A kifinomultan táncos jövőzenék ifjú hazai producere, iamyank (aki az imPro Schoolban zenekészítést is tanít) három hivatalos kislemez/EP után 2015 márciusára készült el első hosszabb anyagával, a Lost Sounds című kiadvánnyal, amihez egy játék is kapcsolódik Adventures Of Poco Eco címmel. Klassz, de milyen zenéken át vezetett idáig iamyank útja?
Első zenei emlék
Szüleim piros-fekete bőrpuffján két ceruzával próbálom ütni az Omega: Petróleumlámpa tamozós intróját. Érdekes módon csak sok évvel ezután jött újra elő, hogy dobolással foglalkozzak.
Első lemez, amit saját pénzből vettél
Eminem: The Slim Shady LP, tinédzser korom elején. Volt benne kellő életundor, keménység, sötétség. A szövegekből semmit nem értettem, de a hangszín, az alapok és az innen-onnan összekapargatott pletykák alapján igazi példaképnek festettem magam elé Eminemet. Minimum fél év telt el úgy, hogy _csak_ ezt hallgattam. Suliba menet reggel, suliból haza és otthon is, körbe-körbe.
Zene, ami zenélésre inspirált
Hangszervonzalmam hajnalán még csak rapet hallgattam, abból is a mainstreamet, így érthető hogy a Rage Against The Machine és Limp Bizkit páros nagyjából egyidejű hatására éreztem azt, hogy szívesen odacsapnék a doboknak. Ebben az időszakban mindenféle forrásból borzasztó minőségű koncertvideókkal tüzeltem magam.
Kedvenc dobos
Nem vagyok nagy szakmázós, nem is ismerek túl sok dobost, de akiken felröhögök mindig – annyira pofátlanul ízesen játszanak: Questlove (The Roots) és Gil Sharone (The Dillinger Escape Plan / Stolen Babies).
IAMYANK NEM HAGYTA A RECORDERT EXKLUZÍV MIXTAPE NÉLKÜL.
Meghatározó koncertélmény
Sziget, 2006, Radiohead. Szándékosan egyedül utaztam fel vidékről és álltam be az első sorba. Leírhatatlan, elsodró élmény volt.
Kedvenc magyar lemez
Nem tudom eldönteni, hogy DJ Bootsie: The Silent Partner vagy Yonderboi: Splendid Isolation. Mindkettő nagy hatással volt rám, annak ellenére, hogy amikor megjelentek, még nem voltam nyitott erre a világra. De mégis rákattantam és szerintem mélyen elhelyeztek a fejemben olyan hangulatmagokat, amiket mostanság kezdek kibontani.
Kedvenc magyar dal
Amoeba feat. SENA: U&I. Vimeon van egy óriási videó róla. Akárhányszor elindítom, libabőrözök tőle, annyira jó. Sena nyilván csodálatos, de amit Sabák (Péter, az Amoeba énekese - a szerk.) énekel ilyen laza bassline mellett, meghalok.
Minden idők legjobb lemeze
Lehetetlen egyet mondani, de nemrég kezdtem újra előszedni a régi Radioheadeket és azt kell mondjam, részemről Radiohead: Hail To The Thief. Nagyon behúz és nagyon sokszínű, rengeteg rejtett réteggel. De nagyon szívesen teszem be bármikor Jack White-tól a Blunderbusst, hatalmas életérzés és kiakadó lazaságmérő.
Lemezgyűjteményed legkülönlegesebb/legértékesebb darabja
Sajnos sosem kapott el a vinyl-láz, a digitális világba születtem bele, így az első fizikai emlékem, az Eminem-kazetta a kiemelt darab.
Olyan zene, ami nagyon elüt a stílusodtól, mégis nagyon szereted
Jon Hopkins: Open Eyed Signal. Az első egyenes, techno vonalról érkező zene, ami teljesen letarolt. A 4/4 zenék nagyon nehezen kapnak el, de ez bármikor megvesz kilóra.
