Az a lényeg, hogy: oh yeah! Aki velem packáz, az ráfáz. Fiatalon nincsen szép halál. Egy megatonna éles beat meg Erős Pista késhegynyi. A hűtő az ebédet tárolja, anyukám szépen ápolja. Hagyd, hogy a hangok megtartsanak! Táncoló neuronok, megszokott mocsár. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Azahriah a bő félórás Memento albummal ünnepelte a május 1-ét. Továbbra is a mindent magába olvasztó, elképesztően rugalmas és egy dupla lemezre elegendő hookot tartalmazó ének a fő vonzerő - itt újdonság a Kaotikus egy ház! végén hallható dühkitörés. A kíséretben a trap háttérbe szorult, több az elektronikus zenei és a latin hatás, de rock és reggae is van - a Four Moods 2-ben Queen Omega vendégeskedése okoz meglepetést. Még a bulvárlapok is megírták, hogy utóbbi dal erősen politizál (Orbán Balázs-hangmintával!), de egyébként sok személyes témát érint az album, aminek a zárásaként a következőt mondja egy géphang: "Kb. egy évnyi munkát és az elmúlt 21 év tapasztalatát igényelte a Memento projekt. Amellett, hogy nekem egy hatalmas felszabadulás, hogy ezt kiadhattam magamból, szintén remélem azt, hogy sokan, akik ezt hallgatják, magukévá formálják a dalokat... Mindenemet beletettem, ezzel pedig magam mögött hagyok egy lezárt történetet, amivel együtt egy új nyílik meg." Facebook
A Fish! előző albuma a Pozitív volt, úgyhogy eljött az ideje a keserédes nosztalgiának is. Jó, persze nem, a Régen minden jobb volt című lemez ehhez a témához is iróniával viszonyul (vagy ha jobban figyelünk a címadó klipes dal szövegére, inkább kettősség van benne, mintsem egyoldalú irónia). A Fish! továbbra is hardpopként definiálja magát, ami továbbra is szórakoztató, slágeres, de elég keményen megszólaló pop-punk. A tízszámos lemezen van kíméletlen kritika a popiparral és a politikával szemben, de egy mókás balatoni nyári Fish!-slágert is kapunk, épp időben. Facebook
A Swamp Creatures bemutatkozása 2018-ban jelent meg, azóta tudhatjuk tehát, hogy a mocsárban élő lények történeteit leginkább pszichedelikus rockban lehet a zenekar szerint elmesélni. Bemutatkozó nagylemezük ugyanazt a kissé misztikus, a mocsár szokásos asszociációi ellenére kifejezetten hívogató világot bővíti ki, mint az eddigiek. A bővítés itt több mindent jelent: többször hangsúlyos az elektronika, megjelenik néha a krautrockos zakatolás, a másik végponton pedig határozott népzenei ízeket, dallammeneteket is beemeltek. A nagylemez a Swamp Creatures esetén nemcsak annyit jelent, hogy hosszabb, hanem tényleg kihasználják azt a lehetőséget, hogy saját hangzásukat megtartva, határait tágítva kalandozzanak. "Próbáltam törekedni arra, hogy a dalok által elmesélt történetek a már korábban megszokott mocsárban játszódjanak, azonban születtek olyan szerzemények is, amik önálló életre keltek" - mondta Galántai Zsolt frontember a Phenomnak; Szallabek Tamás basszusgitáros pedig a váltásokról beszél ugyanott: "Nem szabad lemaradni egy hangulatnál, vagy egy érzésnél, mert az életben sem egy síkon mozgunk. A mozgás az, ami igazán érdekes." Facebook
Christopher Waver 2020-as kiadványa óta csak néhány számmal, remixszel állt elő, most viszont itt egy teljes album. A Connectionism a tőle megszokott groove-os, szellemes, dallamos house-t hozza, nyolc változatos számmal. A cím arra utal, hogy itt nem (csak) a tánc a lényeg,: a konnektivizmus ugyanis egy olyan elmélet, ami a mesterséges intelligencia (bizonyos felfogásának) hátterében is áll, és az emberi tanulást, emlékezést, gondolkodást és viselkedést úgy magyarázza, hogy ezek az egymással összekötött neuronok kapcsolataiból és folyamataiból állnak össze - kb. így foglalható össze a kísérőszöveg. Ettől nem kell megijedni, nincsenek a lemezen súlyos absztrakciók, csak éppen alkalmas otthoni hallgatásra is, illetve az emberinek gondolható hangokat MI állította elő. Facebook
