Az agyam megint szanaszéjjel pulzál. A tágabb képet kihagyták, pedig voltak ott lepkék. Hosszan elnyújtott, unalmas, észrevehetetlen világvége. Szóról szóra, vádról vádra. Kísérleti búgócsiga, a fény születése, mosh master PhD, a legutolsó noktürn. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A magyar underground rock szupergroupja, a Grand Mexican Warlock hét évvel a legutolsó nagylemez után új stúdióalbummal állt elő. A visszatérésről minden kiderül nagyinterjúnkból, mint ahogy az is, hogy az Eulogy "egy „világvége” lemez szövegileg, legalábbis az első 4 számig, aztán a maradék 3 meg személyesebb vizekre evez". Bizonyos értelemben az Aeons folytatása: "Ott kapcsolódunk be, hogy a világvége az istenért nem akar bekövetkezni, pontosabban nem úgy, ahogyan a boszorkánymester vízióiban volt, hanem hosszan elnyújtva, unalmasan, észrevehetetlenül. Ő azonban csak hajtogatja tovább a víziót, jóslatait az embereknek, csakhogy már senki nem figyel rá, mert farkast kiáltott." A 24.hu premiercikkében még az is olvasható, hogy "akármennyire sötét és súlyos albumról van szó, rengeteg szeretet és törődés is van benne." A hosszú szünet ellenére a GMW lényegében ugyanazt csinálja, mármint ugyanazt a sok mindent, amit pszichedelikus-progresszív rockként lehet leírni / elmismásolni. Ebbe belefér az eddigi legkeményebb számuk csakúgy, mint kifejezetten finom részek, a zárásban pl. bárzene (Ars Moriendi címmel, hogy azért ez se legyen olyan egyszerű), valamint a kettő között még nagyon sok minden. Többszöri hallgatás szükséges, hogy az ember legalább elkezdje szétszálazni, mi minden történik itt. Facebook
Laza Laca szólóban egy szórakoztató trapes EP-vel mutatkozott be, majd 2020-ban első szólóalbuma egy mély boom bapes lemez lett (lásd interjúnkat). Mese című EP-je ismét könnyedebb, mondjuk ki: slágeres hiphop - itt is van életfilozófia, de igazi lazulós "hajnali vibe-ok", kis gengszterkedés, csajozás is (vagyis inkább különféle módokon kudarcba fulladt kapcsolatok listázása). Végül pedig a címadó szám pedig tömör, tanulságos élettörténet. A boom bapes alapokat mind D26 hozta, Füstös, Bom, Tirpa és El Magico vendégeskedik a számokban. (A cikk címe a Fless című számból való.) Facebook
A Black Hill egyszemélyes projekt - mint arról interjúnkban részletesen szó volt - igen komoly nemzetközi rajongótáborral bír. Legújabb lemeze a Witnessing The Birth Of Light címet kapta, ami talán gyanúsan misztikusnak hathat, de ebben a zengő-csengő-bongó gitárdallamok köré épülő posztrockban tényleg van valami emelkedett és felemelő, valamint, bizony, egyfajta világosság, vagy inkább fényesség. Néha több-kevesebb melankólia is vegyül a zenébe, de ez csak még hatásosabbá teszi. Facebook
wasp Szemetesláda 2 című EP-je az újvonalas hiphop/R&B több stílusán is végigmegy; igen, van pl. egy kis poppunkos beütés is, zárásként pedig érzelmes régisulis hiphop. Túl azon, hogy wasp jól hozza mindegyik rap- és énekstílust, az EP igazi értékét az utcai életről szóló, önmagával szemben is kíméletlenül őszinte és részletgazdag szövegek jelentik.
"Ahogy az elvárható, 8 szám 6,34 percben, a megszokott viharos thrashcore őrület" - írja büszkén a Crippled Fox új, That's Just Life Now című EP-jéről, és nem hazudnak. Van rajta egy pozitív dal, a záró szám pedig a Mosh master 2021 phd címet viseli. Az EP vinylen is megjelent, mégpedig összesen hat kiadó gondozta Magyarország mellett az Egyesült Államokban, Mexikóban, Olaszországban és Belgiumban. Hamarosan indul a zenekar amerikai, Mexikót is érintő turnéja. Facebook
Nemrég volt itt szó a dj goodbye duó több kiadványáról, most pedig megérkezett a legújabb. A Dronologues tényleg alapvetően drone; ezen belül az első három, hosszú szám az ambienthez áll közel, bár annak a baljóslatú - ha nem is feltétlenül dark - formájához. A Nocturne címéhez méltóan nyomott, zajosabb darab. A záró, húszperces Momoy a szó több értelmében is drámaibb, a többinél kevésbé statikus, hatásos darab: szertelenül puttyogó szintik színezik, és nyomott-zajos, neoklasszikus hatású dallamok is hallhatók benne. Honlap, Facebook
A Prepost kiadó Pirate Live Series sorozatában (az előadókkal természetesen egyeztetve) három izgalmas improvizatív-kísérleti felvétel jelent meg kazettán az Independent Label Fair alkalmából; a kazettákból még lehet kapni a Bandcampen, illetve ugyanott támogatható a kiadó és az előadók. Makay Anna (vagyis MA'AM) és Kaincz Orsolya felvétele jó példája annak, hogy mitől igazán jó egy duó. Ugyan mondhatjuk, hogy mindketten azt csinálják, amit várhatunk tőlük: Makay Annna a klasszikus hagyományból és az avantgárd megközelítésekből is táplálkozó, sokszor fragmentált éneklésmódját hozza, a (többek között a Kamon Kardamomban játszó) Kaincz Orsolya zörejeket, zajokat és drone-okat - ám a kettő találkozásából lebilincselő, érzelmeket, drámát is bőven tarrtalmazó fél óra született, amit azoknak is ajánlok, akik még csak most kezdenek ismerkedni a kísérleti zenékkel. (A borító Szemző Zsófia munkája.)
Porteleki Áron két duóban is szerepel, az egyikben Győrfi Dórával, aki a tradicionális jávai zene által ihletett énekét nem először hozza be az improvizatív zenébe (lásd a Jü 2021-es albumát). A Kapa-kapa, eke című felvételt végig áthatja egyfajta rituális felhang (mindkét zenésznek köszönhetően), de a 49 perc ezen belül nagy távolságokat jár be az elidegenített komolyságtól a játékosságig - már csak azért is, mert a hangszerelés a következő: ének, dob, gitár, búgócsigák, brácsa, elektronika. Porteleki egy másik kazettán is szerepel, ami az elektronikán játszó Baracskai Zlatkóval közös koncertjeit örökíti meg; az egyik 2013-as, a másik 2023-as. Az előbbi meglehetősen nyers és odaverős, időnként kifejezetten - értsük ezt jól - primitív energiától duzzadó dob-zaj duó. Az idei felvételeken jóval finomabb a megközelítés, puha zörejek találkoznak visszafogott ütősjátékkal, illetve néha a brácsa hangjaival, a sűrűsödő-ritkuló zene dramaturgiája is változatosabb. A zárás pedig kifejezetten szépen engedi útjára a hallgatót. MA'AM Facebook, Prepost Records Facebook
Rónai András