Jó néhányan jó ideje jósolgatják a „fesztivállufi" kipukkadását, de a közönség kitartása és a zenei kínálat sokszínűsége a nehézségek és áremelkedések ellenére Magyarországon is életben tart egy pezsgő, változatos piacot. A hazai fesztiválszervezők idén első alkalommal gyűlnek össze és mutatkoznak be április 27. és 30. között a SopronFest keretében megvalósuló FesztiválExpón.
Kipukkadt a fesztivállufi? – kérdezte a Guardian 2011-ben. A Recorder 2014-ben feszegette ugyanezt a kérdést, de még 2020 elejéről is felidézhetünk különféle spekulációkat a zenei csúcsrendezvényekre leselkedő veszélyekről. Aztán három évvel ezelőtt nemcsak a fesztiválipar, de minden más is leállt, majd amikor eljött az újraindulás ideje, már a háború és az infláció okozta aggodalmak uralták el a diskurzust. Az élőzenei szektort a gazdaság egészét tépázó bajokon túl (többek között) az is érzékenyen érinti, hogy a covid-időszak alatt rengeteg munkavállaló elment a területről, a megmaradtak pedig egyre többe kerülnek. Ha valamikor, hát most aztán tényleg durrannia kellene a lufinak – gondolhatnánk.
Nem pukkad, nem ereszt
A Glastonbury fesztivál például ebben az idényben (más rendezvényekhez hasonlóan) az általános brit inflációt meghaladó mértékű, 20%-os jegyáremelésre kényszerült – ehhez képest egy óra alatt így is elkelt az összes bérlet (és csak technikai problémák miatt nem sikerült hozni a szokásos félórát), de a nemzetközi sajtóban lehet olvasni arról is, hogy sok kisebb esemény küzdött-küzd az elővételes eladásokkal, 2022-ben több el is maradt, például a legnagyobb bulgáriai rockfesztivál, a Hills Of Rock következő kiadását is csak jövőre tartják meg a gazdasági nehézségek miatt.
De azért kipukkadásról még így sem beszélhetünk, sőt a lufi leeresztése sem érzékelhető; sem világszerte, sem az átlagosnál jóval magasabb inflációval küzdő magyarországi piacon nincsenek látványos összeomlások. Vannak persze események, amik elmaradnak, szünetelnek vagy megszűnnek, de folyamatosan indulnak újak is. Amit látunk, az – legalábbis egyelőre úgy tűnik – belefér a rendes piaci fluktuáció keretei közé.
Kiszakadás, közösség
Feltehetően azért van ez így, mert a fesztiválok valami olyasmit kínálnak, amit a látogatók nem tudnak mással pótolni, és amiről nagyon nehezen mondanak le. Néhány éve az Eventbrite készített egy tanulságos felmérést az ezredfordulós generáció attitűdjeiről. A részt vevő fiatalok 84%-a értett egyet azzal, hogy azért megy fesztiválra, hogy kiszakadjon a mindennapi rutinból. Ennél alig valamivel alacsonyabb azoknak az aránya, akik számára nagyon fontos a fesztiválokon átélhető közösségi élmény. (A nagyrészt apolitikus hazai zenei szcéna felől nézve viszont meglepő lehet, hogy a megkérdezettek 80%-a számára fontos, hogy az előadók kiálljanak a társadalmi változások mellett. Több új kutatás szerint a Z generáció pedig minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra.)
És vannak egyértelmű jelei annak is, hogy a szakma optimizmusa nem megalapozatlan: az EEnlarge Europe régiónk több országát érintő legutóbbi felméréséből például kiderült az is, hogy ha a zenerajongóknak meg kell szorítaniuk a nadrágszíjat, az élőzenéről nem akarnak lemondani, arra mindenképpen továbbra is költeni fognak.
Sopronban indul a FesztiválExpó, a fesztiválok fesztiválja
„Úgy tartják, Magyarország fesztivál-nagyhatalom. Ilyen mezőny és kategória ugyan nem létezik, de hízelgő, ha így gondol ránk a közönség, ha így gondolunk magunkra. Főképp akkor, ha nemcsak a fesztiválok számát, hanem azok minőségét, sokszínűségét is nézzük” – mondja Lobenwein Norbert, a FesztiválExpó elindítója.
„A nyári hónapokban valóban egymást érik a jobbnál-jobb fesztiválok szerte az országban, a Balatontól Debrecenig, Veszprémtől Szegedig, a Velencei-tótól Budapestig. A FesztiválExpó célja, hogy minden évben a szezon kezdetén találkozzanak egymással a hazai fesztiválok szervezői és bemutassák, mit várhatunk tőlük abban az évben. Hogy kik a legfontosabb hazai és nemzetközi sztárfellépőik, hogy milyen programmal, újításokkal készülnek, milyen nehézségeik, ötleteik és terveik vannak azoknak, akik tavasztól-őszig sok százezer vendéget töltenek fel élményekkel. Hiszen tudjuk, hogy a fesztiválozás ma már korosztálytól függetlenül sokak számára a nyaralás szerepét tölti be és turisztikai jelentősége is igen nagy. Majdnem ennyire fontos az is, hogy a szakma képviselői egy fesztiválon találkozzanak akkor, amikor még lehetőségük és idejük is van beszélgetni egymással. Remélem, hogy a SopronFest, mint az év egyik első fesztiválja, jó lehetőséget teremt erre. A FesztiválExpó gondolatával a Hajógyár csapatát és a Magyar Turisztikai Program Alapítványt kerestem meg. Előbbi szakmai munkáját igen nagyra tartom, utóbbinál pedig kurátorként vállaltam szerepet. Velük együtt kerestük fel a fesztiválszervezőket. Mindenki elfogadta a meghívásunkat, nagyjából 20-25 rendezvény képviselői lesznek ott Sopronban, őket bárki meghallgathatja, aki kíváncsi rájuk. Az Index, a radiocafé és a Recorder pedig vállalta, hogy a FesztiválExpón elhangzottakat eljuttatja azokhoz, akik kíváncsiak a 2023-as kínálatra és akik egész évben várják a kapunyitás pillanatait” – zárja a meghívást az április 27. és 30. között Sopronban zajló FesztiválExpó házigazdája.