A vak tapír nem megy Tápiószecsőre? - második rész

2024.08.25. 15:32, Recorder.hu

ahmed.jpg

Fekete Ádám folytatásokban megjelenő episztoláris szövegáradása egyszerre önvallomás és motívumgörgetés, esztétikai sarlatánság és a zenefogyasztás ünneplése. Ez az írás először a Recorder magazin 114. számában jelent meg.

Kedves B.!

„Tampon helyett vécépapír / anyád helyett apád fakír”, ezt a két sort L. ültette önhatalmúlag a fülembe ma reggel, és őszintén bevallom, nehezen verem ki onnan, holott sokkal fontosabb dolgokkal kellene foglalkoznom, rendezni soraimat, és akkor jön a „tamponanya-papírapa” szentcsaládképe, a fakír még a tapírt is hozzátapasztja a rigmushoz, és akkor a vak tapír tényleg nem megy Tápiószecsőre, értsd: a munkát ma sem lehet normálisan elkezdeni. Nem tudom, hogy állsz a dallamtapadásokkal, engem holtomig képesek kísérteni, a „dallikázás” Domonkos István szavával élve (az elévülhetetlen Domi-dalok című lemezen hallottam ezt a kifejezést, talán épp az Eperfa ágán című szerzemény előtti konfban – az a kedvencem dalom!)… de hol is tartok? Ott, hogy befészkelődnek ezek a mondókák, és minél kevesebb értelmük van (minél banálisabbak, gyermekdedebbek), annál beljebb. Ez, most jövök rá, előző levelem felvezetőjével is összevág, a vakdromedározással: hiszen te is egy önmagad terét kihasító hangsor erejével ihletted ezt az egész levélfolyamosdit. (Szebben: egy hangsor juttatott téged, annyi idő után, az eszembe. A vakdromedárhangsor!)

De nyergeljünk át a tárgyunkra hirtelen, teperjünk, támpont nélkül, amint az أحمد [Ahmed] nevű négyesfogat tenné, ez a dionüszoszibbnál dionüszoszibb free-jazz-transz-dance-hall-hadtest, az iszlám hitre áttért Ahmed Abdul-Malik nyomdokain haladva! 

Ismered őket? 

Minden fellépésükön egyetlenegy Abdul-Malik számot gondolnak újra – ő, amellett, hogy Art Blakey, Coltrane és Monk lemezein bőgőzött, jópár szólólemezt is jegyez, Sahara Jazz, East Meets West, ilyen beszédes címűeket. Magamtól, bevallom, nem biztos, hogy megakadt volna a fülem ezeken az ötvenes évekbeli hard bop (csak tudnám mi az!) szerzeményeken, amikbe marokkói, arab, török, hindusztáni, karibi és ezerféle vendéghatás vegyül, és amikben népi hangszereken (oudon, basszusszitáron, darboukán, ilyen-olyan, élesebbnél élesebb hangú átlényegítő-tülkökön) zajlik a struktúrált improvizáció. 

De az أحمد [Ahmed] olyan gyúanyagot fedezett fel a bőgős zenéjében, és ezt olyan plaszticitással prezentálja, hogy őutánuk az eredeti felvételek forrongó zsenialitása is kiütközik.

A zenekar a következőképpen működik. Nem próbálnak, nem stúdióznak. Komolyan veszik az „improvizáció” szó váratlanság/készületlenség jelentését. Az éberségükre, érzékenységükre és a névadójuk iránti közös szenvedélyre építenek. Koncert napján négy égtáj felől összerepülnek (ki-ki merre turnézik éppen), és a helyszínen eldöntik, melyik Ahmed Abdul-Malik nótát tűzik műsorra aznap. Minden felvételük egyetlen egybefüggő, nagyjából egyóra hosszú hangfolyam. Ami különleges, hogy dob, bőgő, zongora és szaxofon nem felváltva variál egy melódiát & ritmikai képletet, nincs egymásutániság, sorrend, hierarchia. A totalitás uralkodik, értsd: mindenki egyszerre játszik. Együttműködésük az ahmedi poliritmiára, a tempók folyamatos elsiklásaira épül, minden csúszkál, zongora, dob, bőgő, szaxofon összetalálkoznak, majd szétszaladnak, újra összetalálkoznak, végtelen mennyiségű találkozópont és ütközőzóna, akció és reakció, feleselések és belesimulások gócai ütemezik ezt a szónikus masszát. Szétnyújtják és ízekre szedik a megadott dalt, egyetlen mozzanatra, hangszínre, koppanásra, kizengésre, belső bonyodalomra összpontosítanak percekig, legyen az a szinkopált-alapzatú African Bossa Nova vagy épp a gyalogtempójú körkörösségére épülő Oud Blues valamely mikroszkopikus (sejtközi) eleme. Már-már autisztikus, a minimálzenére jellemző katatóniával ragadnak rajta közös rögtönzésük egy-egy pillanatán az ahmedisták, és ez lassan felszínre hozza az együttrezgések másodlagos energiáját, a textúrák leglényegét. Igen, az مد [Ahmed] zenéje alapvetően a textúrák zenéje, sikolyoké, csattogásoké, robajoké. Anyagszerű, animális hozzáállásuk saját dekonstrukciós technikájukhoz, ez az, ami kiemeli őket a mai improv-közegből (nem hiába cikkez róluk a Pitchfork, készít velük interjúsorozatot a Tone Glow). A free jazz címkét nem érzem helytállónak, inkább a trance szót használnám velük kapcsolatban, minthogy ez a közös szeánsz inkább a keleti-típusú improvizációk spirituális célkitűzését és transzformatív gesztusát hívja életre.