A londoni DJ Squarewave adott már ki közös számot MC Fedorával, nemrég pedig egy közös EP is kijött az előbbi New World Audio kiadójánál. A két szám többé-kevésbé dubstepes, néha szinte ambientbe hajló downtempo, ami Fedora soulos énekét állítja a középpontba. A Don't Let Me Downból három remix készült: egy dubos, egy dubtechnós, valamint egy fura és izgalmas, több műfajból merítő, lecsupaszított darab (Spektralsound); végül pedig az instrumentál és az acapella is ott van külön. (Ők ketten láthatók a nyitóképen, a klipből.) MC Fedora Facebook
Lord Iron Livah sokszor szerepelt már a rovatban, hiszen a rapper-producer meglehetősen termékeny. Kisebb kihagyás után most márciusban és áprilisban három kiadvánnyal is előállt. Szokás szerint ezek is nagyon koszos és nagyon groove-os, pompásan eltalált funkos-jazzes-filmzenés mintákat alkalmazó alapokra épülnek; szokás szerint a rap kiabálós-dühös, de tele van olyan kulturális utalásokkal, amiket aligha várnánk egy ilyen beszólogatós raptól. ("A lecsófőzéshez egy kései Coltrane megy" - Báthory a Veszprém lemezről; "bársonyos a fülnek, csak máshogy / mint a japán harsh noise, torzított ráspoly" - Hajmáskér, ugyaninnen jött az idézet a cikk címébe.) "A punkoknak túl rap, a rappereknek túl punk" - szól egy önmeghatározás a Lurchben (Veszprém), de megérdemelné, hogy megtalálja a közönségét. A sokszor emlegetett, a bevágott szövegmintákban is gyakran visszatérő Veszprémet címébe is kiemelő kiadvány különlegessége, hogy kazettán is megjelent; a Yo pedig az átlagnál rövidebb számaival lóg ki a terebélyesedő életműből. Az Etnán az átlagnál nagyobb hangsúly esik a groove-okra, és más meglepetések is vannak, pl. egy egész finom szám (Palermo). Facebook
"Szomorgazmikus melanko-stenk jazz-pop" - ezt mondja magáról a Zaekar, ami talán viccnek tűnik, de pont ezért pontos. Az alap fúziós, olykor többé, olykor kevésbé popos jazz-rock, amibe bekeverednek hiphop- és akár drum and bass-ritmusok is. Az ének ehhez képest kissé alterosan nyers, a szövegek pedig frappánsan és sok-sok iróniával ragadnak meg figurákat és történeteket. Pontosabban elsőre inkább a viccek a feltűnők, azért van itt tényleg melankólia is, sőt, az Öröklétben filozófia. A (nem)koncepciót így írja le a zenekar: "Minthogy az elmúlt pár ezer év kultúrájának szemelvényei differenciálatlanul hevernek egy hatalmas homokozóban, mi mindennel játszani akarunk, mindent meg akarunk ismerni, de a ránkömlő áradatban egyre kisebb annak a lehetősége, hogy bármit, vagy pláne valami fontosat, tartósan szemügyre vegyünk anélkül, hogy a következő percben valami más el ne terelné a figyelmünket." De ez kissé megtévesztő, mert valójában meglehetősen egységes, jellegzetes hangzást hozott létre a Zaekar. Facebook
swanasa új EP-jének címe: when you need to rest, let the sounds hold you. A kísérőszöveg is azt hangsúlyozza, hogy a civilben részben ápolóként is dolgozó swanasa zenéjének célja a gyógyítás, befelé figyelés, személyes fejlődés. Mondjuk az első szám elég szigorú zajokkal indul, de aztán tényleg ambient lesz a zenéből - de ezen belül kísérletező fajta, ami második számban rituális felhangokkal is gazdagodik. A harmadik The Riverben is vannak sötétebb tónusok, de ezzel együtt képes finoman körbefogni a hallgatót. A záró Exhale két motívumból (egy rövidebb és egy elnyújtott minimáldallamból) építkezik, de végig fenn tudja tartani a figyelmet. Instagram, Soundcloud
Az Anchorless Bodies és a Satelles élő split EP-t adott ki, de egyszerű koncertfelvételnél kicsit többről van szó. A hardcore változatait játszó két zenekar öt számot rögzített, ebből négyben van vendég, háromban a másik zenekar egy-egy tagja. Az utolsó szám ráadásul egy Hátsó Szándék-feldolgozás. Az EP-t a Lahmacun rádió stúdiójában rögzítettték élőben, részben azzal a céllal, hogy "felhívják a figyelmet a Lahmacunhoz hasonló független rádiókra és az ő tevékenységükre." Anchorless Bodies Facebook, Satelles Facebook
Rónai András