„Posztapokaliptikus helyzetkép, görcsbe rándult robotkarokkal” – Dalról dalra az Imitation Artificial by Nature című új lemeze

2021.10.15. 07:57, soostamas

A Recorderen debütált szeptemberben a glitchtronicás, art electrós, weird popos Imitation második albuma, amelyről kritikánkban megírtuk, milyen nagyot lépett előre az első lemezhez képest. Az Artificial By Nature-t Pápai Zsanett és Gödri Bulcsu duója október 16-án egy ingyenes koncerten mutatja be a Gödörben az IDM-es Untitled99 társaságában, ennek alkalmából pedig megkértük őket, hogy vegyék végig velünk egy kicsit részletesebben „a szorongó és apokaliptikus, de reménnyel és költészettel teli” új lemezüket. Pánikrohamok zenei leképezéséről, a szekértáborok mentén képzett identitások életszerűtlenségéről és Kaltenecker Zsolt eksztatikus billentyűszólójáról is meséltek.

Hide and Seek (feat. Bálint Gyémánt)

Gödri Bulcsu: Megalapozottan paranoiás szám. A tudat, hogy valami egészen baljós jön. Mint mindig. Gyémánt Bálint egészen kivételes, feszültséggel teli, mégis lírai játékával.

Pápai Zsanett: A szöveg (nekem) az introvertáltság és a színpad viszonyáról szól. Gyerekkoromban a kedvenc „közösségi” játékom a bújócska volt, mert olyan jól tudtam elrejtőzni, hogy néha órákig nem találtak meg, ami tök jó lehetőség volt arra, hogy nyugiban a saját gondolataimmal foglalkozhassak. A hozzám hasonló introvertált embereknek épp ilyen menedéket és nyugalmat jelenthet a színpadi fények vagy a különböző szerepek mögötti elrejtőzés.

Inaudible Soul

Gödri Bulcsu: A glitch art, a glitchtronica volt az egyik legerőteljesebb inspirációm az utóbbi években. Sophie, Arca, Mark Guiliana BUD albuma stb. Ezeket a hatásokat próbáltam a saját formanyelvünkre fordítani. A direktnek vélt önkifejezés helyett a közlés imitációján keresztül igyekeztem visszatalálni a zenei gondolatok tisztább elemeihez.

Pápai Zsanett: Egy különleges alkalomra íródott ez a dal, ahol a szavak nélküli kifejezés volt a téma. Ennek kapcsán azt az élményt próbáltuk megragadni, amikor úgy érzed, hiába beszélsz, mert nem értik, amit mondasz.

AI’s Daydream (feat. Zsolt Kaltenecker)

Pápai Zsanett: Az AI's Daydream egy mesterséges intelligenciának az emberi tudat és létezés autentikus megélése iránti álmodozásáról, sóvárgásáról, illetve e vágy beteljesülésének lehetetlenségéről szól. Azt a határt akartuk megzenésíteni, melyet a track főhőse nem léphet át, és amely azt a tartományt írja körül, ahol az emberi psziché lényegét véljük.

Panic Pilot

Gödri Bulcsu: Egy pánikrohamom leképezése. Egyrészt a kapkodó igyekezeté, hogy azt sugározd, hogy minden rendben van, másrészt a belül lassan elhatalmasodó zsigeri rettegésé. Ehhez kerestem egy könnyed, önfeledt zenei motívumot, amit próbáltam olyan helyzetbe hozni, hogy nagyjából pont az ellenkezőjét fejezze ki, mint amit önmagában.

Pápai Zsanett: Egy visszatérő rémálmomból származnak a negédes hangok, melyek azt mondogatják, hogy „nyugodj meg, minden rendben van”, miközben tudod, hogy éppen kurva nagy baj van, konkrétan úgy érzed, mindjárt meghalsz.

Intermezzo

Gödri Bulcsu: Kedvenc számom az albumról. Valamit kellett már írnunk, ami jó éjjeli krúzoláshoz is. Barokkos és trip-hop-os elemek szokatlan vegyülete.

Pápai Zsanett: Mindennapi önreflexió, a hibáinkkal való szembenézés és kísérlet az elengedésre.

Space Country

Gödri Bulcsu: Tábortűzdal csillagködháttérrel. Egy párhuzamos valóság interplanetáris countryja.

Pápai Zsanett: A dalszöveg a világunk polarizáltságáról; az ideológiák mentén hozott döntések és a szekértáborokhoz való tartozás alapján képzett identitások életszerűtlenségéről és egysíkúságáról szól. Azt hiszem, konkrétan ezekben a napokban ismét különösen aktuális.

Pause 

Pápai Zsanett: Az első lockdown alatt született 2020-ban, az akkori állapotunkat fejezi ki, a félelmek, a remény és az elfogadás közti ingadozást.

I Lost Something in the Hills

Gödri Bulcsu: Az egyik legszebb dal az eredeti, amit valaha hallottam. Amióta Zsanett mutatta, kísértett.

Pápai Zsanett: Az első cover song, amit valaha készítettünk, az album legnagyobb kihívása volt számomra ezt a gyönyörű Sibylle Baier-dalt elénekelni.

I Hear You      

Gödri Bulcsu: Fura szám, fura hármas osztásokkal, latinos, klasszikus és rave-es hatásokkal. A codára néha egész büszke vagyok.

Pápai Zsanett: Részben valamiféle pszichés fejlődésről szól (A rész), részben egy előadónak a közönségével való mélynek hatni akaró, ámde felszínes kommunikációjának a paródiája (B rész).

AI’s Daydream Instrumental Version (feat. Zsolt Kaltenecker)

Gödri Bulcsu: Hatalmas királyság, hogy ez összejött. Elképesztően nagy zenélés, Zsolt epikus, lírai és eksztatikus szólójával. Bakancslistás track nekem. Naponta meghallgatom.

Still Exit

Gödri Bulcsu: Mindig is szerettem volna egy ilyen 60-as évekbeli singer-songwriter hangulatú dalt írni Zsanettnek. Mélyen megérintett, ahogyan énekel, örülök, hogy zenei ürügyet adhattam hozzá.

Pápai Zsanett: Témája a belenyugvás a sikertelenségbe, az érdektelenségbe; az ambíciók vagy akár az élet elengedése – váltakozva az újra fel-felvillanó reménnyel, ami miatt az ember végül mégsem adja fel, mert mindig azt gondolja: „hátha mégis, hátha most…

Outro

Gödri Bulcsu: Posztapokaliptikus helyzetkép, a végén görcsbe rándult robotkarokkal.

headerfotó: Raffay Zsófi

Imitation a Facebookon.

Imitation a Spotify-on.

Imitation-koncert a Gödörben.

https://recorder.blog.hu/2021/10/15/_posztapokaliptikus_helyzetkep_gorcsbe_randult_robotkarokkal_dalrol_dalra_az_imitation_artificial_by
„Posztapokaliptikus helyzetkép, görcsbe rándult robotkarokkal” – Dalról dalra az Imitation Artificial by Nature című új lemeze
süti beállítások módosítása