Te vagy a legértelmesebb, márpedig az nem marad büntetlenül. Ma este még meghalok, de esküszöm, hogy jól leszek. Már teljesen kivagyok psydegileg. November, november, sötét kín az ember. Ha rám jött a sírás, akkor sírtam, majd írtam egy dalt. A kozmosz erői a Duna partján, Hazárd megye lordja, kráter. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A tavalyi Thy Catafalque-album elvileg "innováció és progresszió igénye nélküli igazi metállemez" lett volna, bár ez nem egészen jött össze. A 12. album pedig tartalmaz black és progresszív metalt, folkot és még számos műfaji utalást - a Ködkirály első részének szintijei például régi tévéműsorok szignáljait idézik meg. És vajon mikor született utoljára magyar dal a vasgyárról? Kátai Tamás gitáron, basszusgitáron, szintiken játszik, ő programozott és még énekel is. Rajta kívül egyes számokban összesen 27 zenész szerepel: énekesek, gitárosok, harsonások, buzukisok, szárnykürtösök stb. stb. A Season Of Mist kiadó kísérőszövege a magyar múlthoz való kapcsolódásra van kihegyezve, valamint az utazás motívumára - és ez most jogos, mert a nagy bravúr az, hogy ez a sokszínű lemez erős ívet ír le. A záró, egyben címadó számban teljesen helyén van és giccsmentesen elmondható (ami amúgy teljesen hihetetlennek tűnik nemcsak egy metal-, de bármilyen lemezen), hogy a gyönyörű álmok ezután jönnek. (A stream szolgáltatókhoz felkerült verzión valamiért van egy bónusz Omega-feldolgozás a legvégére biggyesztve.) Szokás szerint a nemzetközi metalsajtó rajong a lemezért - aki megjegyzi, hogy nem ez lesz a Thy Catafalque-lemeze, az ezt az immár tucatnyi albumból álló életmű nagyságára hivatkozva teszi. Honlap, Facebook, Instagram
Jules War 2023 elején jelentette meg első dalát, most pedig megérkezett a nagylemez is. 36 perc melankolikus dream pop - ahogy Lovasi Eszter a Lángolónak mondta: "az évek során, ha rám jött a sírás, akkor sírtam, majd írtam egy dalt. Így lett kész egy albumnyi anyag." Ugyan a hangulat nagyon egységes, Jules War törékeny hangja és szívből jövő előadása végig leköt, és a maguk keretei között változatosak is a számok. Van, amelyik inkább gitár- vagy inkább billentyűközpontú; a dobos és anélküli dalok is strukturálják a lemezt, mint ahogy az is, hogy mikor közvetlen és mikor ködös-elemelt a megszólalás. A címadó dal vége még egy kis (posztrockos ízű) rockolást is megenged, hogy aztán a következő Leave szívfájdító vonósokkal válaszoljon. A stream oldalakon jelölt közreműködők, vagyis Nóvé Soma és zazie wolf mellett játszik még a lemezen Lovasi András, Lázár Ágoston, Bali Gabriella és Gyányi Marcell. Az említett Lángoló-interjúban egyébként Lovasi Eszter azt is elárulta, hogy "nemrég írtam egy pozitív szerelmes dalt, ami újdonságnak számít a lemezen szereplő anyaghoz képest". (Ő van a nyitóképen, Nákity Noémi fotóján.) Facebook, Instagram
Bognár Szabolcs kiadója, az Oshu jelentetette meg a Cosmic Forces Of Oneness (avagy C.F.O.) alkalmi formáció koncertfelvételét 2017-ből - ami elsőre elég meglepőnek tűnhet, de hét évvel ezelőtt tényleg minden úgy összejött a Duna partján, a Pontoonon, hogy volt értelme vinylre nyomni az eredményt (pontosabban a teljes koncert kb. felét). Afrikai és brazil ritmusok szolgáltatták a kiindulópontot az improvizációhoz, ami hol nagyon groove-os jazz-funk-világzene hibrid, hol pedig szabad (akár az avantgárd irányába is elmozduló) zenélés, hol a kettő egyszerre. Bognár Szabolcs szinti mellett ütőhangszereken játszott, különféle ütősökön csatlakozott hozzá Szarvas Dávid és a Yuma Na’Ma. Weisz Gábor többféle fúvós hangszeren, Sági 'Vanis" Viktor gitáron, Koroknay András basszusgitáron és Moogon játszott, a koncert egyik felében Boros Levente, a másikban Krecsmáry Zsolt dobolt. Oshu Records Facebook, Instagram
