A tizenöt legjobb dal, amire Magyarország hétköznap általános iskolába, hétvégén a Pólus Centerbe, nyáron Horvátországba vezetett húsz évvel ezelőtt. Ez a cikk a Recorder magazin 99. számában megjelent írás bővített változata, abban az újságban azt jártuk körbe, hogy mi volt a menő 2002-ben.
Az átlagos Recorder-olvasó pontosan emlékszik 2002-re, hiszen akkor lett kábé 40 éves. A többieknek: Danubius, Juventus, Roxy Rádió, Big Brother, ValóVilág, PannonGSM, Westel, Vágó István, Irigy Hónaljmirigy, száj- és körömfájás járvány, leváltott Orbán-kormány, móri mészárlás, árvíz, Budapest Parádé.
Bár a most következő 15 dal mind megérdemelten szerepel ezen a listán, nem szabad úgy tennünk, mintha 2002 zeneileg vagy poptörténeti szempontból kiemelkedő lett volna. Nem volt jobb, mint most. Minden Unique-ra jutott öt Inflagranti, Sugar & Spice, Talizmán, Cory, vagy ki tudja még milyen szörnyűség. Annyiban viszont mégiscsak különleges 2002, hogy ez volt az utolsó év, amikor fiúbandák és lánycsapatok MÁR nem, megasztárosok pedig MÉG nem voltak a magyar slágerlisták élén.
15. Zséda: Valahol egy férfi vár
Zsédenyi Adrienn és csapata valószínűleg pontosan tudta, hogy Zsédát hol és milyen férfi várja: Magyarországon és nagyjából másfél millió. A Valahol egy férfi vár videóklipjének bőrkagylóján Zséda egyszerre volt a nő, aki a Quelle magazinból szexi pizsamát rendel, illetve a nő, aki elhozza a gyerekeket az óvodából, és majd csak akkor kezdeményez szeretkezést, ha ezek a gyerekek már alszanak.
Timbaland és Scott Storch is nagy hatással lehetett Rakonczai Viktorra, amikor ezt a gigaslágert producerelte és hangszerelte Zsédával. Nagyott ütött a VIVA tévén, Vágó Piros és Abaházi Csaba rádióműsoraiban, de a szombati lottósorsolás előtt is.
14. Fiesta: Hola Mi Amor
A Fiestával szemben talán jogosnak tűnhetett egy időben némi előítélettel élni, elvégre mégiscsak két teljesen magyar fickó játszik Magyarországhoz képest igen karakteridegen zenét, ráadásul pont a nyugati latin boomal (Ricky Martin, Jennifer Lopez, Enrique Iglesias) gyanúsan megegyező időben.
Így 2022-ből, amikor az egymillió Bad Bunny országa lettünk, talán már nyugodtan kijelenthetjük, hogy amikor Csordás Tibi az őt megmérgező Angelináról dalol, az semmivel sem kevésbé hiteles, mint amikor a Tankcsapda a fegyver csövéről énekelt. Horvátország tulajdonképpen amúgyis Kuba.
13. Romantic: Szeretem őt
A Romantic több szempontból is zseniális volt. Az, hogy ezen a listán nincsenek a top ötben, egyedül annak köszönhető, hogy a Vágyom rád 2001-ben jelent meg. Annak ellenére, hogy három teljesen átlagos kinézetű taggal rendelkeztek, messziről kitűntek a popmezőnyből, és derekasan biztosították a roma pop helyét a magyar mainstreamben.
A Romantic gigaslágerei mögött ott volt két magyar popzenei nagyágyú, Orbán Tamás producer és dalszövegíró (Sugarloaf, Hooligans, Dalnokok Ligája) valamint Harmath Szabolcs dalszerző (NOX, UFO, United). Illetve, ebben a zenekarban volt még Győzike is.
