83 éves korában elhunyt David Axelrod (1933-2017) jazz-funk-soul dalszerző-producer, akinek a munkáit az egyik leggyakrabban hangmintázták a hiphopban. Axelrod az elsők között fúzionálta a jazzt a rockkal és a soulfunkkal, hatvanas évek végi, hetvenes évekbeli barokkpopos-avantgárd szólólemezeiről előszeretettel emeltek ki hangmintákat a hiphop-producerek.
A Los Angeles-i Axelrod az ötvenes évek végén kezdett a zeneiparban, volt A&R-os, háziproducer a Capitolnál, és másoknak dalt író szerző. Zenészként fő hangszere a dob volt, ennek megfelelően az ütősök kiemelten szólnak lemezein. A felvételekkor különleges módon mikrofonozta be a dobokat, amitől mély, öblös lett a megszólalásuk - szinte készek arra, hogy hiphopszámok alapjai legyenek. Cannonball Adderley jazz-szaxofonos állandó producer-közreműködője lett, de számtalan másik lemezen is dolgozott a hatvanas-hetvenes években. Hangszerelői tehetsége okán a hatvanas évek végén több barokkpopos Electric Prunes-lemezen készítette el a szimfonikus körítést, de ekkoriban kezdte szólóban kiadni a korszak megszólalásától eltérő avantgárd poplemezeit is. A barokkpopos, soul-jazz-funkos, pszichedelikus alkotásai közül a Songs Of Innocence (1968) és a Songs Of Experience (1969) a legfontosabbak.
Dalait, lemezeinek hangzását a kilencvenes években kezdték felfedezni a hiphopban: De La Soul-, Beatnuts-dalokban szólaltak meg hangmintaként, aztán amikor DJ Shadow is hangsúlyosan használta nagyhatású 1996-os remekművén, az Endtroducing......-on, akkor átszakadt a gát. Lauryn Hill, Dr. Dre, Wu-Tang Clan, és sok tucat másik előadó emelt be Axelrod-hangmintákat dalaiba, és hogy a történet körbeérjen, 2001-ben Axelrod az absztrakt hiphop fellegvárában, a Mo' Wax kiadónal adott ki egy lemezt részben friss, részben kiadatlan régi felvételeiből.
ebben a rádióműsorban beszél arról Axelrod, hogy mennyire boldog, hogy a hiphop műfaj mennyire sokra tartja munkásságát:
Axelrod vs Dr. Dre:
a dal, amit DJ Shadow hangmintázott a Midnight In The Perfect Worldben: