Sebesség, faszfejek, spurizsaru. Nyugi, időutazós gyilok, pozitív alter. Népzene és basszusok nem kézenfekvő találkozása, újragondolt Disney, militáns gyerekek japán vonaton. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Amilyen lényegre törő a Sex Riders zenekar neve - és a lemezcímmel nem is szaroztak sokat: Sex Riders -, olyan lényegre törő a zene is: speed metal, vagyis gyors, darálós rockhimnuszok a sebességről, a faszfejekről, no meg a spurizsaruról. Aki szereti az ilyet, azt csak egyetlen dolog szomoríthatja el: hogy Dr. Dollar Dougles, Nihil Young, Philty Greaty és Bulldozer zenekaráról semmit nem tudni, úgyhogy legfeljebb a Bandcampen lehet őket követni, hátha lesz folytatás.
Idén már több Gelka-mixről is beszámoltunk, a legújabb pedig még az eddigieknél is különlegesebb: a Mana Mana kiadó katalógusának chill out, downtempo, lounge műfajba tartozó számaiból készült, köztük sajátokból, valamint Marcel, Singas Project, DJ Jutasi, Savages, Pluto Project, Chrypton, Sannan, Zero Gravity és mások számai szólnak, jellemzően egyszerre több, néha akár négy is, néha újravágott változatban - de ha nem figyelünk erre, csak úgy hallgatjuk, akkor ezt nem fogjuk észrevenni, mert szépen egybefolyik minden, ahogyan ebben a műfajban kell. CD is készült belőle, az Independent Label Fairen lehet majd kapni, szeptember 8-án déltől a Szimpla Kertben. Gelka Facebook, Mana Mana honlap.
A magyar underground hiphop egyik legnagyobb becsben tartott csapata, a Slow Village új EP-vel jelentkezett. A miezmámegin' lefojtott, a régisuli előtt sok gesztussal (karccal, hangmintákkal) tisztelgő, de mai alapokra épül, a szövegek pedig szellemesek és többször hallgatást kívánnak meg. (E cikk címét a remiz című számból vettük.) "Időutazós gyilok boombap, de nem kizárólag utcai szemszögből" - így jellemezték a Stenknek. Facebook, legközelebbi koncert: szeptember 22., Pécsi Est.
"Szövegorientált alternatív rock, pozitív üzenetekkel és gondolatokkal" - szól az oroszlányi The False zenekar önmeghatározása, és ez pontos is. Meglehetősen szokatlan az alapvetően nem a pozitív üzenetekről ismert alternatív rock megoldásait ilyen, ha nem is hurráoptimista, hanem inkább rokonszenves önmérséklettel és megfelelő mértékben költőien megfogalmazott, de mégiscsak: pozitív szövegekkel hallani. Pláne úgy, hogy a zene sokszor inkább melankolikus, néha akár keserű is lehetne. (Hallgassuk csak meg az első számot: a szöveg megváltoztatásával jó kis dark himnusz válna belőle.) De nyilván pont ettől lesz izgalmas, másmilyen a False, aminek első lemeze, az Utad most jelent meg. Honlap, Facebook.