12. Desperado: Gyere és álmodj
A formáció, amire rendszeresen úgy hivatkoztak, mint a „debreceni Desperado”-ra - gondolom, hogy nehogy valaki összekeverje őket a Banderas-filmmel (?). Mindenesetre a debreceni Desperado az ezredfordulótól kezdve négy arany- és platinalemezt is összehozott és az egyik első bombaslágerük ez a dal volt.
A Desperado az a zenekar, amit nyugodtan hazavihettél a nagymamának - nem is csoda, a tagok úgy néztek ki, mint egy istentisztelet kísérőzenekara. A Gyere és álmodj egy megkerülhetetlen gigahit, és a Desperadót dicséri, hogy az emberek nagy részének fogalma sincs, hogy ez egy ‘81-es német diszkószám magyar feldolgozása.
11. Bon-Bon: Valami Amerika
A magyar poptörténetben nagyjából két darab emlékezetes gitárriff létezik: a Gyöngyhajú lány meg a Valami Amerika tü-tütü-tüdi tü tididi-düje. A film és a betétdal is hatalmas siker volt. A Szolnoki Péter által vezetett Bon-Bon zenei témaválasztásban sosem vette magát igazán komolyan, így az összetalálkozásuk a Valami Amerika franchise-zal tökéletes kombináció volt.
Lehetne kesergő megjegyzéseket tenni, hogy ahogy a Valami Amerika, úgy a Bon-Bon se volt soha igazán vicces, de a Valami Amerikát még nem láttam, és simán lehet, hogy igenis nagyon vicces. Az is lehet, hogy szerepel benne Rudolf Péter, Szabó Győző és/vagy Gesztesi Károly is. Kell ennél több?
10. Zanzibar: Szerelemről szó sem volt
A Zanzibar egyszerre volt a magyar No Doubt, Guano Apes, Alanis Morissette és Avril Lavigne: nagyjából egyedüliként tartották a frontot a magyar rádiós pop-rock szinterén. A károgók elmehettek Aljas Kúszóbab- meg Depresszió-koncertekre, de abban az évben, amikor a legvadabb rockdal a rádióban egy Elvis-feldolgozás volt, a Zanzibar igenis üde színfoltnak számított.
A Zanzibar ügyesen írt egyszerű, de fülbemászó dalokat mindennapi, de komplikált, párkapcsolati vagy barátságokon belül adódó helyzetekről. A Szólj már arról szólt, milyen amikor két ember képtelen szakítani, a Nem vagyok tökéletes arról, hogy igenis rendben van, ha az embernek néha elfogy a türelme, a Szerelemről szó sem volt pedig arról, miért nem lehetett szerelem egy barátságból („Nem érted, mért nem szerettelek - Az a baj, hogy túl jól ismertelek”), ha az a barátság korábban egy emberölést már kibírt („Ott álltunk, még emlékszel, érzem - Füstölgő puskacső csak lógott a kézben”).
9. Király Linda feat. Pain: Clubsong
Aki anno a Fiesta vérét szívta, hogy Magyarországon mernek Puerto Ricóról 98%-ban magyarul énekelni, annak Király Linda vérét konkrétan bögréből kellett innia, hogy merészel angolul(!) mindenféle nem-létező R&B klubokról dalolni, ahova az angolul tudó magyar csajok járnak kiereszteni a gőzt egy szakítás után.
A dalban van egy erős Pain-feature is, aki önmagában megérne egy külön cikket, a dal backing trackjén Linda egy ponton csak nevetgél, a klipben szerepel Király Viktor, mint modell, a szám a Big Brother első szériájának főcímdala volt és két hét alatt dupla platinalemez lett.
Király Linda karrierjében volt egy incidens, ami így 20 év távlatából visszanézve röhejes módon túl lett pörögve, úgyhogy nem is teszek róla említést. Sikeres R&B énekesként, aki szintén egy magyar tévés produkció angol nyelvű főcímdalából lett híres és gazdag, semmi mást nem érzek Király Linda irányába mint végtelen tiszteletet és szimpátiát.
