Nem rosszabb a nők zenéje, csak fele annyi lehetőséget kapnak - botrány a Grammy körül

2018.01.31. 15:08, RRRecorder

lorde_jenny_holzer.jpg

Alig kaptak Grammy-díjat a nők, ráadásul a kevés jelöltet még tovább marginalizálták; például Lorde volt az egyetlen az év lemeze kategóriában, aki nem kapott szólóra lehetőséget. A Grammy-szervező ráadásul szerencsétlen nyilatkozatban próbálta magyarázni, hogy mekkora barátja ő a kreatív nőknek - várja, hogy végre előlépjenek. Meg is kapta a magáét.

Itt írtunk arról, hogy több kritikus szerint minimum rém ciki, hogy miközben a Grammy-gála egyik fő témája a bevándorlók, ezen belül a gyerekként az USA-ba érkezettek melletti kiállás volt, nem sikerült a Despacitót egyetlen díjjal sem eltalálni. A másik fő téma pedig - ezt mindenki kitalálhatja, aki nem egy kő alatt töltötte az elmúlt évet - a nők melletti kiállás, a rendszerszerű zaklatásnak véget vetni kívánó #TimesUp mozgalom volt.

Eközben maga a Grammyt szervező The Recording Academy finoman szólva nem jeleskedett a női egyenjogúság melletti kiállásban, mármint ami a cselekedeteket illeti. Az összesen 84 díjból 11-et kapott nő; a legfontosabb - a tévéközvetítésben kiosztott - díjak között egy ilyen volt: Alessia Cara, az év felfedezettje.

alessia_cara.jpg

Különösen nagy port vert fel, hogy az év albuma kategóriában egyetlen nő lemeze kapott jelölést: Lorde Melodramája (ami a Recorder éves listáján a 3. helyre került). És ha ez nem lett volna elég: ebben a kategóriában mind a négy férfi jelölt felléphetett a gálán, Lorde viszont nem kapott erre felkérést, csak arra, hogy egy Tom Pettyre emlékező nagyobb produkció tagja legyen, amit ezután elutasított. A gálán pedig ruhájára Jenny Holzer feminista művésztől erősített egy idézetet, ami így kezdődik: "Örvendjetek! Elviselhetetlen időket élünk. De legyetek bátrak, mert a legrosszabb a legjobb előhírnöke". (Lásd fent, a teljes szöveg itt elolvasható).

HOGYAN LETT (SZINTE) MINDEN ÉNEKESNŐ FEMINISTA?

A gála producere nem is értette, mi ezzel a probléma: "nem fér bele mindenki a műsorba, válogatni kell" - nyilatkozta a Variety-nek. (Mint a Guardian megjegyzi, arra valahogy volt idő, hogy Sting és Shaggy kettő darab dalt előadjanak közelgő közös lemezükről.) Ami viszont igazán kiverte a biztosítékot, az akadémia elnökének látszólag jó szándékú nyilatkozata volt ugyanitt.

Neil Portnoy ezt mondta: "A kiindulópont az, hogy azoknak a nőknek, akiknek a kreativitás ott buzog a lelkében, akik zenészek szeretnének lenni, vagy hangmérnökök, producerek, vagy a zeneiparban szeretnének dolgozni - ezeknek a nőknek elő kell lépniük, mert szerintem üdvözölni fogjuk őket. Személyesen nem tapasztaltam meg, milyen falakba ütköznek, de azt hiszem, az az iparág feladata, hogy nyilvánvalóvá tegyük, hogy várjuk őket; lehetőségeket kell teremtenünk mindenki számára, aki alkotni akar."

Rengetegen felhívták arra a figyelmet, hogy a helyzet alapvetően nem az, hogy nincsenek kreatív nők, és ha majd előlépnek, akkor a zeneipar örömmel fogja őket fogadni - hanem rengeteg kreatív nő dolgozik az iparágban, csak éppen nem kapják meg a megfelelő elismerést, illetve ugyanazokat a lehetőségeket, amik a férfiaknak kérdés nélkül kijárnak. Főleg ez az "előlépés" (step up) akadt be sokaknál. Különféle közösségi felületeken álltak elő sztárok felháborodott írásokkal - itt olvasható egy válogatás a bejegyzéseikből.

Pink például azt írta, hogy a nőknek annyira nem kell "előlépniük", hogy 2017 egyenesen az övék volt - mint ahogy az összes korábbi évben is baromi jó zenéket csináltak nők, minden akadály ellenére. Sheryl Crow azt a "szexistának tűnő" elgondolást támadta, hogy "a nők hibája, hogy nem kreatívak, nem akarnak a zeneiparban pozíciókat szerezni, producerkedni stb. Különösen érzéketlen dolog ilyet mondani most, amikor annyi nő áll ki az egyenlő bánásmódért. Annak, hogy nem jelenik meg a nyilvánosságban elég nő, nem az az oka, hogy nincs elég minőségi zene, amit nők csinálnának, hanem az, hogy fele annyi lehetőség áll a rendelkezésükre, hogy megmutassák magukat." Charli XCX keményebben fogalmazott: "előlépni? a nagy arcodra, arra rá". (Szabadon fordítva. Alább az ő tavalyi, nálunk is az év legjobbai közé került klipje, ami szórakoztató feminizmusnak is mondható.)


Az Akadémia elnöke a következő nyilatkozatot adta ki ezután: "a szó, amit használtam, az 'előlépés' a kontextusból kivéve nem fejezi ki azt, amit mondani akartam. Az iparágunknak el kell ismernie, hogy a zenei pályáról álmodó nőknek olyan akadályokkal kell szembenézniük, amilyenekkel a férfiaknak nem. Tennünk kell azért, hogy ezeket az akadályokat lebontsuk, hogy arra bíztassuk a nőket, hogy zenében fejezzék ki álmaikat, szenvedélyüket, kreativitásukat. Üdvözölnünk, mentorálnunk kell őket. Az egész zenei közösség gazdagabb lesz ettől. Sajnálom, hogy nem sikerült ezt a meggyőződésemet a korábbi szavaimmal megfelelően kifejtenem."

Mint a Stereogum megjegyzi, ebben még mindig nincs benne az, amiről az egész vita valójában szólt a használt szavakon túl: hogy nők nagyon erős zenékkel álltak elő 2017-ben, és ezt a Grammy-díj nem tudta kellően bemutatni, és hogy ez baj.

Lorde egyébként a gála másnapján egész oldalas hirdetést jelentetett meg a legnagyobb új-zélandi napilapban. Az NZ Herald olvasóinak - meg persze a világon bárhol lévő rajongóinak - megköszöni, hogy támogatták őt, és úgy általában hisznek (így aláhúzva) a női zenészekben. A kézzel írott levélen látható kisebb "jegyzetekből " kiderül amúgy, hogy találkozott Stevie Nicksszel, és majdnem sírt; SZA egy rajzolt koronát kapott tőle (ha már egy Grammy sem jutott neki a hétből, amire jelölték), Jay-Z-ről pedig azt írta, hogy "nagyon puha a keze" - és ide rakott egy szívecskét.

https://recorder.blog.hu/2018/01/31/nem_rosszabb_a_nok_zeneje_csak_fele_annyi_lehetoseget_kapnak_botrany_a_grammy_korul
Nem rosszabb a nők zenéje, csak fele annyi lehetőséget kapnak - botrány a Grammy körül
süti beállítások módosítása