„Már nem akarok zorallkodni” – Laza Laca (Sör És Fű)-interjú

2021.11.11. 16:05, soostamas

lazalaca5.jpg

November 12-én a Turbinában mutatja be első szólólemezét a Sör És Fű emszíje. A 215B ezoterikus életfilozófiát valló, önismereti hiphopja a tavalyi év egyik legerősebb boom bapes kiadványa volt. Az azóta bezárt Keleti Blokkban született lemez egyben korszakhatár is Laza Laca és a Sör És Fű életében. Az egyre dallamosabb zenékben gondolkodó rapper elmesélte, mi baja az underground hiphopközeggel, min parázott rengeteget, és miért nem tud mit kezdeni azzal, ha azt mondják, eladta magát. De szó esett füvezésről, leszokásról, őszinteségről, trapről, Kvantumról, és a Sör És Fű jövőjéről is.

Hogyan érintett, amikor 2020 végén bezárt a Keleti Blokk?

Amikor megismertük DJ Slow Bálintot egy buliban, épp a Sör És Fű (SÉF) első lemezére készültünk, és meghívott az akkori zenekara, a Soulclap próbatermébe a Keleti Blokkba, hogy mutogasson zenéket. Minket azonnal megfogott a régi koleszhangulat, a kihalt folyosók, a nagy belmagasság. Bálint mondta, hogy ide csak kihalásos alapon lehet bekerülni, mégis sikerült valahogy intéznie nekünk egy termet, ahol felépíthettük a stúdiónkat. 2020 tavaszán aztán olyan rossz anyagi helyzetbe kerültem, hogy kénytelen voltam a Keleti Blokkban pecózni – a stúdiónk mellett szereztem egy termet –, szóval a lakhatásomat is elveszítettem, amikor bezárták a helyet.

Milyen élet folyt a Blokkban?

A művészet minden területéről megfordultak figurák, képzőművészeket, szobrászokat, zenészeket ismertünk meg ott. A harmadik emeleti klubszobában – ott forgattuk a 215B klipjének második felét – voltak közösségi programok, pingpongversenyek, még sörautomata is. Megfizethetetlen volt, hogy hajnal 3-kor is hangoskodhattunk, nem zavart senki. Cigizgettünk a stúdióban, sörözgettünk a Jeromírban, és segítettük egymást a brainstormingban, hogyan lehetne jobban megoldani ezt vagy azt a számokban.

Nem is vettük komolyan, hogy bezár a Blokk, mert ez minden évben felmerült. Amikor 2020 novemberében tényleg vége lett, az egyik szemem sírt, a másik nevetett. Nagyon szerettem a stúdiót, de úgy éreztük, öt év bőven elég egy ilyen helyen. A stúdiónk le volt szigetelve mélyszürke padlószőnyeggel, ami minden hangot elnyelt, semmi fény nem szűrődött be, pár nap után már nagyon vágytunk a szabad levegőre. Ha nem zár be a Blokk, maradtunk volna még évekig, de így könnyebben lezártuk ezt a fejezetet és most kezdődhet egy új.

M45, lángoló hetesek, szekunder szégyen és félreértett szövegek – nagyinterjúnk a Sör És Fűvel.

Ez egy korszakhatár a SÉF életében?

Mondhatjuk. Az első kivételével a Blokkban vettük fel minden lemezünket. Ott szívtam fel magam és fejeztem be a szólóalbumomat is, miután beköltöztem a 215B terembe. Ez volt az utolsó nagy munkánk ott. Utána alkotói szabadságra mentünk a SÉF-fel. Úgy éreztük, elmondtunk mindent, amit szerettünk volna, és kicsit töltekeztünk. A 2021-es év a pihenésről szólt. Most tartunk ott, hogy ébredezik az oroszlán, csinálunk új zenéket, ötletelünk, hogyan tovább.

laza-laca-keleti-blokkban.jpgLaza Laca a Keleti Blokkban | Fotó: Kriston Csaba

Három éve kihoztál egy trapes EP-t (trEP), a 215B viszont régisulis, bólogatós boom bap. Trapben nem tudtál volna befelé forduló, önismereti lemezt írni?

Az első számokat 4-5 éve írtam a lemezre, és akkor még egyértelmű volt, hogy boom bap lesz. Az újvonalas hiphopot is szeretem, mert kiszakít a komfortzónából, és új lehetőségeket nyit flow-ban, ritmikában, de miután megcsináltam a trEP-t, úgy éreztem, visszatérhetek a hazai pályára. Azt éreztem önazonosnak, ha az első szólólemezem olyan lassabb, boom bapes lüktetésű alapokra pörög, amilyeneken felnőttem. De trapben is lehet mélyebb szövegeket írni: a tartalom nem az alapzenétől, csakis az előadótól függ.

