Féláron a szívem, szóval majdnem ingyen van - Rec.hu

2024.11.28. 10:05, RRRecorder

szlimmy_kollar_dea_ls.jpg

Amíg így nézel rám, addig élek igazán. Könnyű úgy szeretni, hogy nem tud róla senki. Ki marad lenn, az most miért szempont, bébi? Mit is akarok valójában? Tech a bőröd alatt, basszuspajta, makacs remény. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A magyar house színtér egyik jelentős alakja, Mulya november 6-án kapott stroke-ot, és bár egy ideig sokan reménykedtek a felépülésében, végül "úgy döntött, hogy már fent fogja a lemezeket játszani" - ahogy Sobek írta (vele együtt alapította a Complaint Kulture kiadót). Nem sokkal halála előtt jelent meg utolsó EP-je, mégpedig a műfaj egyik legmagasabban jegyzett kiadójánál, a Dixon és Âme által vezetett Innervisionsnél. A Silvio EP kísérőszövege szerint ezek a számok klubba való, "nyers, vad, csillámló drágakövek" - vagyis felszabadult és ragadós hangulatú, diszkós beütésű house-számok, tele sziporkázóan szellemes ötletekkel. FacebookInstagram


2018-ban két lemezt is kiadott a Szabó Balázs Bandája, azóta viszont - egy jubileumi, újrahangszerelt válogatást leszámítva - nem jöttek új megjelenések. Mint írta, "években mérhető az a pillanat, amikor először mertem megmutatni ezeket a dalokat a családnak, a bandának.... Változtam és változtunk is közben, ami egy új hangzást és új szemléletmódot hozott. Így talán az eddigi legizgalmasabb megjelenés elé nézünk." A Rockinformnak pedig "bátrabb hangszerelésről" is beszélt. Persze a míves, költői, népzenei ihletettségű dalok megmaradtak, de valóban a korábbiaknál több minden fért ebbe a lemezbe. A nyitó dal elég keményen rockol; a Fényketrec egyenesen reggaetonos alappal lep meg, a Farkasom pedig szürreális furaságokkal; a Hadd legyek balkáni, a Szentjánoskenyér pedig hiphopos ízeket hoz. Nem akarom végigvenni az összes számot, de az Öröklétben vendégszereplő Lakatos Mónikát még mindenképpen ki kell emelni. FacebookInstagram


A Hűvös néhol "antipop" zenekarként jelenik meg, valójában pop-rockot játszanak, na jó, alternatívat, de kifejezetten fülbemászóak a dalaik, és amikor akarnak, akkor tudnak erősen rockolni is. Szövegeik az alterhagyományhoz képest kevéssé elemeltek, inkább életközeliek és frappánsak. "Az elmúlt években elég sokat éjszakáztam, folyamatosan igényeltem a pörgést. Éreztem, hogy ez nem annyira okés. Időközben rájöttem, hogy sok kortársam hasonló köröket fut, és van valami közös kiváltó ok ebben. Az IMÁGÓ ezt próbálja megfogalmazni: hatalmas amplitúdóval, rövid ideig, ördögi köröket futva, ciklikusan élni. Nagyjából úgy, mint a tiszavirág: pár percben kell megélnie mindent. Ezt próbálják a dalok a hangzásukban visszaadni: a nagy és szűk terekkel való játszadozással, poros dobokkal, pötyögős gitáreffektekkel, na meg a szövegvilágukkal" - mondta Vidiczki Zsombor frontember a Refreshernek. (A cikk címe idézet a Hátsóülés című számból.) Honlap, FacebookInstagram


Szlimmy
tavaly két lemezt is kiadott, és már ezek sem ragaszkodtak egyetlen stílushoz, de az új, Röppenjünk ezeknél is sokszínűbb lett. Van itt pop és pop-rock, romantika, afrobeats, zongorás soul, harsány Hundred Sins-alap - amikor a vége előtt egymás után két house-os szám is jön egymás után, az szinte meglepő. Az elsősorban (mumble) rapperként ismert Szlimmy pedig többször énekel, ami jól megy neki. A sokszínűséget és a címet így magyarázza a sajtóanyagban: "A Röppenjünk az első lemezem, ami kapcsán eldöntöttem, hogy olyan zenéket fogok csinálni, amikhez tényleg kedvem van. Korábban próbáltam taktikázgatni, milyen típusú dalt kajálhatnak az emberek, mivel fogok berobbanni, aztán rájöttem, hogy csak magamra erőltetem ezeket, és totál kontraproduktív. Most hagytam magamat szárnyalni (haha), nem limitáltam magamat semmilyen szinten. Ez meglátszik a felvételek jellegén, hektikusak stílusban, mivel amúgy is elég hullámzó évet tudhatok magam mögött. Sokkal személyesebbre vettem a figurát szövegileg is, a dalok nagy része betekintést ad az idei év nehézségeibe, segítettek feldolgozni őket." (A nyitóképen Szlimmy és Kollár Dea, aki a Hotelben vendégeskedik.) FacebookInstagram