ahmed_1_credit_guy_bolongaro.jpg

Indítsd el az idei, ötlemezes Giant Beauty bármelyik tételét, és nagyjából öt perc alatt valami szívből, gyomorból eredő, eredendő lüktetésig jutsz, önmaga kereteit feszegető, láncait csörgető tömegmegmozdulásig, zendülésig, puccsig. A puccs jó szó: államcsíny! pártütés! Ebben a zenében – ez volt a benyomásom, amikor a tavalyi UH Feszt záróeseményeként felléptek a Trafóban (L.-el láttuk) – az elnyomottak és elnémítottak fájdalmának lobbantókanóca ég. Ebben a zenében detonátor ketyeg. Ebben a zenében dervisek pörögnek. A nyomorból sarjad! A tömegeké! Földeken dolgozó rabszolgákat láttam, bádogvárosok lepusztult szórakozóhelyeinek törzsvendégeit. Jamaikai dance hall-ok és Mississippi-menti juke jointok füstös, zsúfolt tereiben táncoltam, kalipszó-partikon kalimpáltam, merengue-bulikon merengtem, végítéletnapi szambaklubbokba, rumbárokba, ópiumbarlangokba tértem be. Úgy éreztem, egy világméretű ereszdelahajam eksztázislabirintusában bolyongok. Addig tart a világ, amíg ezek bírják szusszal és csuklóval! Egy ponton a népdalgyűjtő Bartók is előlépett (misztikus!), láttam hangrögzítő-apparátusával egy falusi ispotályában, igen, Pat Thomas zongorajátékával a bartóki politikumot is odahívta a Trafóba: elképesztően komplikált és émelyítően gyönyörű volt, ahogy egy román tánc szomorúsága összeolvadt egy fekete-afrikai törzsi klávéval, anélkül, hogy ebben az erőszaknak vagy akaratosságnak akár szikrája is felfedezhető lett volna. (Ez valószínűleg a delíriumom eredménye volt. Az مد [Ahmed] úgy nyitja ki a füled az összhangzatokra, hogy a saját asszociációidat, nemzeti emlékezetedet is belerántja ebbe a lavinába!) 

És a koncert csak haladt valami belső sötétség felé, militáns felhangjai lettek ennek a világvége-meditációnak, az ahmedisták egyre sűrűbb és kétségbeejtőbb és röhejesebb párhuzamosságtébolyba süllyesztették a zenei alapképletet. Egy csontváz-hadtest jelent meg előttem hirtelen, mintha az apokaliptikus dizsiból vált volna ki az eleven-holt katonák sír után is tartó offenzívája, amint az alaptétel tonalitását fokozatosan eltüntetve – eleinte túldúsítva, tarthatatlanná-telítve, majd puszta légkalapácsmunkává sajtolva, lehántva a dallamhúst, a dallamrostokat – csontig-csupaszították a számot, miközben a kompozíció anatómiáját mindvégig szem előtt tartották, hűek maradtak hozzá. (Seymour Wright nádzörejei és pattogó albatroszsikolyai külön disszertációt érdemelnének!) Mintha egy kozmikus detonáció lefújná a kadétokról a katonaruhát, a bőrt, a húst, nincs többé uniformis, nincsenek többé frontok, csontok ütköznek csontoknak, csontok gázolnak csontok között, „csont a csonton csúszik” (a porcelégtelenségemet definiálta így egy idősődő ortopédszakember, azóta is csak azt a hangot hallom legbelsőbb fülemmel), és amit látok: könnygáz, gránátrepesz, szőnyegbombázás, azbesztfüst, egyetlen dühös masszává olvadunk a harcban, és nem tudjuk, ki kinek a teste volt valaha, ki volt elvtárs és ki volt ellenfél ebben a szent és tökéletesen értelmetlen háborúban.

A vak dromedár

https://recorder.blog.hu/2024/08/25/a_vak_tapir_nem_megy_tapioszecsore_masodik_resz
A vak tapír nem megy Tápiószecsőre? - második rész
süti beállítások módosítása