Mintha a 215B előtt nemcsak élet-, hanem egy kicsit írói válságban is lettél volna.

Írói válságnak nem mondanám, mert mindig is produktív voltam. Inkább arról volt szó, hogy az évek során felhalmozódtak bennem olyan témák, amiket máshol csak foszlányokban tudtam kiadni magamból. Az elmúlt 10-12 évben sokat foglalkoztam önismerettel, önfejlesztéssel, spiritualizmussal, ezotériával, és úgy akartam kiírni magamból a felgyűlt gondolatokat és érzéseket, hogy ne kelljen keretek közé szorítani magam és alkalmazkodni senkihez.

A 215B-t végigkísérik Szepes Mária gondolatai, interjúrészletei. Hogyan fogott meg az ezotéria?

Először Osho-könyvek kerültek a kezembe, aztán zsákszámra hordtam haza más írók könyveit is, hogy mélyebben kicsomózgassam a dolgaimat. Mint minden ember, én is az eredendő boldogságot kerestem. Gyanús volt nekem a materialista világ, amely szerint csak akkor lehetsz boldog, ha autód, házad és szilikoncsöcsű csajod van. Miután a gondolatcsíráimat megerősítették az olvasmányélményeim, elkezdtem gyakorolni a meditációt, a jógát, a pozitív mindset kialakítását.

„A 215B megtanított arra még / Hogy a sorsom az enyém, hogyha nem vagyok paragép” (215B) Korábban min paráztál?

Hajlamos voltam mindent túlagyalni. Napokig gondolkodtam a dolgok miértjéről, és ezeket a parákat külső behatásokkal nyomtam el. Mostanra úgy lenyugodtam, hogy már nem tudom felhúzni magam semmin. Lehet, hogy ez spiriszar dumának hangzik, de úgy gondolom, minden okkal történik és nincsenek véletlenek. Ha rendet teszel magadban, akkor rend lesz a világban is körülötted, mert attól olyanok a dolgok, amilyennek látod őket.

„Dolgozom, és nem drogozom már, mer’ engem a szer szán” (Ismerd meg önmagad) Téged hátráltatott a füvezés?

Sokáig se az alkotást, se a hétköznapjaimat nem tudtam elképzelni nélküle. Hátráltatni nem hátráltatott, mert sokat dolgoztam beszívva; inkább azt ismertem fel az évek múlásával, hogy ez így nagyon messze áll a teljességtől. A fű nem az ihletet nyomta el, hanem minden mást, mert olyan magasra rakta az ingerküszöbömet, hogy nehéz volt őszintén megmosolyogtatnia vagy reakciót kiváltania belőlem bárminek. Ha beszívsz, mindenbe beleszarsz, mert kényelmesbe vagy. Az egyetlen, amibe nem szartam bele, az a zenélés volt, de az élet más területein nagyon lehúzott.

laza-laca-sor-es-fu.jpgLaza Laca SÉF-maszkban | Fotó: Soós Bertalan

Hogyan sikerült változtatnod?

Úgy, hogy felismertem ezt, és azt mondtam, elég volt.

Ez így elég könnyűnek hangzik.

Több lépcsőben sikerült csak leszokni. Először egy fél évre hagytam abba. Azt hittem, ezzel le is győztem a mumusomat, akkor meg miért ne téphetnék be egyszer-kétszer? Betéptem, és pontosan ugyanott tartottam, mint előtte. Egy hónap múlva megint felismertem, hogy ez kurva gáz, és azóta – most már egy éve – tiszta vagyok, és fel se merül bennem, hogy nem szoknék vissza, ha akár csak egy slukkot szívnék. Ezért inkább nem kísértem az ördögöt.

A szövegeidre hatott a füvezés, majd a leszokás?

Azt hittem, nem tudnék írni spangli nélkül, mert egész életemben nyomtam, de miután abbahagytam a szívást, pár hét után lecsendesedett az elmém, és sokkal összeszedettebbek lettek a gondolataim. Azóta még hatékonyabban tudok szöveget írni.

Jobbakat?

Nem tudom, van-e olyan, hogy jobb, de egy szinttel feljebb sorolnám talán.

laza-laca2.jpgLaza Laca Kolozsváron | Fotó: Varga Norbert

„Mr. Underground, ha számíthatnék rád, bármit adnék én / De mikor kellettél volna, cserbenhagytál” (Mr. U.G.) Mikor hagyott cserben az underground?

