Mármint az a rendszer, ahogy felosztják a streamből keletkező bevételeket, ami sok visszaélésre ad lehetőséget, akár bűnözőknek is. A Universal vezetésével elkezdődött a nagy megújítási folyamat. Ez a cikk először a Recorder magazin 108. számában jelent meg.
Mi a baj a mai rendszerrel?
A stream a zeneipar egyik legfontosabb bevételi forrása, a kiadók számára pedig kiemelkedően a legnagyobb: 2019 óta több pénz jön ebből, mint az összes többi üzletágból együtt. Ezért az év egyik legfontosabb iparági fejleménye, hogy a formátum térhódítása óta először nagy változás készülődik a jogdíjak felosztásának módszerében.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #8 Ed Sheeran |
A jelenlegi pro rata rendszer leegyszerűsítve úgy működik, hogy minden bevétel (ami túlnyomórészt az előfizetési díjakat jelenti) egy kalapba gyűlik. Ebből kábé 30% a szolgáltatóé, a maradékon a hallgatottsági arányok alapján osztoznak a jogtulajdonosok; nagyobb részt a hangfelvételi, jóval kisebbet a szerzői oldal kap.
Így ha valaki kis befektetéssel létrehoz valamit, aminek nagy hallgatottságot tud generálni, akkor elég sok pénzt ki tud venni a rendszerből. Ez jelenti egyrészt a konkrét csalásokat (felraksz egy 31 másodperces számot, és programozott botokkal hallgattatod éjjel-nappal), másrészt mondjuk egy jól felcímkézett, elalvást segítő fehér zaj is komoly bevételt tud generálni (erről a Recorder 95. számában írtunk).
Toplistás pénzmosás
A csalásokról persze mindenki tud, de eddig a róluk folyó diskurzus elég visszafogott volt. Idén először egy francia tanulmány robbantott nagyot, ami úgy becsülte, hogy az országban 1-3% lehet a csaló streamek aránya – ha ez globálisan igaz, akkor az éves szinten 2022-ben 175-525 millió dollár (e sorok írásakor 65-195 milliárd forint) (ál)kiadói bevétel jelent.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #7 Måneskin |
Ősszel pedig egy svéd lap, a stream piszkos ügyeivel gyakran foglalkozó Svenska Dagbladet írt arról, hogy a svéd szervezett bűnözés pénzmosásra használja a streamet. Négy banda tagjai is beszéltek a lapnak arról, hogy a kábítószer-kereskedelemből, bérgyilkosságokból stb. származó pénzt bitcoinra váltják, ebből pedig hallgatottságot vásárolnak a hozzájuk közel álló előadóknak. Mégpedig annyit, hogy abból toplistás helyezések lesznek, ami aztán valódi hallgatottságot (és plusz bevételt) hoz. A rendszerből kivett jogdíj pedig már tiszta pénz.
Egy, a neve elhallgatását kérő rendőr is megerősítette ezt: „a Spotify-t bankautomataként használják a bandák”. Azt állítja, hogy megkereste a céget, de nem kapott választ; a Spotify ezt tagadta, és szerintük semmilyen bizonyíték nincs minderre.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #6 Azahriah |
A pro rata rendszer tehát alkalmas mindenféle csalásokra, ugyanakkor az egyik legismertebb alternatív javaslat, a felhasználó-központú felosztás kilőné ezeket. Ebben az egyes felhasználó szintjén osztanák szét az általa befizetett pénzt az általa hallgatott zenék jogtulajdonosai között. Így aki hamis felhasználókat generál, nem tud többet kiszedni a rendszerből, mint amit beletesz; sőt, ugye ott van a szolgáltató részesedése.
Elege lett a nagyoknak is
A streamből származó jogdíjak felosztási módszerével régóta sokan elégedetlenek, de jellemző, hogy a Deezer már évekkel ezelőtt bejelentette, hogy tesztelné a felhasználó-központú felosztást, mégsem lett ebből semmi. Nyilvánosan ugyan sosem hangzott el, de feltehető, hogy a major kiadók nem mentek bele.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #5 Follow The Flow |
Ezért volt nagy szenzáció, amikor 2023 elején a legnagyobb játékos, a Universal Music Group vezetője, Sir Lucian Grainge bejelentette, hogy elégedetlenek a rendszerrel, és kidolgoznak egy másik, „művészközpontú” felosztási módszert.
