Az agy magyaráz a testnek, hogy ne hallgasson már a szívre. A szerelem: fájdalom. Te is tudod, tudom én is, várjuk egymást mégis, mégis. Több hangmintát gyűjtök, mint Bartók és Kodály. Ki napsütötte sávok között lavírozik, sosem veszi észre a sok lavór vizet. Míg a tehenek haza nem érnek, űrszamba kék-fehérben, sötéten elegáns megemlékezés, Hammfree Gokart. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Az YZZO szupergrup itt a Recorderen mutatkozott be 2017-ben, aztán hosszú ideig semmi - mint novemberben a Lángolónak mondták, annak idején "egy komplett lemezanyagon dolgoztunk, de annyit szüttyögtünk vele, hogy évek teltek el és a végén már semmi kedvünk nem volt befejezni. Helyette elkezdtünk nulláról egy új anyagot, ez szintén elvitt vagy 2 évet, de legalább eljutottunk a végéig." Ez az, ami most megjelent, immár kibővült tagsággal: Szabó László (gitár, billentyű, dob, Trillion, Grand Mexican Warlock, Jazzékiel), Galambos Dorina (ének, Mrs. Columbo, Diora), Szabó Áron “Vasaló” (dob, Dope Calypso, Nemjuci, Rémember) és Kolozsi Péter (basszusgitár, hangmérnök, SeeN, Napokon, Black Peter). Az Inhale / Exhale változatos, okos és dallamos rocklemez, amibe belefér a "fülledten erotikus" rock-triphop, grunge és "szépséges" dal, "sötét és jéghideg" rockdiszkó és rave-rockopera, "folyamatos szédülésérzetet" keltő ravasz szám és egyszerű blues. Ezek az önjellemzések a Lángoló cikkéből származnak, amiben a szövegeket író Galambos Dorina és a zenét szerző Szabó László mutatja be a dalokat (ebből derül ki, hogy az első dalban az agy magyaráz a testnek). Facebook
Snétberger Ferenc 2016 óta van a legendás ECM kiadónál, most hozták ki a harmadik lemezét, a Keller Quartett-tel közös Hallgatót (a vonósnégyesnek ez már a nyolcadik albuma az ECM-nél). A 2018-ban készült koncertfelvétel a klasszikus zene és a jazz közé helyezhető, de a roma folk és a latin zene elemei is megjelennek egyes tételekben; a temák pedig a következők: "a gyász és az öröm, a roma holokauszt és a háború vesztesége, de a hit és a remény is" - írja a sajtóanyag. Snétberger In Memory of My People című darabjával indul, majd Sosztakovics következik (csak a Keller Quartett előadásában), aztán reneszánsz dalok és egy 20. századi darab áthangszerelve. Egy Snétberger-szóló, majd egy általa írt, a vonósnégyessel előadott darab zárja az albumot, ami korántsem csak a klasszikus zene elkötelezett hallgatói számára lehet érdekes. A Guardian a kortárs komolyzenei újdonságokról szóló cikkében igen lelkesen írt a lemezről, Snétberger darabjait "sötéten elegánsnak" nevezve; Christian B. Carey zeneszerző-kritikus sem fukarkodott az elismeréssel, főként a megemlékezés témáját emelte ki. (A Spotify-on a darabok szerzőit, címeit nem sikerült normálisan kiírni, ezeket az ECM honlapján érdemes megnézni.) Snétberger Ferenc honlap, Facebook
Tavaly márciusban jelent meg az egyszerre játékos, kísérletező és melankolikus mïus-lemez, az Études de Battements. Most egy különleges live session videó készült hozzá, amelyen Álmos Gergely elektronikus eszközei mellé zongora, dob és basszusgitár csatlakozik, illetve két számban Hegyi Dóri énekel. Az Études au Toldi verziói a zenében nagyon nem térnek el az albumtól, bár a hangsúly azért az elektronikától némileg eltolódott a hangszerek felé. Az Attaray Visual a kék és a fehér színekkel játszva, de számonként más-más koncepció alapján készített vizuált a számokhoz, és emiatt több a videó, mint egy átlagos live session. Mint az Electronic Beats cikkében olvasható, "ugyan volt pár koncertünk audiovizuál fókuszú fesztiválokon Rómától Londonig, sosem elég energia és idő, hogy ezeket megfelelően dokumentáljuk." A hanganyag önmagában a Bandcampen található meg. Facebook
Layerson szólóban és a zip tagjaként is szerepelt már a Recorderen. Új EP-je Baljóssal készült, aki old school alapokat adott, de sajátos stílusban: a hangminták hátrébb, a ritmusok előrébb vannak, mint az szokásos, és a dobok élesebbek, súlyosabbak a mai chillhopos beatekhez képest. Layerson szövegei hol életképek, még többször életfilozófálgatások, valamint korkritikus meglátások (lásd a címbe kiemelt idézetet a Tündérmeséből), sűrűn telepakolva rímekkel és szójátékokkal. Az EP "rövidsége része a koncepciónak, gyakorlatilag egy szellemi torna, ami végighallgatható azalatt, amíg kisétálsz otthonról a villamoshoz, vagy megiszod a reggeli kávét" - mondta Layerson az EP-t bemutató Lángolónak. Layerson Facebook, Baljós Facebook
