Hallgatni tanulok vagy beszélni felejtek - Rec.hu

2024.07.24. 15:07, RRRecorder

rechu_1.jpg

Tényleg, tényleg, tényleg jól vagyok! A hűség hűs vizében úszom. Áthúzott jelek az arcodon, áthúzott szavak a testeden. Uralkodnak a halottak; füledbe ragad a dallam. Arató parasztok, amolyan dub, számos elektronikus hangszer. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A Kisóceán zenekar underground popként határozza meg magát, de az alternatív is jó közelítés - igaz, ezen belül tényleg a poposabb (vagyis fülbemászásra törekvő) irányt választották, amit olykor funk-rockos vagy éppen jazzes ízekkel egészítenek ki debütáló albumukon. Egyértelmű vonzereje a zenekarnak Gyarmati Detti kifejező éneke. A szövegek a mindennapi életképek és az elemelt költőiség között mozognak. (A cikk címe a Szóval című számból való.) Facebook, Instagram


Az Utolsó Vércsepp egyszemélyes projekt önmeghatározása: gothcore - industrial metal. Idén két EP-je jelent meg, amik az említett stílusokon belül az elektronikusabb - olykor eléggé harsány - oldalt képviselik. Meg akarok halni, Jól vagyok, A vér mámora, Nem vagyok őrült - a számcímek mutatják, hogy kb. mire számíthatunk: éjsötét témákra és olykor elég nagy adag fekete humorra is, amire az énekstílus is hatásosan ráerősít. Az első EP egy Quimby-, a második egy Bagossy Brothers Company-feldolgozással zárul. FacebookInstagram


A Berosszulás káoszpunkot játszik. Torz, kaotikus gitár, ami csak néha sűrűsödik jól kivehető riffeléssé, alatta kalapáló ritmusszekció, mögöttük pedig kiabálás: így néznek ki 1-2 perces számaik, amikből hat darab már egy komolyan legyaluló EP-t tesz ki. (Nagyjából a Norms-féle szétesettség és a rendes számok között járunk félúton.) Az Ölésről - a 2022-es splithez hasonlóan - a cseh Stoned To Death kiadónál jelent meg, 7" vinylen is.


A Farbwechsel idén már harmadik kiadványát jelentette meg. AIWA Repetitions című EP-je a kísérőszöveg szerint a "fülembe ragadt ez a dallam" érzést kísérli meg utánozni moduláris jammeléssel. Az első szám olyan is, amire ez alapján valószínűleg számítunk: egy ismétlődő motívum variálására épül. Ezután viszont a H ee ji ugyanide akarna eljutni, de mintha valami megakadályozná ebben, így - ahogy a kísérőszöveg fogalmaz - "beteljesületlenségével lyukat üt" az EP-be. A záró szám valahol félúton van a két korábbi között: van ugyan egy vezérmotívum, de a zene szabadabban kalandozik körülötte. FacebookInstagram


5O71-től korábban leginkább kemény technót hallhattunk, ezért kicsit meglepő, hogy Boomerang című EP-jének első száma a Kinda Dub címet kapta. Tényleg dubtechnós szintik lebegnek benne, miközben a dobok dübörögnek rendesen, és ez a párosítás meglepően jól működik. A Roasted kemény, iparias beütésű techno; az Eternity pedig szinte a végletekig redukált: a sűrű dobokon kívül alig valami van benne, egy kis (némileg füttyentésre hajazó) szintimotívum, néha halovány szintiszőnyeg. A címadó szám viszont ismét sűrű szövésű, tele furán tekergőző apró hangocskákkal. Instagram


A legutóbbi Hippikiller-EP címadó száma egy feldolgozás: a 2013-ban elhunyt Őz Zsolt Hűség című száma, amit a szintén legendás Döncivel írt a Vidámparknak. A szám története részletesen elolvasható a Lángoló cikkében, csak egy mondat belőle: "Élőben néztem, ahogy 1990-es megismerkedésünk óta az elnézni való bohémság a kétezres évek közepétől hogyan transzformálódik át gyors leépüléssé" - írja Őzről Bihari Balázs. A másik szám az egyszerre ipari jellegű, groove-os és krautrockos Theomachia, ami egy Weöres Sándor előtt tisztelgő NeoDADAEaSt-szám instrumentális változata. FacebookInstagram


A Primteori hardcore jazzként határozza meg magát, de free-punk-jazznek is mondhatjuk. Szóval pulzáló káosz-improvizáció, amit a visszatérő, felismerhető témák helyett inkább az energiaszint és a sűrűség változása fog össze. A tavalyi UH Festen trió helyett öttagú zenekarként léptek színpadra, ezt és egy próbájukat örökíti meg a rejtélyes című új kiadvány. Instagram


Yinna és Palmovka a budapesti kísérleti zenei színtér meghatározó szereplői. Első közös, improvizatív koncertjüket örökíti meg a Prepost Pirate Live Series legutóbbi megjelenése. Moduláris szintiket és "számos elektronikus hangszert" használnak a szűk félórás felvételen, ami visszafojtott, finom zörejekkel teli, egy ponton még dallamosnak is mondható ambientnek indul, majd a kezdetben ritkás ritmusok helyére sűrűbb puttyogások, majd egyenesen technós ritmusok érkeznek. A lemez nagyobbik felét ez a kvázitánczenei, különféle izgalmas módokon alakuló - zajosodó, nyúló, szétcsúszó rész - teszi ki. (A borítót Bede Kincső fotójával Salgó Viktória készítette.) Yinna SubstackPrepost Records Facebook


Rónai András

https://recorder.blog.hu/2024/07/24/hallgatni_tanulok_vagy_beszelni_felejtek_rechu
Hallgatni tanulok vagy beszélni felejtek - Rec.hu
süti beállítások módosítása