Zárójelbe tettek, onnan is kivettek. Szép az élet, de nem mindig Monaco. Hazudunk valami szépet magunknak, hogy ne legyen olyan kurva nehéz. Egy fiatal nő ártatlansága és magánya. Egy fényes áruház hullája, kazetta és kalapács. Merengő tavaszi beatek, merényletek a laborból, hajnalköszöntő. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Fish! Pozitív című albuma hosszú idő (a 2016-os Idő van) óta a zenekar első nagylemeze (bár a tíz szám lemegy 26 perc alatt). A zenekar nem tagadta meg a hardpopot, továbbra is - és most: mindennek ellenére - koncertekre optimalizált, ütős pop-punkos dalokat írnak. Ezúttal "a kilencvenes évek vibe-ja" színesíti ezt az alaptónust (ahogy Kovács Krisztián frontember mondta a Grungery-nek), vagyis grunge-os ízeket, olykor elég egyenesen a Nirvanát idéző megoldásokat is hallhatunk egyes számokban. A szövegek pedig széles körben elterjedt vélemény szerint a legjobbak a zenekar történetében. "Lehet pozitívnak lenni önironikusan és szókimondóan is" - mondta az üzenetről Kovács Krisztián a Rockstar Magazinnak. A Pozitív egyébként kijött fehér vinylen is, de ez már el is fogyott. Honlap, Facebook
Filo a Soundcloud hiphop / R&B egyik jól ismert alakja, Huszonkettő címmel hozta ki első albumát. Az érzelmes szövegek gyakrabban sötétek, mint ahányszor a szerelem szépségeit ecsetelik, és a halálvágy is többször megjelenik bennük (a Lőjél fejbe refrénje például önmagában akár viccnek is tűnhetne, de emellett olyan sorok vannak a dalban, mint pl. "Nyugi, most sem félek attól, hogy meghalok végre"). A zene különlegessége, hogy Filo (aki zeneszerző-producer is) a műfaj megszokott elemeit többször pop-punkos megoldásokkal keveri, mégpedig nemcsak úgy, hogy vannak gitárok is a trapes dobok, szintik stb. mellett, hanem a dallamvilágban is megjelenik ez a hatás. A tízszámos lemezen több vendég is hallható, többek között gyuris, AKC Misi és Nasiimov. Instagram, Facebook
Laurine Frost tavaly megjelent LENA című albuma az év egyik legjobbja volt: sajátos, besorolhatatlan darab, szürreális, álomszerű hangulattal, jazzes mintákkal, billegő poliritmusokkal, dubos effektezéssel. A friss NIMFA ennek a folytatása, a hangzását és a történetét tekintve is. Az előző album Dosztojevszkij: Egy nevetséges ember álma című novellájából kiindulva egy nihilista férfi és egy kislány álombeli találkozásáról szólt; most ez a lány már fiatal nő, az ő "ártatlanságát és magányát" festik meg a "tájképszerű" számok a kísérőszöveg szerint. A nagyrészt hasonló hangzásvilág most nem telítődik olyan súlyokkal, mint az előző lemeznél, légiesebb, nem egyszer játékosabb annál; egységessége pedig sokféle kalandozást megenged, az ambienttől a majdnem-tánczenéig jönnek be műfaji emlékek. Kicsit másként, de ismét kiemelkedő, sokszori hallgatást megérdemlő lemez. Facebook
Nehéz követni a FAKT / Faktor / Faktorlabor körüli megjelenéseket, pláne, hogy különböző platformokon részben különböző dolgok találhatók meg. Mindenesetre mióta márciusban írtam egy jó kis beat tape-ről, azóta legalább két EP megjelent FAKT-alapokkal, részben szövegekkel. Rapperként Bohém A Fenevad a főszereplője a Labi Smoke Tape kiadványnak (ez az első szólóanyaga), ami tényleg jó füstös, szórakoztató és a furább ötletektől sem megijedő darab. Kicsivel korábban jött ki a Merényletek a Faktor Laborból EP, ezen Bohém és FAKT mellett Baljós hallható a FAKT-beateken. Ez a zenét és a szövegeket tekintve súlyosabb, töményebb, de itt is sok szellemes ötlet hallható a bólogattató alapokban. Faktor Facebook, Bohém A Fenevad Facebook, Baljós Facebook
BluntOne és Baen Mow tavaly ősszel adta ki az amerikai G&D duóval közös single-jét, most pedig itt egy - a naptárt tekintve talán megkésett, az időjárást tekintve pont jókor jött - tavaszi EP, a From Winter to Spring. Jazzes, instrumentális hiphop, de saját hangszerekkel, nem hangmintákkal; és ami ennél is fontosabb, igen erős hangulattal. Lebegő-elrebbenő, meleg és merengő, jólesően melankolikus számok ezek, amiket finom, izgalmas apró ötletek is kiemelnek a látszólag hasonló, de jóval kevésbé szellemes és egyéni zenék tengeréből. BluntOne Facebook