Bűnös zenei örömöd
Oh, alap, hogy Rihanna. Abszolút rajongója vagyok!
IAMYANKTŐL A KOLLABORÁCIÓK SEM ÁLLNAK TÁVOL: ÍME A WNDRBND SZUPERGRUP.
Dal, amit már nem bírsz meghallgatni
Nem fogyasztok zenét tévén, rádión keresztül, így ha már túladagolnék valamit magamnak, nem teszem, szóval nincs ilyen.
Dal, amit bárcsak te írtál volna
Mount Kimbie: Carbonated.
Hatások az iamyank első felvételeinél
Mount Kimbie, Shigeto.
Kedvenc hiphoplemez
Csak a klasszik: Dr. Dre: The Chronic.
Kedvenc elektronikus tánczenei lemez
Nehéz, nagyon kevés tánczenét hallgatok. De ami ide sorolható és tényleg szerettem, az Paul Kalkbrennertől a Berlin Calling: The Soundtrack. A dallamvilág annyira betalált nálam, hogy észre sem vettem, hogy műfajilag elvileg nem szeretem.
Kedvenc wonky
Nem tudom mennyire wonky, glitch-nek szokták inkább címkézni, de egyértelműen edIT: Crying Over Pros For No Reason. A mai napig azt gondolom róla, ha ebben a pillanatban jönne ki, akkor is szupergigajövőzene lenne.
KOLLÉGÁK KÖZÖTT: IAMYANK VÉLEMÉNYE RUSTIE LEGUTÓBBI NAGYLEMEZÉRŐL.
Kedvenc posztdubstep
Ha már ráhúzták, hogy posztdubstep, akkor nyilván Mount Kimbie: Crooks & Lovers.
Zene, amitől boldog leszel
KT Tunstall: Big Black Horse And The Cherry Tree. Pedig isten óvjon a country-hatásoktól. Ehhez a zenéhez leválaszthatatlanul hozzákötődik a fejemben a Miért éppen Alaszka? sorozat, ami egy alaszkai kistelepülésen játszódik a kis helyi kocsmával, sztorikkal, karakterekkel. Egy az egyben élnék ott. Úgy, ahogy van. Az említett zene ezt a hangulatot hozza nekem.
Kedvenc heartbreak lemez
Deftones: White Pony. Azon belül is a Change. Tinédzser korom nagy düh/szorongás felszakítója.
Zene, ami elgondolkodtat
Rage Against The Machine: Beautiful World. Az első számok egyike, aminek sikerült megértenem a szövegét. Imádom, ahogy a végén magadra hagy.
Kedvenc zene éjszaka, sötétben hallgatni
Lapalux: Without You. Jobban szerettem, mielőtt láttam volna a klipjét, azóta kicsit para, de szeretem, mert nagyon sok benne az üres hely, ilyen zenékre csak akkor tudok igazán figyelni, amikor elcsendesedik körülöttem minden.
Kedvenc zene szex után
Fat Freddy’s Drop: Rain.
Kedvenc vasárnap reggeli pihenős zene
Bob Marley: Sun Is Shining. A gitárhang konkrétan a nap sugarának hangszerre fordítása. Tökéletesen alkalmas egész délelőttös loopolásra.
Kedvenc friss, idei lemezek
Eddig még nincs, de megelőlegezem Eskmonak. Fanatikus rajongója vagyok, biztos nagyon jó lesz, ha nem, de.
lejegyezte: Dömötör Endre
a már említett app aláfestőzenéjeként is szolgáló legfrissebb iamyank-anyag, a hatszámos Lost Sounds:
iamyank első hivatalos megjelenése, a 2013-as Cold Summer EP:
a tavaly márciusban megjelent City of Nobody EP:
a Recorderen debütált The Last Song című kislemez:
egy innovatív remix a Daft Punk-féle Get Luckyhoz:
végül pedig egy élő felvétel Budapest felett, teljes zenekarral a Balcony TV keretén belül: