A leghosszabb év karácsonya. Problémák, majomkodás és egy kis dráma. Próbálom nem úgy definiálni a boldogságot, hogy vannak ezek a kis fiókok, amiket megtölt az ember. Süsü aberrált, Pom Pom queer. Igazából sohasem érdekelt, hogy a nagyközönség mit gondol a dalaimról. Táncolj alsógatyában! Cinikus, manipulatív, sátáni sales-es; barlang helyett próbaterem; elektronikus zenei csemegepult. Lelassuló világ, igenkirály beat, gitárgerjedések és szubharmonikus oszcillációk. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Bérczesi Róbert két feldolgozáslemezt jelentett meg Én meg az Ének néven, az új Karanténlemezen viszont saját dalok szerepelnek. Ezek most azért nem lettek Hiperkarma-számok, mert a zenekar februári, születésnapi Aréna-koncertje egyben a Hiperkarma "húsz éven át együtt zenélő felállásának legutolsó fellépése" is volt - ám, mint itt olvasható, Bérczesi egyben bejelentette, hogy "hamarosan megismerkedhettek a hiperkarma zenekar új felállásának a tagjaival". A februári koncert óta eltelt tíz hónap alatt Bérczesi "nem járt el otthonról szinte sehova", és ezalatt az idő alatt született a Karanténlemez. Mint a Magyar Narancsban olvasható, eleinte "letisztult, puritán hangzással" képzelte el a dalokat, ám végül kifejezetten dús és sokszínű lett a hangszerelés. A producer, billentyűs, dobos, gitáros Frenk, ezen kívül bőgő, hegedű, trombita, cselló, fuvola, klarinét, ukulele is hallható az albumon - no meg Bérczesi nagyon jellegzetes, sűrű szövegei. A YouTube-on ez a kísérőszöveg: "Elárulok egy titkot: igazából sohasem érdekelt, hogy a nagyközönség mit gondol a dalaimról. Mindig is az számított egyedül, hogy nekem és a barátaimnak tetsszenek. Ez itt a tizedik lemezanyag, amelyet kiadok a kezeim közül, és most először azt szeretném, kedves közönség, hogyha ti is megszeretnétek ezeket a számokat, mert olyan ártatlanok és a maguk módján annyira kedvesek, olyannyira telve vannak szeretettel, amennyire csak a valódi szerelemgyerekek képesek." Bérczesi Róbert Facebook
Rözge Maxim (Meteo) tavasszal kezdett sorozatot Mindennap új zene címmel, most pedig itt az első szólólemeze, a Goldie. Hol fülbemászó, hol elemeltebb pszichopop ez, ami több rokon műfajjal is kacérkodik a shoegaze-től a folkon át a barokk popig. Feszeget nagy kérdéseket, de az (ön)irónia sem hiányzik belőle - mint a Kortárs Online részletes premiercikkéből kiderül, az egyik számot Maxim "a sales világában szerzett tapasztalatai" inspirálták, "főszereplője cinikus, manipulatív, sátáni figura"; a következő dalban pedig áldozata kéri rá a Mindenható büntetését, Gomorát is felemlegetve. A cikkből a cím magyarázata is kiderül: "az albumot augusztusban született kislányomnak, Goldának dedikálom. Az utóbbi idő az őreá való várakozásról szólt." Meteo Facebook
Amikor nyáron megjelent a Gelka és Forteba első közös száma (az angol Sam Brookes énekével), akkor arról volt szó, hogy a páros közös albuma jövőre jön majd. Ehhez képest karácsony előtt meglepetésként megjelent a Terrestrials című album, hiszen - így szól az indoklás - "ez az az időszak, amikor lelassul az egész világ", és a lemez azokra az órákra ajánlott, amikor "felül akarsz emelkedni a rossz dolgokon, és mélyre elmerülni a gondolataidba": Az albumon hallhatók az ambient elektronikus, szintis - többé-kevésbé időutazós hangzású - irányvonalához tartozó számok, és olyanok, amelyek inkább a neoklasszikus zenéhez közelítenek. Finom, nyugtató dallamok, lebegés 27 percen át. Gelka Facebook, Forteba Instagram
