Burkolt aszkézis vacsoraidőben. Meneküljön, aki nagy szavakat hajigál. Fogalmam sincs, ez mit jelent, de nincs más választásom, el kell mondanom. Az élet jelei után kutat a gépek romjai között. A kertben talált törött hódfarkú tetőcserepek. Öklendező vegánok vagyunk egy lassított disznótoron. Szent algoritmus. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
T. Danny legutóbbi nagyobb kiadánya 2023 végén az érzelmes-popos Ezer nap album volt. A Szívtipró szálloda két részéből az első ismét a vagány, szemtelen előadót mutatja, sokszor egészen lehengerlő formában, sokféle hanggal, flow-val - a teljesítménye akkor is elismerésre méltó, ha az ember nem rajongó. Azért az érzelmesség is itt van: a sok csajozás háttere több számban is az, hogy kidobta a barátnője, és "nőből sok száz, csak egynek mondtam hogy szeretlek" (a véres klipes Rockstarban - innen vettem a cikk címét is). Meglepő szám még a régisulis Dr. Bubo. Facebook, Instagram
Aphew Goodman jó pár táncos és/vagy kísérleti elektronikus lemezt adott ki, az utolsót 2022-ben - aztán mintha eltűnt volna, de január végén kiderült, hogy valójában csak nevet váltott: Kancza Und König néven adott ki egy lemezt, többek között "azzal kísérletezve, hogy mi történik, ha egy ismeretlen 'kollektíva' kiad egy lemezt. Nem számítottam semmire, és ez is történt: semmi." Mivel egy betegség miatt nem születtek új zenék, végül ezeket a számokat kicsit láthatóbb formában is kiadta. "Vokálok kezelése mesterséges intelligenciával, Autotune és egyéb eszközök - ilyesmikkel kísérleteztem, amivel semmi specifikus jelentést vagy koncepciót nem akartam kifejezni, ezért találtam ki erre a pointlesstronica műfaji elnevezést" - írja. A lemezen kb. egyórában 27 szám hallható, dalok: könnyed popdalok, tánczenék, pszeudo (pornó)filmzenék, mégpszeudóbb egzotikus folk stb. - de mindegyikben van valami, ami nem stimmel, a legrosszabb / legjobb esetben anélkül, hogy rá tudnánk mutatni, hogy konkrétan mi az. Látszólag könnyed gyűjtemény, de valójában kifejezetten izgalmas és egyedi. Facebook
Tizenöt éve indult az EzmBA, úgyhogy remélhetőleg már elég sokan tudják, hogy ez mit takar: a Pécsi Tudományegyetem Elektronikus zenei médiaművészet szakát. Az évfordulót - a tizedikhez hasonlóan - egy nagyszabású válogatással ünneplik, jelenlegi és egykori hallgatók összesen 33 számával, 137 percben. A többség valamilyen elektronikus tánczenei stílus vagy az ambient megcsavart ("dekonstruált") formája, netán absztraktabb elektronikus kísérletezés, általában aprólékos, sokszínű hangdizájnnal. Ezek között is bőven van izgalmas, de most néhány olyan számot emelnék ki, ami nem illik ebbe a tág sémába. Rögtön nyitányként Cloudust effektezett kórust és torzított gitárra félig-meddig hasonlító zúgást ereszt össze, nagyívű, majd ezt felszámoló darabjában. Az első EP-jét nemrég megjelentető pannalea egy érzelmes dalt csúsztat szét, mégis megmarad érzelmesnek; Sgroi Cristiano majdnem romantikus neoklasszikus zenét szed darabokra a száma közepétől. földrágó ft. Brutyó perkusszív zörejekből bontakoztat ki egy ismétlődő, majd szétzengetett fúvós (?) dallamot; a válogatás vége felé pedig Csanád MD énekes melankolikus - bár apró hangokkal megszórt - dallal lep meg. A Dióbél kiadó a formátumokat tekintve kitett magáért: a válogatás kapható USB Sticken, 10 inches vinylen - mármint ezekre csak néhány szám fér fel -, valamint tetőcserépen, de tényleg. A Bandcampen megtekinthető, hogy ez micsoda, az ismertető pedig ez: "A kertben talált törött hódfarkú tetőcserepek, mázazva a kiadvány mintáival és majdnem-olvashatatlan szövegekkel az alkotóktól." EzmBA honlap, Facebook, Instagram