Ennél a számnál azon gondolkoztam, hogy az undergroundnak nevezett szféra valójában mennyire műmájer. Tudom, hogy ez szarul hangzik, de ebben a közegben mutogatnak a legtöbbet egymásra, hogy kapja be mindenki, te nem vagy underground, nem vagy real. Mi is megkaptuk, hogy eladtuk magunkat, amivel soha nem tudtam mit kezdeni. Bárcsak eladnám magam egyszer, úgy örülnék! Olyan értelemben, hogy megvennék, amit csinálok, nem úgy, hogy megmondják, mit csináljak pénzért. Nagy köd van a fejekben a mai napig, és emiatt már nem áll olyan közel a szívemhez ez a szféra. Tudom, honnan jöttem, és szeretem az underground kollektívát, de úgy érzem, nekem már kicsit máshol van a helyem. Kiszakadtam a „csak a boom bap” gondolkodásból.

Innen jött, hogy a Kvantumban Bommal (DSP) meglepően dallamos, akusztikus gitárra épülő zenét játsszatok?

Régóta érlelődött bennem, hogy olyan zenét csináljak, ami kiszakít a komfortzónámból, és mindenkihez szól kortól és nemtől függetlenül, nem csak a 20 és 35 év közötti full capes srácoknak. Azokkal a zenékkel sincs semmi baj, és imádom a capes srácokat is, de már nem zorallkodni szeretnék, hanem olyan érzéseket – legyen az akár negatív vagy pozitív – közvetíteni, amiknek végül mégis pozitív hatása lesz az emberekre. Nem is nagyon hallgatok már hiphopot, előbb teszek be egy kellemes lüktetésű minimált vagy valami alter zenét, mondjuk hiperkarmát. Ha valaki azt mondja nekem két évvel ezelőtt, hogy ez lesz, kiröhögöm.

Ez az életmódváltás és az életfilozófia következménye?

Szorosan kapcsolódik hozzá. Meg ahhoz is, hogy úgy érzem – és ezt értsd jól –, hogy a kőrapet már kimaxoltam. Abban is tetszik sok minden, de egyre ritkábban kapom fel a fejem valami új dologra. Most azokban a zenékben találok magamra, amik érzéseket váltanak ki belőlem, és nem azon agyalok közben, hogy milyen jó volt ez a szófordulat vagy milyen jó a srác flow-ja, hanem hogy fú, de őszinte. Szeretném ezeket a zenéket is kimaxolni, aztán lehet, hogy utána már csak operába járok majd. (nevet)

Erre is megkapod majd, hogy eladtad magad.

„A csicska Laca eladta magát! Én mindig mondtam, hogy nem trú arc! Az csak egy szerep volt.” Szerintem arról szól, vagyis akkor jó az élet, ha arról szól, hogy fejlődsz és továbblépsz. Az is járható út, és sokaknak beválik, ha 10-20 évig ugyanabban a zenében mozognak, nekem viszont szükségem van a változásra, az új tapasztalatokra. A hagyományos rapben már nincs sok új a nap alatt.

A Sör És Fűvel is más irányba kanyarodtok zeneileg?

Picikét, de a SÉF már a debütlemez után elszakadt a kötelező egóméregetéstől, amiről a hiphop szól. Most élőbb hangzásokkal kísérletezünk. Mindketten szeretjük az élőzenét, Imi régen dobolt is egy punkzenekarban, de nem akartunk tipikus színpadi felállást, mert az nem áll olyan jól a SÉF-nek. A live actben egy jó barátunk, DJ Mango MPC-n nyomja a finger drummingot, ami tudtommal egyedülálló egy rapformációban.

Miben más ez, mintha egy dobos játszana veletek?

Más a sound, lehet élőben filterezni a dobokat, hangmintákat bejátszani, és olyan dobhangokat megszólaltatni, amiket egy dobszerkóval csak rengeteg effekttel, munkával és pénzzel lehetne. Ez olyan pluszt ad a megszólaláshoz, amire talán felkapják az emberek a fejüket.

Laza Laca november 12-én a Turbinában adja elő szinte teljes egészében a 215B nagylemezt, az estét 3,14 nyitja. A koncerten elhangzik pár SÉF-dal Imivel, és arra is van esély, hogy a formáció eredeti, Ferivel kiegészült, hármas felállása is elnyom egy-két SÉF-himnuszt.

Jegyvásárlás, Facebook-esemény

interjú: Soós Tamás
headerfotó: Kriston Csaba

https://recorder.blog.hu/2021/11/11/_mar_nem_akarok_zorallkodni_laza_laca_sor_es_fu_-interju
„Már nem akarok zorallkodni” – Laza Laca (Sör És Fű)-interjú
süti beállítások módosítása