A Recorder magazin kilencedik számának fókusztémája a zene hátteréről szól, a dalszerzés, a produceri munka, a stúdiókörkép és a lemezcégek után nézzük a zenepuzzle következő illeszkedő darabját, a zenevásárlást, ami egyre inkább online zajlik. Az utóbbi években szinte állandóan napirenden szerepel a lemezipar hanyatlásáért talán leginkább felelős jelenség, az illegális tartalommegosztások, illetve letöltések elleni harc: szolgáltatók és torrentoldalak megszűnése, azok helyébe újak indulása. Azonban miközben a fizikai eladások évről-évre csökkennek, a digitális és online zenevásárlás piaca egyre növekszik.
A kalózkodás területén a legnagyobb szenzációt legutóbb Kim Dotcom okozta, aki 2013 januárjában helyezte üzembe a Megát, a Megaupload utódját, aminek a használatával nem csak sokkal nagyobb tárhelyet, de maximális biztonságot is ígér. Míg azonban ez a véget nem érő harc folyik, a legtöbb iparág, köztük a zeneipar is, úgy tűnik, hogy kezdi megtalálni a megoldást a kalózkodás ellen. A digitális értékesítés minden évben újabb csúcsokat dönt: az árak egyre lejjebb mennek, a kapott szolgáltatások pedig egyre színvonalasabbak. A Recorder örök barátja a fizikai hanghordozóknak (lásd LP Shopping rovatunkat), de nem dughatjuk a fejünket poros vinyl-lemezek halmába: összegyűjtöttük a zenemegismerés legjellemzőbb mai módjait.
Egyre több lehetőség
A streaming korát éljük: minden dal és album végighallgatható a weben rövidebb-hosszabb ideig, a kiadók üzleti modelljébe mára természetes promóciós eszközként épültek be a népszerű oldalakkal kötött megállapodások, amelyek keretében sokszor a hivatalos megjelenés előtt teljes egészében lefülelhető az album. Erre korábban remek lehetőséget nyújtott a Myspace (lásd cikkünket) és a YouTube, aztán ezeket követte a Soundcloud és a Bandcamp (utóbbiról mindjárt bővebben is), de mostanra már számos, nagy forgalmat lebonyolító weboldal rendelkezik a saját maga jól leprogramozott lejátszójával, és minden héten kínálnak is valami exkluzívat.
A streaming mára nemcsak az említett közösségi zenei oldalak, a legnagyobb műsorszórók (Amerikában az NPR, Európában a holland 3Voor12) és az ismert zenei website-ok terepe, de a napilapszerűen működő portálok is kínálnak efféle exkluzivitást (a brit Guardian például élen jár e tekintetben). Jelenleg az egyik legizgalmasabb ilyen jellegű fejlesztés a Pitchfork Advance: a népszerű zenei oldalra hetente legalább 4-5 új lemez kerül fel meghallgatásra, és szépen dizájnolt hátterrel – olykor teljes booklet melléklettel – merülhetünk el bennük.
Egyre alacsonyabb árak
A következő lépés, ha támogatni is szeretnénk kedvenc előadóinkat. A digitális megjelenések manapság egyre racionálisabb áron kerülnek forgalomba. A legolcsóbb webshopok közé a Boomkat és a Bleep sorolható (igaz, ezek főleg elektronikus zenére szakosodtak, de a nagyobb indie kiadók rocklemezeit is árulják), itt az albumok (2013 februárjában) 2200-2700 forint közötti áron mozognak (a CD-re kiírható wav formátum pedig 2500-3000 forint között), vásárlás előtt ajánlott azonban felkeresni a kiadók weboldalait, mert sokszor ők olcsóbban árulják a saját termékeiket. A 4AD és a Matador például 8 dollárt kér egy lemezért, míg a Ninja Tune 5 fontot, vagyis 1800 forintért szerezhető be tőlük minden újdonság, és nagyjából plusz 500 forintért kaphatjuk meg a wav fájlokat (természetesen még számos digitális katalógusból válogathatunk az Amazon-tól kezdve az iTunes-ig).
Az utóbbi időkben kapott különösen nagy erőre a Bandcamp, ami most már közösségi oldalként is funkcionál. A Bandcamp célja, hogy kis árréssel alternatívát kínáljon a drágább digitális terjesztőkkel szemben. Így, ha bármely kiadó/előadó fent van az oldalon, akkor valószínűleg ott vehető meg legolcsóbban a zenéje, sokszor tényleg csupán pár száz forintért.
A rajongói hűségre épít a drip.fm szolgáltatás: ennek az a lényege, hogy egy havi átalánydíj befizetésével (ami 10-15 dollár között mozog, tehát ~2200-3300 forint) egy adott kiadó összes új megjelenését megkapjuk rengeteg formátumban, és e mellé sokszor véletlenszerűen osztanak meg velünk kiadványokat a back catalogue-ból is (első feliratkozáskor azonnal kapunk 3 ajándék kiadványt). Jelenleg 17 kiadó érhető el a szolgáltatásban (a Ghostly Internationaltól a Domino-n keresztül a Stones Throw-ig).
Az illegális letöltések kora valószínűleg soha nem fog lejárni, de a fenti példákból látható, hogy már nem érv többé az, hogy nem lehet megtalálni az adott zenét hivatalosan, illetve, hogy értelmetlenül drága a digitális zenevásárlás. Az elemzők idénre jósolnak nagy üzleti forradalmat e területen, kíváncsian várjuk, hogy a jövőben milyen plusz lehetőségek és értékesítési modellek állnak majd rendelkezésre.
Velkei Zoltán