Route 8 és Soundbank kiadója, a This Is Our Time megjelentette első válogatását. A Return To Innocence a kísérőszöveg szerint az elmúlt időszak lenyomata, ami a jövőbe reménykedéssel tekint. A hat számból háromnak magyar a producere, a maradék három amerikai, angol és ausztrál zenészektől jött. Imre Kiss könnyedebb alteregója, vagyis The Donna Smith Experience nyit egy űrben lebegős - és a kísérőszöveg a bulikon hajnalköszöntésre használandó - számmal. Route 8 pompás szórakozást biztosít sci-fi retrofuturista electróval. NetSymmetry szintén a retrofuturizmussal operál, egyszerre robotikus és érzelmes számot küldött; róla annyit tudunk meg, hogy először jelentkezik ezen a néven, de azt nem, hogy ki ő. A külföldiek közül Jeigo Closed For Subsidence című száma emelkedik ki, a érzelmes-lebegős breakbeatnek mormogós basszus adja az ellenpontot. Facebook
A Visionary Mind kiadóhoz volt köthető az egykori - 2017-ben bezárt - Müsziben a Visionary Mind Lab; a "valaha fényes áruház hullájának" műszaki szintjén ők is béreltek egy helyet, ami egyszerre volt "stúdió, iroda, második ottthon, koncert- és próbaterem, néha hálószoba". Több eseményt is rendeztek ott, 2016. március 12-én például egy több órás jammelést. Ennek felvételéből jelent most meg egy szűk órányi részlet, ami "segít, hogy ne felejtsünk el túl sokat" az egykori energiákból. De az emlékezésen túl egy teljes értékű, jól működő album ez. A végig finoman pulzáló, gyakran (főleg az első részben) enyhén dubos érzetű elektronikus zene támasztja meg a - szó legjobb értelmében vett - jammelést: egymásra és a hangulatra odafigyelő, mégis szabad improvizációkat, elúszó szintikkel, szöveg nélküli énekkel, trombitadallamokkal, izgalmas kis kattogásokkal, olykor etnikus hatásokkal. Mindezt egy nemzetközi csapat hozta össze: Adrian Newgent (Hollandia), Nagy Viktor, Harshavardhan Sreedhar (India), Pietro Bardini (Olaszország), Czeglédi Zsombor. Közülük Adrian Newgent volt a Visionary Mind Lab vezetője; ő sokáig Budapesten élt, erős a kötődése a hazai szcénához. Legújabb EP-je szintén a Visionary Mindnál jött ki modern errors néven; ambientközeli, izgalmas zene, erős etnikus hatásokkal; a második, címadó számban feltűnik a 2016-os felvétel alapmotívuma is, csak több ütőssel. (A Live Jam in MüSzi [12.3.16] limitált példányszámban kazettán is megjelent. A borító Nagy Viktor munkája.) Visionary Mind Records Facebook, Adrian Newgent Facebook
A techno keményebb oldalát képviseli a Műhely kollektíva/kiadó, ahol tavaly februárban jelent meg az első válogatás, most pedig itt a VA 2 - The Dig. "Pulzáló, hipnotikus és ipari" - ezekkel jellemzi a kísérőszöveg a zenét. A számok túlnyomó többségét el lehet képzelni egy csak stroboszkópok által bevilágított, fülledt underground klubban, de a funkcionalitás mellett az izgalmas hangokkal való kísérletezés is nagy hangsúlyt kap a 77 perces válogatáson. Az egységnyi időre eső meglepetésekben talán Juhász Tamás darabja vezet, amiben még valami sajátos dorombszerű hang is hallható, meg sok minden más. A válogatás megjelent kazettán is, de nem ez a merch legizgalmasabb része: lehet rendelni Műhely feliratú kalapácsot, valamint kazetta & kalapács kombót együtt, és akkor az utóbbival szét lehet verni az előbbit (ez a kiadó javaslata, nem az enyém). Facebook
A Konyha új, ötödik lemeze a zenekar szerint a legváltozatosabb albumuk, "nagyszobát beterítő, színes zenei puzzle". Az alap azért a rádióbarát pop-rock, ebbe kerülnek máshonnan elemek, a bluestól a funkon át akár a hiphopig; Subicz Gábor vonós- és még inkább fúvóshangszerelései sokat dobnak a dalokon. A lemez premierje rendhagyó volt, hiszen Haász János írt egy novellafüzért a számokhoz, Képzelt riport – hogy fesztivál volt címmel, a SZIFONline-on olvasható. Honlap, Facebook
Összeállítás: Rónai András