A FIRST AID TECH Gazdag István új, táncos alteregója. Őt a FIRST AID 4 SOULS projektből ismerik ipari / electro körökben, nemzetközileg. A neves belga Alfa Matrix kiadó kísérőszövege szerint a FIRST AID TECH-ből hiányoznak ez utóbbi "sötét, konceptuális rétegei", itt Gazdag inkább "szabadon engedi magát". Októberben megjelent, bemutatkozó dupla - több mint 100 perces - albuma a kilencvenes évek klasszikus technóját és annak EBM-es mutációját idézi meg leginkább, de más műfajok - acid, korai goa stb. - is hatással voltak rá. Ahogy ebben a posztban olvasható: "A dupla album első fele az EBM és az acid szerelemgyereke; a második emléket állít a kilencvenes évek merész, progresszív electronikájának. Olyan előadók előtt tiszteleg, mint az Orbital, a Juno Reactor, az Empirion vagy az LFO." Mindezt hatékonyan, változatosan és nagyon gondosan kimunkált hangzással. FacebookInstagram


A black particles valahova a posztmetal és a posztrock közé helyezhető, de a shoegaze és az atmoszferikus black metal is ott van a felhasznált stílusok között. a path in entropy című lemezükön hét számban, több mint 40 percen át képesek magukkal vinni a hallgatót változatos, jó érzékkel felépített számaikkal - messziről elkerülik mind a kiszámítható szerkesztést, mind azt, amikor csak azért vannak váltások, hogy legyenek. Bár az ilyen zenéket általában a sötétséggel szokás összekapcsolni, itt több szám címe makacs reményről, csendes örömről szól - bár azért a sötétebb oldal is bőven ott van ezekben a számokban. FacebookInstagram


"Most alt és dark pop között lavírozom" - mondta Magyarradar-bemutatkozásában fllozz, aki a Szelektor POP24 válogatáson debütált tavasszal, és most megérkezett első nagyobb kiadványa, amin WaTa és Kozma Kata is is dolgozott. Az alt / dark pop mellett ott van a kísérletezés és a táncosság között lavírozó basszusnehéz, törtütemű tánczene, több-kevesebb hiphop is. De nem érdemes csak a sötétséget hangsúlyozni - ahogy fllozz a Glamournak mondta, "az EP összességében sötét tónusú, de van benne egy felszabadító, „bármi megtörténhet” érzés is. Néhány dalban ott vannak azok a ritka pillanatok, amikor minden összeáll, még ha csak rövid időre is." Ugyanitt így foglalta össze a may I? témáját: "Minden dal egy-egy kérdés, amit saját magamnak teszek fel: mit is akarok valójában, és milyen belső szabályok vagy minták tartanak fogva?" FacebookInstagram


Az első 140 Budapest-válogatás 2021-ben jelent meg, a hasonnevű basszuszenei Facebook-csoportból indult kezdeményezésként. A második rész rövidebb (12 helyett 8 szám, mind itt jelenik meg először), de az megmaradt, hogy a dubstep mélyebb végéről válogat. Ahogy a kísérőszövegben olvasható: "morgó basszusok, mély és meditatív ritmusok, törzsi hatások"; hozzátehetjük még ehhez a gondosan kimunkált hangdizájnt is. Antem száma keleties idézeteivel tűnik ki, Gemcamp a műfajt a (jó értelemben) populistább oldaláról fogja meg , Bassbarn pedig a stepper dubhoz közelít. De ezek csak műfaji szempontú kiemelések, egyébként egységesen magas a színvonal. 140 Budapest Facebook-csoport, Macrocell Records Facebook, Instagram

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2024/11/28/felaron_a_szivem_szoval_majdnem_ingyen_van_rec_hu
Féláron a szívem, szóval majdnem ingyen van - Rec.hu
süti beállítások módosítása