8. Baby Gabi & Lányi Lala: Őrült szerelem
Magyar Beyoncé, magyar Jay-Z, magyar Crazy in Love. Egy Baby Gabi nevű nő és egy Lányi Lala nevű férfi énekli ezt az elejétől a végéig, hangszereléstől a dalszövegig már-már elviselhetetlenül gejl dalt, ami hosszú hónapokig folyamatosan szólt a rádióból. A négyperces (!) dalban 3:50-nél van egy Lil Yachty-kaliberű Baby Gabi autotune szóló.
Semmi keresnivalója nem lenne ezen a listán, de közben pontosan itt a helye. Egy pillanatig nem hittem el soha, hogy Baby Gabi (vagy Lala) minimálisan komolyan gondolja, amiről énekel, hogy létezik-e köztük bármiféle őrült szerelem. Mindig azt képzeltem, hogy cinikusan mosolyognak csak, közben pedig dől be a lé. Erre mit csinálnak? Forgatnak egy videóklipet pontosan erről.
7. LL Junior: Raggamoffin
Lesi László aka LL Junior az elmúlt 30 év egyik legfontosabb popzenei alakja Magyarországon. Junior már öt éve a magyar zene szórakoztató, hiteles és releváns figurája volt, amikor egy Amerikában töltött év után, 2002-ben Sean Paulként tért vissza, majd terjesztette el a raggamoffin-vírust, és ismertette meg több százezer deprivált falfehér külvárosi fiúval és lánnyal, hogy mi az a bula, raj és gádzsó.
A Fekete Vonattól a Rabszolgalányon át a Nyócker filmzenéig napokig lehetne sorolni Junior kulturális és pop-érdemeit, de mégis hány 2002-es hitmaker írt ennél húsbavágóbb sorokat?
Nyolcévesen a sulibüfében láttam a gazdag gyerekeket,
Megveszik a legfinomabb csokikat és a legnagyobb szendvicseket.
És a csórók lehajtott fejjel szégyenükben oda se néztek,
mert attól a ténytől féltek ki ne derüljön hogy szegények.
Inkább étlen szomjan korgó gyomorral visszamentek a terembe,
és kopogó szemekkel nézték ahogy a jóllakottak nevetnek.
Egy sem!
6. TNT: Nem jön álom a szememre
A ’97-ben még a happy hardcore tinipoposított verziójával berobannó Dobrády Ákos és Inti 2002-re teljesen a nagybetűs POP szolgáivá lettek. Nem sokan lennének képesek rezzenéstelen arccal énekelni arról, hogy egy lánynak a barna szemei kis gesztenyékre emlékeztetik őket. Ez a dal ráadásul azzal indul, hogy “úgy imádom az illatod”.
Mindezek ellenére 2002 a TNT nagy éve volt - az év két legnagyobb slágere, a Kicsi Gesztenye és a Nem jön álom a szememre közül az utóbbi mérföldekkel jobb dal. Amilyen nehezen kezdődik a Gesztenye, annál nem is kezdődhetne jobban az Álom: „Hideg az este, támad a fagy, ropog a hó a talpad alatt” - éneklik, és egyből ott is vagyunk Ákossal (vagy Intivel) ahogy búcsúznak Rékától (vagy Fannitól, Bogitól).
5. Náksi VS Brunner feat. Myrtill: Nézz az ég felé
Náksi és Brunner párharcánál kevés sikeresebb küzdelem létezik a magyar popzenében. MDMA-függő magyar fiatalok százai emelték kezüket az ég felé a magyar Born Slippy-re, hogy parádézzanak Demszky Gábor Budapestjének napsugarában.
És fény derült-e végül a titokra? A titokra, hogy kicsoda “feat. Myrtill”? Fény bizony! Micheller Myrtill magyar színésznő, énekesnő, vokalista.