Grainge baja elsősorban az, hogy „a jó zene belefullad a zajba”. A rendszer ösztönzi a mindenféle „zenének alig nevezhető” dolog előállítását, amiknek „az az egyetlen célja, hogy a rendszert kijátsszák és jogdíjat térítsenek el magukhoz a valódi zenészektől”. Grainge arra is utalt, hogy feltehető, hogy a szolgáltatók maguk rendelnek vagy állítanak elő generikus háttérzenéket, amik számukra olcsóbbak, mint a „rendes” zenék, és ezekkel megszórják a playlisteket.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #4 David Guetta |
Az aligha egyértelműen eldönthető, hogy mekkora a „szemét” aránya a szolgáltatóknál. Az viszont tudható, hogy az elképesztő mennyiségű zene túlnyomó részét ugyan alig hallgatják, de ezek összesítve mégis jókora tömeget érnek el, és ez évek óta a majorök piaci arányának csökkenéséhez vezet – ami a jogdíjakból való részesedés csökkenését is jelenti.
A Universalhoz a két másik major kiadó vezetője is csatlakozott, illetve a másik oldalon a Tidaltól a Spotify-ig összeálltak a szolgáltatók is, hogy ötleteljenek és adatokat elemezzenek.
Az aktív hallgatás jutalmazása
Nyáron azt nyilatkozta a Universal digitális vezetője, hogy olyan horderejű reformról van szó, ami évekig eltarthat, türelmesnek kell lenni. Aztán szeptemberben előálltak a nagy bejelentéssel. Eszerint a Universal és a Deezer Franciaországban már októbertől bevezeti az új rendszert, ami továbbra is minden bevételt egybegyűjt (mint a pro rata modell), csak éppen a felosztásnál a hallgatottságokat nem egységesen számítja, hanem súlyozásokat vezet be.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #3 The Weeknd |
Kétszeres szorzót kap egy előadó, ha eléri a „professzionális” szintet, ami azt jelenti, hogy havonta legalább 1000 streamet összeszed legalább 500 hallgatótól. Továbbá kétszeresen számít egy dal meghallgatása, ha a felhasználónak nem egy algoritmus dobta, hanem ő aktívan „elköteleződött” mellette: rákeresett a számra, a saját playlistjéről játszotta le. Ha csak úgy dobta a gép, akkor is duplázódhat az értéke, ha elmenti a hallgató.
Ez utóbbi lépés sokak tetszését elnyerte: ahogy Mark Mulligan elemző fogalmaz, „a stream két különböző üzleti modellt gyúrt össze, a lemezvásárlást és a rádiót, és úgy csinált, mintha a passzív és az aktív hallgatás ugyanolyan lenne – hát nem azok.” Ha egy előadó rá tudja venni a rajongóit, hogy aktívan keressék a zenéjét, akkor helyes, hogy magasabb jogdíjat kap.
Fordított Robin Hood
A másik duplázás viszont többeknél kiverte a biztosítékot, ez ugyanis az, amit „fordított Robin Hoodnak” szokás nevezni: a kicsiktől elvesz, a nagyoknak ad. Ráadásul a Universal és a Deezer közleménye azt is tartalmazza, hogy a modellt a tapasztalatoktól függően később is alakíthatják, ami miatt egyesek már azon aggódnak, hogy mi lesz, ha a „professzionális” küszöböt magasabbra emelik.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #2 Billie Eilish |
A Deezer vezérigazgatója, Jeronimo Folgueira a Billboardnak úgy védte ezt a lépést, hogy akik a küszöb alatt vannak, azok amúgy is olyan kevés jogdíjat kapnak, hogy annak átcsoportosítása számukra nem sokat nyom a latban. Szerinte nem magas a küszöb: ha egy feltörekvő zenész komolyan veszi magát, akkor nagyon hamar elérheti az 500 hallgatót, havi 1000 streamet.
Folgueira részletezte azt is, hogy el fogják távolítani először a jogdíjra jogosult zenék közül, aztán általában a rendszerből a zajt (amit egy MI-alkalmazás fog kiszűrni), így az ezekre elfolyt jogdíj is a valódi zenészeknek jár majd; a funkcionális zenéket a Deezer saját tartalmakkal helyettesíti (feltehetően egy másik MI-alkalmazással), de ezekért nem ad pénzt magának.
A legtöbbet streamelt előadók a Deezer magyar felhasználói körében - #1 Dua Lipa |
A csalások ellen is több fronton harcolnak, például az egyes felhasználóktól legfeljebb havi 1000 lejátszást vesznek figyelembe (ha valaki 2000 számot hallgat meg, az egyes streamjeinek értéke feleződik). A felhasználók túlnyomó többsége úgysem éri el ezt a küszöböt, az átlag havi 400-600 dalt streamel; viszont így elejét lehet venni annak, hogy valaki egy hamis vagy meghackelt accounttal tízezerszer meghallgattatja a saját zenéjét.
A Deezer bízik abban, hogy jövőre már nemcsak a Universal, hanem minden jogtulajdonos áttér erre a rendszerre. A független kiadók ellenkezését látva vannak kételyeim, de az biztos, hogy ami most elkezdődött, az alaposan megváltoztathatja a zeneipar bevételi szerkezetét, és így az ebből (zenéléssel vagy másként) megélni akaró szereplők viselkedését is.
szerző: Rónai András