A nőknek állt a világ a Grammy-díjátadón

2019.02.12. 08:30, Gaines

stlipa.png

Az idei Grammyn először nyert nő a legjobb raplemez kategóriában, és először választottak az év dalának egy rapszerzeményt, de nem kellett szomorkodnia Lady Gagának, St. Vincentnek vagy Dua Lipának sem. A gálán utóbbi kettő emlékezetes duettel örvendeztetett meg minket, de Janelle Monáe fellépését is érdemes megnézni.

„Hát akkor úgy tűnik, idén rendesen előléptünk” – jegyezte meg szarkasztikusan Dua Lipa vasárnapi köszönőbeszédében, amikor átvette a legjobb új előadónak járó Grammy-díjat. A beszólás Neil Portnownak, a Grammyt szervező The Recording Academy elnökének szólt, aki a tavalyi botrányos Grammy-díjátadót követően nyilatkozta a sajtónak, hogy a kevés női díjazott jelentette problémát (84 díjból 11-et kapott nő) első körben a nőknek kell megoldani azzal, hogy ha zenészek, producerek, hangmérnökök szeretnének lenni, akkor lépjenek elő. A nyilatkozat és a díjátadó által keltett hullámokról itt bővebben is beszámoltunk. Az akadémia idén is elkövetett néhány malőrt – úgy összebalhézott például Ariana Grandéval, hogy a sztár visszamondta a leegyeztetett fellépését –, a díjazottakat áttekintve viszont kevésbé érheti szó a ház elejét a nemi egyenjogúság tekintetében, hiszen 31 nő vihetett haza Grammy-díjat.

De nem csak a számok fontosak önmagukban. A négy nagy kategóriából kettő női győztest eredményezett: Dua Lipa Grammyjén kívül az év albumának Kacey Musgraves Golden Hour című countrylemezét szavazták meg, amely természetesen a country kategóriában is bezsebelt fontosabb díjakat (legjobb lemez, legjobb country dal). Cardi B Invasion Of Privacyja lett az év legjobb rap lemeze, míg Brandi Carlile hat jelöléséből hármat váltott díjra. Grande ugyan valóban nem volt jelen a gálán, a legjobb pop album a Sweetener lett többek között a másik nagy távolmaradó, Taylor Swift Reputation című lemezével szemben győzedelmeskedve. St. Vincent Masseduction című szerzeménye húzta be a legjobb rockdal kategóriáját, és Lady Gaga sem távozott üres kézzel, a legjobb pop szóló előadás és a legjobb pop duett is hozzá fűződik (utóbbi a Bradley Cooperrel közösen jegyzett Shallow, ami betétdalként is nyert).

A gála másik nagy nyertese Childish Gambino, azaz Donald Glover, aki provokatív, esszék és értelmezések tömkelegét szülő klipjével, a This Is Americával aratott győzelmet az év dala és az év felvétele kategóriákban, továbbá a legjobb rap/ének előadásért és videoklipért járó Grammyvel. Gambino szintén nem volt jelen, nem tudta személyesen átvenni a díjat, pedig zenetörténelmi tettet hajtott végre, ez ugyanis az első rap szerzemény, ami az év dala lett. Drake a God’s Plan című dallal nyert Grammyt, Kendrick Lamar pedig a nagy kategóriákat elbukta ugyan, de nyolc jelöléséből egyet azért bezsákolt a Fekete párduchoz készült King’s Deaddel. A legjobb filmzenealbum szintén a Marvel filmjéé, Ludwig Göransson pedig így elég szép kört futott, hiszen a This Is America díjain is osztozott Gambinóval társszerzőként.

DONALD GLOVER GYORSTALPALÓNK


A gálán tehát jó sokan nem adtak elő dalokat, akik aztán díjat vehettek át, de így is akadtak emlékezetes fellépések. Nekünk a legjobban Janelle Monáe tetszett, aki fekete-fehér latexruhában és sisak nélküli Star Wars-rohamosztagosoknak öltözött háttértáncosokkal csatornázta Prince szellemét és érzékiségét a Make Me Feel koreográfiájában, egyszer még egy „hadd monologizáljon a vagina!” felkiáltást is közbeszúrva, és a Pynk-klip vaginagatyáit is elővéve, illetve St. Vincent és Dua Lipa ihletett doppelganger-párosítása, még annál is jobban sisteregtek, mint képzeltük a Respect, a Masseduction és a One Kiss kombójával.

https://recorder.blog.hu/2019/02/12/a_noknek_allt_a_vilag_a_grammy-dijatadon
A nőknek állt a világ a Grammy-díjátadón
süti beállítások módosítása