goethétől a Tibeti halottaskönyvig) és rituális vokálok mellett ott vannak a szokásos visszafogott, töredékességükben is megragadó hangszeres szólamok; a Voces Aequales énekegyüttes tagjai pedig új színt hoznak az összképbe. HonlapFacebook, lemezhallgatás, dedikálás: február 18., Kalóz Records.


Kobza Vajk
sokféle zenében hallható mostanában: ősszel kijött például egy régi számából készült remix-EP, illetve a Thy Catafalque-albumon is játszik oudon. Ugyanez a hangszere a Szabó Sándor gitárossal készült, (úgymint "ír, bevés, bevág, karcol") című albumon. Az időkön túlról, A sámán mennyegzője, Ősök szentéjében és hasonlók a számcímek, de a zene nem olyan, amire ez alapján számíthatnánk (legalábbis pl. a VHK által teremtett hagyomány nyomán), sokkal inkább megragadhatatlanul elillanó, sejtelmes folyamatzene, amiben felbukkannak világzenei, jazzes vagy ambientes részek (az elektromos gitár olykor inkább valami fura elektronikus hangszer hatását kelti), de valójában egyik se. Szabó Sándor ismertető szövege racionálisabb: "Posztmodern világunkban sok művészi alkotás, így a zene is, a múlt alkotásainak jelen reflexiójaként újra felidézésnek tűnhet... Ezen az albumon Kelet összeér Nyugattal, az akusztikus hangzás az elektromossal, a modális a kromatikussal...", míg Kobza Vajké így kezdődik: "Ez a lemez két lélek egyazon idő-észlelése. A külső valóságból befelé haladva lépteink nyomán időből épültek a falak, melyekre jeleket róttunk." Maga a lemez pedig olyan, hogy ez a kétféle megközelítés egyszerre érvényes rá. A Lángoló Gitárok mutatta be. Kobza Vajk honlapFacebookSzabó Sándor honlap.


A posztrockot játszó Képzelt Város utoljára 2016-ban adott ki lemezt - a Köd itt debütált a Recorderen - , és csak most pénteken jelentkezik majd a folytatással az átalakult zenekar. A Samizdat című albumot több videó is felvezette (rajta lesz a 2018-as klipszám Lights Out is), és most itt a legutóbbi, az Unsound című számhoz. A sajtóanyagban Bos Michaela Lilla, csellista így jellemzi a számot: "se veled, se nélküled viszonyt tükröz a szöveg, amit lehet párkapcsolati viszonyban értelmezni, de sok olyan eset van, amikor csinálunk valamit, amit nem szeretünk csinálni, de nem tudunk kitörni belőle mégsem." Ezt jeleníti meg az Allusion.ninja videójában négy kortárs táncos, közülük Veres Dóri egyben a koreográfus is volt. Facebook, lemezbemutató koncert: február 15., A38.


A Platon Karataev új videójában szintén táncolnak, de míg a Képzelt Város klipjében megfejthető, hogy "miről szól" a tánc, itt már nincs ilyen egyértelmű feloldás. A rendező Dobos Emőke a Stenknek ezt mondta: "Számomra a dalhoz köthető legfontosabb fogalom az ősi erő", a koreográfiában is "egyszerű, népi, ősi motívumokkal dolgoztam, és igyekeztem mindent úgy kombinálni, hogy előidézze/kiegészítse azt az elemi erőt, ami a számban is erősen érzékelhető." HonlapFacebook, lemezbemutató koncert (telt házas): május 8., A38.


Kovács Gábor
még k0v1 néven 2018-ban adott ki egy - a saját műfaját is megjelölő - Neurofolk című nagylemezt. Tavaly saját nevén kezdte el új zenéit kihozni; mint a váltás - és egyáltalán a zenélés - mögötti lelki hátterét őszintén boncolgató blogbejegyzésben írja: "többé nem rejtőzök el sem mások, sem saját magam elől". Vagyis nem egyszerűen műfaji váltás az, hogy a dubstep és más, súlyosabb, basszusnehéz elektronikus műfajok és a népzene (citera, furulya, no meg a dallamvilág) mellé bejött az ének, illetve a dalforma is. A készülő, Gravity című EP-hez több klipet is készített már, itt kettő látható, a címadó, valamint a legújabb, amiben egy origami maszkon folyik le fekete festék, és más nem is történik, mégis izgalmas. Ez utóbbi szám instrumentális, ez emlékeztet legjobban a korábbi zenékre. A harmadik klip a Breathe Out, illetve a YouTube-on több élő, citerás live session videó is található. Facebook


A Bozgor egy rövid életű d-beat zenekar volt, a Gipsy SS és az Önkiirtás tagjai csinálták, és egyetlen elkészült anyaguk a csodálatos Pénzenergia címet viseli. A gyorsan ledarált, kőegyszerű, hatásos számok olyan témákat érintenek, mint az egészségügy, Bolsonaro, az alfahímek, a Momentum (nem épp hízelgő módon - egyébként ez az egyetlen, két percnél hosszabb szám: 2:09). A "pénzenergia" szó pedig az EzoTV című számban hangzik el - és hoppá, az EzoTV honlapján tényleg olvasható ez a mondat: "Vonzd be otthon most a pénzenergiát, növeld a pénztárcád vastagságát játszi könnyedséggel!" (A számban szintén hallható "transzcendens veseműtét" sajnos nem.) A Bozgor amúgy máshol nem létezik a neten, a lemezre a Diskobra zenekar hívta fel a figyelmet.


(Egy másik) Kovács Gábor manapság legtöbbször Új Bála néven jelentet meg zenéket mindenféle nemzetközi kiadóknál (gyakran kazettán), de kellett neki egy saját kiadó is, így jött létre a Vadlovak Records. Az első kiadvány Labradors Of Perception néven készült (William Blake metaforája ill. Aldous Huxley könyve egy másik zenekar elnevezését is inspirálta már), és az önjellemzése a következő: "hallucinációs pop-rock beltenyészet". Ahogy Kovács Gábortól megszokhattuk, ez egyszerre nagyon vicces és pontos is: tényleg kicsavarodott, csattogó-zörgő-akadozó ((majd)nem)popszámok ezek, a maguk módján roppant szórakoztatóak. Néhol hallani az Új Bálát, illetve a régóta nélkülözött énekben a derTANZ emlékezetét. A mások Vadlovak-kiadvány Cranky Bow néven jött ki, és a korábbi anyagokhoz hasonlóan nyomott, zajos kollázszene, aminek csak megtévesztésből vicces a címe. Új Bála Facebook, legközelebbi koncert: március 6., Gólya.


Korábban többször volt szó Giash kiadványairól, legutóbb tavaly nyáron, és azóta kijött több is. Legutóbb a Cosmic Suffer című nagylemez, öt, 11-14 perces számmal, amik ugyanúgy épülnek fel, mint a korábbiak: egy-egy finoman húzó grovve köré gyülekeznek a megfoghatatlanul úszkáló motívumok, dallamtöredékek, apró érdekességek. A kozmikus szenvedésre utaló cím átverés, valójában több szám inkább a táncossággal kacérkodik, de ennek a zenének pont az a lényege, ami emögött (alatt, mellett) van. Facebook


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2020/02/13/setaljunk_az_afterbe_utana_a_munkaba_rec_hu
Sétáljunk az afterbe, utána a munkába - Rec.hu
süti beállítások módosítása