A Stereo Kollektiv pécsi rapcsapat, a régisulis boom bapre esküsznek - sok scratch, jazzes hangminták stb. -, valamint arra, hogy minél több van a fifikás, sok szótagos rímekből, annál jobb. Négy évvel ez előző után érkezett meg harmadik lemezük, a címe: Problémák, Majomkodás és egy kis Dráma. Ez ugyan vicces, a szövegek többsége azonban nem az. A politika romlottsága és a kisemberek küzdelmei: ez az egyik fő téma, a másik pedig a lájkvadászatba és a média hazugságaiba belebutult tömegek ostorozása. A három DJ, három MC felállású csapat vendégei ezúttal csak pécsi rapperek voltak. Az albumot a Lángoló mutatta be. Facebook
Az Esti Kornél Itt maradtam az éjszakában című albuma a legnépszerűbb dalok újraértelmezése, amihez tartozik egy sajátos műfajú film is. A kiindulópont a 2019 decemberében a Müpában tartott fellépés volt: "Minden eddiginél nagyobb hatással volt ránk ez a koncert, úgyhogy elhatároztuk, hogy maradandóvá tesszük, és nagylemez formában is megjelentetjük a dalait" - mondták a lemezt bemutató Hvg-nek. Ebből kiindulva készült a 15 számos, 70 perces lemez, amin velük játszik a Heureka Pop Orchestra kamarazenekar, iamyank, Csernovszky Márk zongorista és a Soharóza kórus - számonként különböző kombinációkban, ami biztosítja, hogy az egységes hangzás mellett is kellően változatos legyen az album (Erős Márton készítette a kamarazenei átiratokat). sinco egyórás, jobbára fekete-fehér filmjében pedig vannak amolyan klipszerű jelenetek (Esti Kornél is szerepel bennük, Ember Márk alakítja), részletek az Esti Kornélból Beck Zoltán narrációjával, jelenetek a lemezfelvételről, továbbá interjúrészletek a zenekarral. Szó van a zenekarról, az Esti Kornél figura jelentéséről, az éjszakáról, valamint még a boldogság jelentéséről is. "Ebben az elcseszett évben ez a projekt volt nekünk a menedék, ami értelmet adott a koncert nélküli hónapoknak" - mondták a Hvg-nek, és nem kell elkötelezett rajongónak lenni ahhoz, hogy ez megérintsen. Honlap, Facebook
A Bognár Szabolcs vezette Àbáse bő egy éve jelentette meg az Elevate című EP-t (a zenekarvezető korábban, Szabi néven kijött lemezéről négy szám új változatát). Ehhez készült egy remix EP, amin TheNozeKnowz (kétszer), WaTa, Persian Empire és a Fitness Club értelmezte újra a számokat; az eredetik finomságához képest legalábbis erőteljesebb, határozottabb ritmusokkal, funkybb vagy éppen egyenesen klubos irányba elmozdítva a zenét. Van egy önremix is, az eredetileg a Budabeats születésnapi válogatásán megjelent szám viszont visszafogottabb lett. A remix EP a stream oldalakon és a Soundcloudon elérhető külön is, a berlini Lekker Collective gondozásában pedig megjelent vinylen az eredetivel együtt. Facebook
A Qualitons és a Mörk nyáron két közös koncertet adott a Kobuciban, és három számot együtt is játszottak. Ezek közül a Qualitons Gone To You-ja volt az egyik, amibe öt perc után szálltak be a Mörk-tagok, és onnantól két dobos, két szintis és szinte megszámlálhatatlan mennyiségű gitáros játszott egyszerre, ami természetesen csakis jól sülhetett el. Ebből most lett videó, pompás hangminőséggel, a Hvg mutatta be. The Qualitons honlap, Facebook, Mörk Facebook
