Nagyinterjút adott az angol Mojo magazinnak Nick Cave és a teljes Bad Seeds zenekar. Összeszedtük, mi mindent meséltek az augusztus 30-án megjelenő Wild God albumról és előzményeiről, aminek turnéja októberben a Sportarénát is eléri.
A Ghosteen a legkönnyebben született albumuk volt Warren Ellis szerint. A cikkben Nick Cave és Warren Ellis is beszél arról, hogy milyen szenvedős folyamat számukra a dalszerzés (Cave „kibaszott rémálomnak” nevezi, amit addig halogat, amíg csak lehet). Ennek fényében is különleges, hogy a Cave 15 éves fia, Arthur halálát feldolgozó gyászlemez, a Ghosteen volt Ellis szerint a legkönnyebb szülésük. „Életem egyik legboldogabb napjai voltak, csak csodálkoztam hitetlenkedve, hogy mi jön ki belőlünk. Olyan volt, mintha valaki, vagy valami, azt akarta volna, hogy megcsináljuk. Igazán spirituális élmény volt.”
NICK CAVE LEGSEBEZHETŐBB ÉS LEGSZEBB LEMEZE. KRITIKÁNK A GHOSTEENRŐL
Ellis azt hitte, hogy a Ghosteennel véget ér a közös munkájuk Nick Cave-vel. Merthogy betetőzte a Push the Sky Away-jel megkezdett művészi utat. „Amikor meghallgattuk, Nick odafordult hozzám, és azt mondta, „Baszki, megcsináltuk.” Azt hittem, ez lesz az együttműködésünk vége. Hová mehetnénk innen?” Utána szerencsére jött a régi filmrendező-barát, Andrew Dominik felkérése, hogy írjanak zenét Marilyn Monroe-filmjéhez, a netflixes Szöszihez, abból egyenesen következett duóban a Carnage (ami Bad Seeds-album lett volna a tervek szerint, de a Covid közbeszólt), abból pedig jött a Wild God, mert érezték, hogy itt az ideje újra zenekarban gondolkodni. „Ez a lemezsorozat lassan eltávolította tőlünk a zenekart, és nem tetszett ez a minta” – mondta Cave.
Nick Cave a stúdióban a Wild God munkálatai alatt.
A Radiohead basszusgitárosa, Colin Greenwood is játszik a lemezen. 2023 tavaszán kezdett el Nick Cave és Warren Ellis dolgozni az új dalokon, és kapásból jól szólt az egész – ez pedig zavarta őket, hamisnak érezték, és váltani akartak – megint. De mivel a basszusgitáros Martyn Casey Ausztráliában él, ők pedig gyorsan haladtak, szóltak a radioheades Colin Greenwoodnak, aki a Carnage-turnén játszott velük. Cave hangsúlyozza, hogy nem akarták lecserélni a basszusgitárosukat, és Greenwood nem lett Bad Seeds-tag, de amint beszállt Greenwood, sikerült kilépniük a Skeleton Tree, Ghosteen, Carnage albumtrilógia „ambientes, szabadon úszó” hangzásvilágából. A producer pedig a Mercury Rev-, Flaming Lips- és MGMT-lemezekről ismert Dave Fridmann lett: a külső fül is jól jött a váltásban.
NICK CAVE ELMONDJA, HOGY MIT TANULT A GYÁSZRÓL
A gyászból való kijövésről szól és örömteli lemez lett a Wild God. „Mély szorongás szövi át, mint minden lemezemet, ennek ellenére folyton kiugrik a boldog pillanatokhoz. Az alapvető megtörtségünktől függetlenül, mi, emberek és a világ is szisztematikusan szépek maradunk. Függetlenül attól, hogy milyen rossznak tűnik, csodálatos dolgokat csinálunk. Ezt az érzést hordozza számomra a lemez” – mondta Nick Cave.
A dobos Thomas Wydler szerint rockos lemez lett a Wild God. Nick Cave szerint nem. „Ahogy elkezdtem játszani az új dalokon, egyértelmű volt, hogy teljesen más lesz, mint a Ghosteen, a Skeleton Tree és a Push The Sky Away. Talán ez az első igazán „rockos” lemez, amin játszottam. (Wydler 1985 óta tagja a Bad Seedsnek, vagyis a második legrégebbi Nick Cave mellett – a szerk.) Mintha létrehoztuk volna a saját, absztrakt gospel zenénket.”
Nick Cave viszont azt mondta, hogy nem akartak gitáralapú rocklemezt írni. „Ezen már túlvagyunk. Olyan energiákat akartunk a lemezre, amik nem ebből táplálkoznak. Nem tértünk vissza a régi Bad Seedshez.”
Nick Cave utálta a szívszaggató, One More Time With Feeling című filmjüket. Andrew Dominikot kérték meg, hogy dokumentálja a már feldemózott, de csak Arthur Cave halála után felvett Skeleton Tree munkálatait. „Minden nap azt mondtam Andrew-nak, nehogy valami gyászpornóba fordítsa a filmet. Rémálom volt velem dolgozni. Nagyon, nagyon ellenálltam annak a filmnek. Talán még mindig. Nem tudom, nem néztem meg azóta. Andrew megmutatott egy nyers vágást, és utáltam. Warren mondta, hogy álljak le, mert nem nekem kell megítélni azt a filmet. És leálltam. Értékes film született belőle szerintem.”
A KIFEJEZÉS HIÁBAVALÓSÁGA – A ONE MORE TIME WITH FEELINGRŐL
A Tupelo előadása alatt kelt újra életre Nick Cave. A 2017-es Skeleton Tree turné előtt Cave egy széken ülve, magába roskadva próbálta a számokat, és Warren Ellis azt hitte, ez lesz az utolsó turnéjuk. Aztán eljátszották az Elvis születését ótestamentumi, apokaliptikus képekben megéneklő Tupelot, és a zenész felállt a székéből és felélet. Az első koncert mégis katasztrofálisan sikerült, amikor egy új szám után régieket (Red Right Hand, Tupelo) kezdtek el játszani. Cave másnap átírta a setlistet, hogy több új számmal nyissanak. „Olyan érzés, amit még soha nem éreztem korábban – kiléptem egyfajta kiáradó szeretetbe. Az emberek érzelmi elkötelezettsége túlmutatott a zenén. Volt ott egy másik történet is. Gyönyörű dolog volt, teljesen váratlan és nagyon hasznos” – mondta Cave, aki 2020-ban az édesanyját, '22-ben pedig a legidősebb fiát, Jethrot is elveszítette, és úgy írta le a gyász folyamatát, mint az atomjaira hullása utáni újjászületést.
A Ghosteent egy húszfős, kórussal kiegészült zenekarral turnéztatta volna meg, amivel 2020-ban a Sportarénában is felléptek volna, de a Covid közbeszólt – és ezt Nick Cave egyáltalán nem bánja. „Valószínűleg hihetetlenül túlzó és beképzelt volt az ötlet. Lehet, hogy nem lett volna olyan jó, mint amilyennek gondoltuk.”
Nick Cave egy héten három napot tölt a blogjával. A Red Hand Fileson Nick Cave az emberek beküldött kérdéseire válaszol, a blog pedig egészen különleges jelenséggé nőtte ki magát az elmúlt években, amely a Bad Seeds reneszánszához is hozzájárult. Nick Cave most elárulta, hogy egy héten 3 napot visz el a blog és naponta akár száz levelet is elolvas, aztán kiválasztja, melyikre válaszol – lenyűgöző intelligenciával és átgondoltsággal. Ellis szerint ez terápiás hatással is volt a zenészre: azzal, hogy másokon segített, magán is segített.