Etnikus hangszerek, saját építésű dobgép, moduláris szinti és talált tárgyak - már az sem mindennapi, amit a torontói Khôra felhasznált különleges, csilingelő-kattogó-zsibongó globál-ambient-kollázs albumán. Ez a kritika először a Recorder magazin 115. számában jelent meg.
Nagyszabású és rendkívül gazdag lemez, ami részben éppen a visszafogottsága miatt az. A torontói Matthew Ramolo különféle etnikus ütősöket és hangszereket (például a kínai kéthúros erhut), moduláris szintit, talált tárgyakat és egy saját építésű dobgépet használ kollázsszerűen felépülő számaihoz.
Ezekben benne vannak különféle hagyományos zenék (gamelán, törzsi ritmusok, keleties dallamok); a repetitív, kísérleti elektronika hőskora előtti tisztelgés; romantikus dallamok és a drone ambient lebegése. Mindez finoman elrebbenő pszichedelikus aurával körülvéve, aminek köszönhetően a nem igazán alapos hallgatás számára kellemesen zsibongó, csilingelő, kattogó etűdök sorának tűnik a lemez.
Ha azonban figyelünk, kiderül, milyen sűrű szövésű a zene; elképesztő zenei fantáziáról árulkodnak a hangzások és összhangzások, ritmusok és poliritmusok. Talán ezt jelenti a cím: a valódi érzékelés az odafordulás gesztusával kezdődik – aminek a rituális zenékre való utalások és a lemez nem egészen evilági jellege plusz jelentést ad.
Előadó: Khôra
Cím: Gestures Of Perception
Kiadó: Marionette
Megjelenés: 2024. április 19.
Műfaj: globálpszichoambient
Kulcsdal: Flux and Hieroglyph
9/10
Rónai András