4. United: Keserű méz
A United érdemei elvitathatlanok, a dalaikat saját maguk írták és slágert slágerre halmoztak. A Hárman párban, a Hófehér jaguár, a Hajnalban még a Nap is más, a Nincs ősz, nincs tél mind egy szűk, kétéves időszakban születtek. Erre a kombóra tette fel a koronát a Keserű méz 2002-ben.
Pély Barna legendásan szórakoztató performer, aki ugyanakkora bulit csinál ezreknek, mint ötven embernek a Balaton partján. Egy ilyen buli közepén pedig nem áll le az ember kérdezősködni, hogy ha keserű a méz, akkor miért eszi meg, meg hogy hogy jön ide a tűz meg az árvíz… Egy ilyen buliban inkább bulizol tovább, elvégre is: „amíg érzel, mindegy milyen, rossz vagy jó az íz”.
3. Crystal: Fújja el a szél
Emlékszem, hogy a Crystal kapcsán sokszor elhangzott, hogy „ír”, a legtöbbször valami olyan kontextusban, hogy „ír zenei motívumok”, vagy „ír inspiráció”. Akkoriban ezzel nem sokat foglalkoztam, most viszont kicsit tanácstalanul állok a dolog előtt és próbáltam keresni, hogy vajon ennek mi lehet az eredete és mégis milyen „ír” motívumokra gondolhattak. Hogy néha van hegedű? Hogy úgy öltözködtek mint a The Corrs ’96-ban? Hogy Kasza Tibi és Kasza Tibi testvére, testvérek?
Igazából ez teljesen mindegy, pláne olyan tökéletes popdalok mellett, mint a Két utazó vagy a Fújja el a szél. SZÉL! Írországban sokat fúj a szél, nem?
2. Unique: Csillagtenger
A Crystal hűvös popjánál már csak a Unique és Völgyesi Gabi jéghideg pop elektronikája volt hűvösebb. Ááááá, Írországban hűvös is van!
A 2000-es évek elejének ikonikus himnusza, a Csillagtenger már első hallásra is egy összetettebb dal, mint a kortársak és a slágerlistás szomszédok dalainak többsége. A szolid instrumentális alap és a fülbemászó vokál becsapós, és a magyar lakosság nagy része be is lett csapva vele. Akik vették a fáradtságot hogy leüljenek ezzel a dalszöveggel, felállhattak azzal a meggyőződéssel, hogy egy volt szeretőről van szó, és a dal főszereplőjének jobb nélküle és most csillagtengerben úszkál. A többségünknek sosem tűnt fel, hogy ez a dal a heroinról szól.
1. Groovehouse: Hajnal
Nem is állhat más ennek a listának az élén, mint a hatvanas évektől számított magyar poptörténelem egyik legjobb, legszebb és időtlen alkotása.
Amikor 2002-ben először láttam a videóklipet, azt hittem ez a dal hajléktalanokról szól. Aztán elkezdtem jobban figyelni a szövegre. Nem akarom azt mondani, hogy 2002 két legjobb magyar dala is a heroinról szól. Mert a Hajnal valójában hajléktalanokról szól. Akik heroinoznak.
Meg csepeli munkásokról, akik reggel dolgozni mennek. Feketeszemű fiatalokról, akikre a hajógyárin talált rá a reggeli nap fénye. Kisiskolásokról, akiknek a hideg hétfő kinti tesiórával kezdődik. Nyugdíjasokról, akik elvesztették életük párját és egyedül néznek szembe hátralévő éveikkel. Ez a dal mindannyiunkról szól. És természetesen a heroinról.
Honorable mentions / A Top 15-ről ippeg lecsúszottak.
- ÁGNES VANILLA: Valaki Más (Ugyanaz A Szív)
- DRAFT: Dombok felett
- KRISZ RUDI: Ennyi volt
- V-TECH: Búcsúzz el
szerző: Fülöp Péter