Zságer Balázs egy rövid élő felvétellel jelentkezett Kráter Session címmel, hiszen a Haláp tanúhegy helyén az intenzív bányászat miatt keletkezett kráterben rögzítette. A kütyürengeteggel készített 21 perces felvétel több tételből áll össze, amik hatásos dramaturgiával következnek egymás után. Előbb a szintizene kozmikus hőskorát idézi meg, majd egy lebegősebb, ambientesebb rész következik, ebből kibontakozik egy egy ritmikus (bár a táncoltatástól azért innen maradó) szakasz, míg végül színtiszta ambienttel búcsúzik. Erős a látvány, de a zene magában is megállja a helyét – fel is került a hanganyag a Bandcampre. Facebook, Instagram
Jakó a Fatal Error gitárosa, aki elkezdett saját dalokat is írni, és végül két év alatt elkészült első szólólemeze. A Piroslámpa dallamos rockzene a klasszikus fajtából, nyolc dal szűk félórában, személyes történetekkel. "Ezek nem feltétlenül habkönnyű dolgok, de örülök, hogy ezeket kiírhattam magamból" - írja. Az anyag nagy részét Jakó játszotta fel, dobos, néhány dalban basszusgitáros, gitáros és vokalista működött még közre a felvételekben. Facebook, Instagram
A magyar underground hiphop történetének egyik sarokköve Tibbah Tibbahnation Compilation Part. 1. című lemeze, ami 1998-ban jelent meg. Ennek 25. évfordulójára - plusz még egy év - készült egy remixverzió. Ez azt jelenti, hogy a az eredeti (a skiteket leszámítva) tíz számának mindegyikéből készült egy verzió új - de persze régisulis - alapokkal, az eredeti szövegekkel. A bevezetés pedig egy új, rövid darab LegjobbHipHopImportőr címmel. Facebook, Instagram
Rég volt már szó a Szia Baszdmeg kiadóról, pedig gyártják rendületlenül a kiadványokat - amikor 2022-ben írtunk róluk, már meghaladták a 100-at, most már a 130-on vannak túl (vagyis kicsit azért belassultak). Nyáron például az Opitz Barbiról szóló szon.hus cikkek ihlettek egy rövid opuszt,* októberben viszont nagyszabású projekttel tért vissza DJ átkozott szépség. 25 szám, ciki és nem ciki régi és új slágerek, mulatós és random hangminták - nem egyszer alaposan felpörgetve - találkoznak őrülten verető hardcore-ritmusokkal és breakbeatekkel, aztán néha még ezt is szanaszét szaggatja a gonosz DJ. Időközben ugyebár a TikTokról indulva nagy divat lett a sped up / nightcore verziók készítése, vagy éppen hivatalos megjelentetése - szóval elmondhatjuk, hogy DJ átkozott szépség megelőzte a korát, ráadásul mindenkinél radikálisabban csinálja. Mondjuk ép ésszel nem biztos, hogy sokáig lehet bírni, de aki elfárad, az olvasgathatja a számcímeket. (* ezt valaki megvette a Bandcampen!!!)
A Hideg Roncs két remixalbum és a Noise Sculptorral közös új formáció, a Premex Solus elindítása után új albumot adott ki. Annak idején két basszusgitár és különféle effektek hozták létre a kísérleti drone / noise zenét, most Broder Ferenc és Rácz Mihály "különböző rögzített hangok manipulálásával, elektronikával és vágásokkal" készítette a zenét a Lángoló cikke szerint. Egy hosszú, egzisztencialista monológ (Törőcsik Mari Maár Gyula 1971-es, Prés című filmjéből) után elnyújtott, jéghideg drone-t hallunk, ami mellé csak az utolsó néhány percben érkeznek széteffektezett ütősök (vagy legalábbis ilyen funkciójú hangok). Még a kísérleti zenén belül is inkább a haladóknak ajánlott kiadvány. Facebook
Rónai András