Neurofolk k0v1 nagylemezének a címe és egyben műfaja is, aminek a feloldása: a folk - konkrétan a magyar népzene - és a "kortárs elektronikus zene, főleg a neurohop, neurofunk és a dubstep" találkozása. Mégpedig "nem kézenfekvő módon" - írja a producer, Kovács Gábor, és igaza van, izgalmas megoldásai bőven túlmutatnak az "elektronikus alapra népzenei dallam" kézenfekvő megoldáson. A sokféle népi hangszer és az énekminták jól összeépültek az említett, erős basszusokra és elég kemény tört ütemekre alapozó stílusokkal. A lemezhez egy hosszú, személyes írás is tartozik, amiben k0v1 bevallja, hogy amikor elkezdett dolgozni a lemezen, az volt a célja, hogy jól megmutassa azoknak (tanárainak, más zenészeknek), hogy a magyar népzene tisztelete nem kell, hogy más stílusok lenézésével járjon - aztán ez a fensőbbséges attítűd ahhoz vezetett, hogy nem tudta befejezni az albumot, és ma már mennyire másként látja a kérdést. Kovács Gábor egyébként furulyán, citerán és dorombon játszik a Zajnal zenekarban. Facebook
Nyár elején jelent meg a Cirkusz-Ka tagjaként ismert Szlávics Anna és Somogyi Márton ének-zongora duójának első EP-je, Anna & Márton S. néven, az egyszerű Négydalos címmel. A jazz-artpop hol tangós, hol bossa novás vagy sanzonos ízeket kap. Bár igen míves anyagról van szó, szépségei, bravúrjai nem tolakodóak, inkább megvárják, amíg az odafigyelő hallgató - érkezzen akár az art pop, a jazz vagy a világzene felől - felfedezi őket. Mint az ArtNews az EP-t bemutató cikkében Szlávics Anna írja, "még csak az utazás elején járunk", például nemrég volt az első koncert. Szlávics Anna Facebook, legközelebbi koncert: szeptember 30., Szentendrei Jazz- és Borfesztivál, Barlang.
A tavalyi Independent Label Fairre az EXILES kiadó egy kazettával jelentkezett, most pedig itt egy nagy válogatásuk, a VA - EX02. A kiadótól megszokott módon kísérleti techno a fő csapásirány, kemény, de ki- és megcsavart ütemekre zajok és fura, nyüzsgő szintihangok rakódnak rá; de van néhány kíméletlenül rohanó savas szám is, valamint egy kb. breakcore (entomon: elektromos_bosszúforraló_remix). Két líraibb szám emelkedik ki a tizenegyből: Thalium Train Ride In Japan című számának militáns ritmusszekciójára cuki csipogások és gyerekhangok is kerülnek a nyomottabb elektronika mellé, valamint ooo Sírversek I című darabja, ami nagyon szétcsúszott, de majdnem szép IDM-nek indul, míg bele nem rondít a lábdob. Digitálisan és kazettán is létezik, utóbbi az Independent Label Fairen kapható lesz szeptember 8-án, szombaton déltől a Szimpla Kertben. EXILES Facebook
A cikket nyitó képen látható Hienről remélhetőleg már senkinek sem csak az jut eszébe, hogy a Megasztárban szerepelt. Itt a Recorderen is több bemutattuk több dalát, és mesélt nekünk a világ egyik leghíresebb zenei felsőoktatási intézményéről, a bostoni Berklee College-ról, hiszen oda járt. Augusztus végén pedig bemutatta elkészült diplomamunkáját, ami a Disney Fantasia 2000 című filmjének (a legendás, 1940-es Fantasia "folytatásának") Tűzmadár című jelentéhez készült új zene és "zajszinkron". Az eredetiben Sztravinszkij hallható, Hiennél hangulatfestő elektronika, kb. alt. R&B, house, végül pedig magyar népzenei ihletésű dallamok is. A kísérő posztban nemcsak azt írja, hogy nagyon büszke a munkára, hanem a szakma nagy részére jellemző hímsovinizmusról is szót ejt. Honlap, Facebook.
Másik külföldi zeneiskolás anyag is van. Burai Anna korábban több zenekarban énekelt (például az első nagylemezét nyáron megjelentető, modern metalt játszó The Tumor Called Marlában), Hello Annie néven kiadott néhány saját dalt, aztán a London College of Creative Media (LCCM) diákja lett, éneket és dalszerzést tanult. A londoni zeneiskolában töltött idő alatt íródott számait jelentette meg Under London Skies címen, a gitáros-zongorás, a popzene nagy klasszikus hagyományához (egy ízben a blueshoz) nyúló dalait a dreamy pop jelzővel látta el, ami nem azt jelenti, hogy dream pop, inkább a hangulatra utal. Az LCCM-ben megismert zenésztársai játszanak az öt számban. Honlap, Facebook.
Összeállítás: Rónai András