A Kada Ad Libitum zenekar 2005-ben alakult, utoljára 2018-ban adtak ki lemezt. Music For Virtual Audience című új, dupla albumuk januárban jelent meg. Tág értelemben jazz, de ebbe beleférnek húzós, groove-os alapok is - főleg az első lemezen -, tétovázó szabad improvizáció, kb. free rock és egészen játékos, adott esetben kifejezetten vicces megoldások is (pl. Burkolt aszkézis vacsoraidőben). Kalandos, odafigyelést igénylő, de cserébe sokat nyújtó zene. A felállás ezen az albumon: Bartók György (pianínó, Rhodes, szinti), Pozsár Máté (pianínó, Rhodes, szinti), Serei Dániel (dob), Szerető Dániel (basszusgitár), Váczi Dániel (glissonic, szaxofon), Válik László (gitár, effektek). Az első album vinylen is megjelent; a digitális verziók két mixet tartalmaznak, a normál mellett van egy fejhallgatóra optimalizált változat is. Honlap, Facebook
Zságer Balázs tavalyi albuma a víz témája köré épült, de sikerült elkerülnie a közhelyeket. Új EP-je nagy kérdéseket jár körül: a világosság és sötétség, a technológia és a spiritualitás harcát. Mint a kísérőszövegben olvasható, a mesterséges intelligencia arra is képes lehet, hogy személyre szabott spirituális élményeket hozzon létre, vagy akár saját mitológiát, vallást, és ez a lehetőség egyszerre izgató és veszélyes. A négyszámos EP első fele sötétebb és érdes hangzású, kacérkodik az entrópiával is. A második fele jóval emelkedettebb, szinte már szertartásos zene, de azért ebben a részben is ott van az, hogy "eljő végre a mi urunk és megváltónk - nullák és egyesek formájában" nem feltétlenül ténylegesen megnyugtató gondolat. Facebook, Instagram
A Free Sequence, Zságer Balázs kiadója februárban is megjelentetett egy EP-t. Voiwode a kísérőszöveg szerint "az emberiség által alkotott ipari tájakra építi univerzumát - ahol az ember nincs jelen" (nem derül ki, miért: kihaltunk?); a zenész "az élet jelei után kutat a gépek romjai és a fémhulladék között". Ez érzékletes leírása a kb. dark ambientnek besorolható zenének: elnyújtott, sötét zúgások, ritmikus zörejek, apró hangok és néha dallamtöredékek, környezeti felvételek népesítik be a teret, mégsem jéghideg nyomasztás az egész: legalábbis az élet lehetősége, illetve valamilyen történet kezdetei ott rejlenek a hangok között, és ettől kifejezetten egyedi lesz Voiwode zenei világa. Facebook, Instagram
A magyar EBM / electropunk egyik egyedi hangú alkotója, Empelde 2022-ben elvben befejezte a zenélést (legalábbis ezen a néven), aztán néhány kisebb kiadvány után mégis jött egy új album. Mint arról részletesen itt lehet olvasni, "egy megdöglött Electrolux porszívó" megjavítási kísérletével kezdődött minden: "Sorra bontottam le a műanyag burkolatokat, recsegett-ropogott mindene, de folyton akadt valami lepattintós lemez mögött egy újabb rejtett, összecsavarozott komponens. (...) Akkor villant be, hogy a döglődő, szétesésre ítélt világunkat is hasonló rejtett csavarok tarthatják még egybe. Láthatatlan és eldugott szervizes emberek, aprócska, bekussoltatott, alulfizetett, de lelkiismeretes csinyók." Ebből lett a Rejtett csavarok című szám, majd jött a többi "a hibakeresési, javítási és zavarelhárítási" koncepció jegyében. Márpedig hiba és zavar bőven van a világban. A zene továbbra is EBM-es alapokon mániákusan tekergő, sokszor a sötétség mellett kifejezetten izgalmas hangzású (szotfver)szintikre épül, Empelde metszően dühös, olykor maróan gúnyos énekbeszédével. (A nyitókép Empelde fotója, ezt írja róla: "a Gemenc Expressz (ez egy rohadt lassú vonat, ami Székesfehérvár és Szekszárd között közlekedik.) ablakáról fotóztam. Ez egy ablaküvegkár, feltehetőleg valaki egy méretes követ dobhatott valamikor az ablakára, amit egy átlátszó üvegfóliával reparáltak meg, hogy ne robbanjon szét. Illusztrációnak kiváló, valóságnak viszont szánalmas.") Hun Industrial Tech Facebook
Rónai András
Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder, ott, igen.