Pénteken jelent meg a Kasabian hetedik albuma, egyben az első lemezük a 2020-ban távozott énekesük nélkül. A frontemberré előlépett gitáros-dalszerző, Serge Pizzorno több interjúban is mesélt arról, milyen volt folytatni a zenekart Tom Meighan nélkül.
2020 júliusában jelentette be a Kasabian, hogy megválik énekesétől, másnap pedig az is kiderült, hogy miért. Tom Meighan részegen bántalmazta, többször megütötte, egy hörcsögketrecbe verte a menyasszonya fejét, majd a bokájánál fogva rángatta őt a kertjükben, ráadásul egy gyerek szeme láttára, aki ki is hívta a rendőrséget. A bíróság 200 óra közmunkára ítélte Meighant, az ítéletet sokan kritizálták is annak enyhesége miatt, a zenekar pedig közös megegyezéssel megvált az énekesétől – és azóta nem is nagyon kommentálták az ügyet. (Meighan azóta feleségül vette barátnőjét, Vikki Aggert, megjárta a rehabot, ADHD-vel diagnosztizálták, és szólókarrierbe kezdett, idén már két kislemezt is kihozott.)
Pizzorno most sem teregette ki a szennyest, az NME címlapinterjújában például megjegyezte, hogy több minden történt azon kívül is, amiről tudunk, de ez a zenekar belügye, és az is marad. Azt azért elárulta, hogy fel tudja húzni magát, ha számon kérik rajtuk Meighan kirúgását („Ha ennek nem kellett volna megtörténnie, mégis ki akarta volna ezt meglépni?” – teszi fel a költői kérdést), és azt sem tagadja, hogy megfordult a fejükben, hogy ezzel a zenekarnak is befellegzett. Úgy érezte, darabjaira hullott az életük, „de a zenekar folytatni akarta. Mi mást tehettünk volna?” – mondta a gitáros, aki azért sem akarta feloszlatni a Kasabiant, mert azt tartja élete fő művének. Mesélt arról is, hogy épp a tengerparton élő nővérét látogatta meg, amikor megtudta, hogy mivel vádolják az énekesüket, és elképzelte a zenekart, amin egy hajón hányódik a vízen, és azon gondolkodott, vajon elsüllyed-e. Ebből a képből született az új lemez laza kerettörténete is a sorsforduló előtt álló alkímistáról az "ami nem öl meg, az megerősít" nyomvonalán, és ezért kezdődik az első dal, az Alchemist hullámok hangjával.
A Kasabian 2022-ben. Fotó: Neil Bedford. |
Pizzorno azonban sosem akart frontember lenni, ám mivel az nem merült fel, hogy új énekest vegyenek be, inkább felnőtt a feladathoz, és az elmúlt évek az új lemez megírása mellett rockikonok (Iggy Pop, Jim Morrison) és rapsztárok (Kendrick Lamar, Tyler, the Creator) koncertjeinek tanulmányozásával töltötte, hogy frontemberként is el tudja adni magát. Jól jött a régi barát, Liam Gallagher támogatása is, aki még azelőtt meghívta a Kasabiant a nyári Knebworth-i koncertjére előzenekarnak, hogy az új felállás élőben debütált volna. Ott 80 ezer ember előtt játszott, és nagy bulit csinált a Kasabian, Pizzorno pedig már korábban is kifejezetten jó kritikákat kapott a koncertteljesítményére. Azt mondta, az első koncertjén, amin már énekesként állt ki a színpadra, rettentően izgult, de fél perc után érezte, hogy rendben lesz a dolog.
Ami meglepő, hogy az új lemez is rendben lett, persze semmi extra, csak a Kasabiantől megszokott dancerock, hiphop és elektro-keverék némi progrockkal és ambienttel nyakon öntve. A stúdióban egyébként nem sok minden változott, hiszen Chris Karloff gitáros 2006-os kilépése óta Pizzorno volt az egyedüli/fő dalszerző a zenekarban, és az is segített, hogy több dalt is énekelt már korábban, most pedig kifejezetten égett a bizonyítási vágytól, hogy megmutassa, továbbra is életképes a Kasabian.
fotó: FIB Benicàssim Festival