(Az) ImiAFan még 1999-ben indul a felvidéki Végh Imi szintipop/minimalwave projektjeként, idővel Bernáth Miki is csatlakozott hozzá. A legújabb lemezük, a Te is tudod tíz számot tartalmaz, magyar, német és szlovák szövegekkel. A zene olykor a szintipophoz áll közelebb, máskor sötétebb, akár EBM-sen is képes csattogni. De nem durva, vagy amikor dallamos, akkor sem andalogni vagy együtténekelni hív: a zene annyira minimalista és repetitív, hogy a legfőbb jellemzője az, hogy hipnotikus. Egyébként ez az első ImiAFan-lemez, ami CD-n is kijött (a Senkrecht kiadónál lehet rendelni), korábban csak vinyl kiadványaik voltak. Facebook
Lord Iron Livah több lemezét ajánlottam már, és a legújabb, pompás című Godzilla vs. Savanyó Marika mixtape is ugyanazt tudja, mint a korábbiak: nagyon eltalált, filmzenés-funkos-jazzes hangmintákból és kemény hiphopütemekből összeálló sűrű, lehengerlő alapok és dühös rap, ami annyira nyers, hogy még mindig meg tud lepni, hogy a referenciák között ott van Frank Zappa, Alice Coltrane, Sun Ra, Szun-ce, Sigmund Freud, Ingmar Bergman is (no meg Ákos) - meg közben a veszprémi Haszkovó lakótelep valósága, most némi gyerekkori nosztalgiával kiegészítve. Facebook
Az új Új Bála EP-nek nincs sajnos vicces leírása. Viszont talán ez a legsokszínűbb darab a gyorsan terebélyesedő életműben: a szórakoztató/agyzsibbasztó poliritmikus-lo-fi-techno különböző arcait mutatja meg. A címadó Rushban tényleg van valami nagyon sürgető, ahogy a különféle rétegek egymást próbálják megelőzni (amiből persze majdnem (?) teljes káosz lesz). A Birds Of Belgrade szintijei tényleg csipognak, bár azért a realista programzenétől távol van. A harmadik szám egy élő felvétel, szinte már darkos, míg a záró Until The Cows Come Home tényleg annyira bukolikus, amennyire egy gátlástalanul poliritmikus lo-fi elektronikus zene egyáltalán az lehet. Facebook
A RÉV.zrt kollektíva több kiadványáról is volt már szó, most megjelent egy új, négyszámos válogatás, amit a bulisorozat/kiadó egyéves fennállásának alkalmából készítettek a rezidensek: Aesztetik, Ezer, Ipar és Timja. A kemény, odaverős techno harsány, ipari-sötét és a rave-korszakba egyenesen visszarepítő fajtái egyaránt megjelennek itt. A RÉV.zrt-nél jelent meg korábban Ezer ígéretes bemutatkozó EP-je; a titokzatos producer januárban Love Is Pain címmel hozott ki számot, ami a veretős dobok, sűrűn kavargó szintik és az mindehhez látszólag nem illő, melankolikus rétegek és hideg, mindent körülvevő (kvázi-)szintiszőnyeg fura, izgalmas elegye. És ha már RÉV.zrt: karácsony előtt Unreal Shapes címmel nagyszabású techno/industrial/acid/rave válogatást hoztak ki; ezen francia, olasz, holland, kanadai, német, belga producerek számai sorakoznak, meg egy magyar, az új EP-n is hallható Timja. RÉV.zrt Facebook
A Hideg Roncs, Broder Ferenc és Rácz Mihály duója első körben 1986 és 1997 között működött, aztán 2014-ben támadt fel. A hosszú idő alatt a kísérleti zene több fajtájában is kipróbálták magukat: zajongás, drone ambient, rituális felhangú minimalista-repetitív zene stb. Az életművet most sajátos módon kezdték el bemutatni: a Remixalbum I. 12 eredeti felvételt tartalmaz amolyan best of jelleggel, és mindegyik előtt ott van egy remix, amit BorderLine Disorder készített. Ezek alapvetően EBM-es dobokat adnak az újravágott, -gondolt felvételekhez, az eredmény hol (szinte) táncos, hol inkább kísérletező-zajos. Az eredmény monumentális, hiszen a Hideg Roncs-felvételek nem ritkán meghaladják a tíz percet is; mi több, a két inkarnáció között működő Hammfree Gokarttól még egy 25 perces koncertfelvétel is hallható a kb. háromórás album legvégén. A premier a Lángolón volt (ahol a duó fele, Rácz Mihály világzenéről szokott amúgy írni), innen az is kiderül, hogy már tervezik a második részt is, több zenésszel és producerrel. Facebook
Összeállítás: Rónai András