A Nunki Bay Starship 2019 tavaszán itt a Recorderen mutatta be debütáló nagylemezét. "A soul/jazz/hiphop/funk különféle határmezsgyéit és közös keretmetszeteit átjáró anyagban találunk űrszintis funkelszállást, nu jazzbe csomagolt koncerthimnuszokat, énekalapú és lazulós-merengős neosoult is" - írtuk akkor. A Nunki 50% ezeket a dalokat viszi át egy még újabb területre. Az 50% Tóth Dóri (ének, hegedű) és Huszár Ákos (dob, elektronika), akik a korlátozások alatt is tudtak közös otthoni fellépéseket csinálni, lévén együtt élnek. Ehhez persze át kellett alakítaniuk a dalokat, és kézenfekvő volt az elektronizálás, nemcsak szükségből, hanem - mint a KULTer premiercikkében olvasható - "ezzel a vonallal már korábban is kísérletezgettünk ketten, szigorúan itthon.” Az első ilyen online fellépést újabb felkérések követték, és most egy lemez, aminek az eredménye aztán a főzenekarra is vissza fog hatni. A Recooked Galaxy háromnegyed órában 8 önfeldolgozást tartalmaz, plusz egy Csaknekedkislány-dalt. Nagyrészt az elektronika finomabb, középtempós iránya dominál, amit erősen meghatároz a hegedű, de néha azért előrébb jönnek a dobok. A Brownie Sugar Rush verziója - ami a Dance, dance in your underpants alcímet kapta - pedig régimódi, harsány bulisláger, ironizálva. Facebook
2018-ban jelent meg az első Sallai László - Szabó Benedek karácsonyi kislemez, akkor azt írták, hogy hat év tervezés előzte meg a két dalt. Ehhez képest tavaly jött a következő, idén meg már a harmadik. Ezúttal Sallai László kezd, A leghosszabb év karácsonya címről feltehetően mindenkinek a végtelenül hosszú 2020 jut eszébe, de a szövegben nincsenek ilyen konkrét utalások. Szabó Benedek helyenként nyúlós country-alapot készített magának, amire olyan szöveget énekel, ami stílusában az önéletrajzi(nak gondolt) számokhoz sorolható, csak hát 1996-ban a valóságban létező Szabó Benedek nem válhatott el, szóval lehet, hogy ez is egy történet mások életéből. Felső Tízezer Facebook, Galaxisok Facebook
Dé:Nash az évet záró számával - és minimalista klipjével - a könyvégetést és -darálást dolgozta fel, mégpedig olyan radikális alapossággal, hogy arról még Dúró Dóra sem álmodhatott volna. Ha ez nem lenne elég, akkor még DJ Jeszy is kap egy shout-outot. Facebook
Kispál és a Borz kétszer. Egyrészt Lovasi András és Kispál András nyáron eljátszott egy ős-Kispál-számot az előbbi pécsi kertjében (úgymint LA Gardens), és karácsony előtt ezt feltették a YouTube-ra. Másrészt a Stinky Bugs készített a Csillag vagy fecskéből egy funk verziót, Fedora énekel benne. Facebook
A Törzs a 2019-es - itt a Recorderen bemutatott - Tükör című lemezét ugyebár az Aggteleki-cseppkőbarlangban vette fel. Idén márciusban kevésbé különleges helyszínről, a próbatermükből csináltak egy élő közvetítést a YouTube egyik meghatározó posztrock-csatornája, a WherePostRockDwells Post-Poned livestream sorozata számára. (A videó itt látható.) Ezt az egyórás felvételt most koncertlemez formájában is elérhetővé tették. A tíz szám között az első két album (Földön, 2016, Magasra fel, 2015) dalai is ott vannak. Honlap, Facebook
Varsás Gábor idén összesen kilenc kiadványt jelentetett meg különböző felállásokban, különböző műfajokban. Legutóbb Shum néven egy nagyszabású drone metal albumot, és műfajában ide tartozik az új EP is, amit az ír dMH-val közösen rögzített (aki a felvételeket Kínából küldte). Mindketten gitároznak, illetve emellett hallhatók még pszichedelikus zajképek és szubharmonikus oszcillációk. Ez nagyjából azt jelenti, hogy az elnyújtott gitárriffek és -gerjedések alatt-mellett vannak más rétegek is, amik izgalmasan dúsítják a hangzást, olykor lebegősebb ellenpontot képezve a súlyos drone-oknak. Facebook
Itt a Recorderen debütált a napokban a Pécs On Stage album, de nem ez volt mostanában az egyetlen válogatás a régióból, sőt. Az egyiket a Vadpörgés crew rakta össze; a 2018-ban és 2019-ben Orfűn rendezett "elektronikus zenei csemegepult" idén ugye elmaradt, viszont lett helyette egy V/Adpörgés című válogatás. A nyolc szám mindegyike elektronikus, van, amelyik a tánczenéhez, az instrumentális hiphophoz vagy az ambienthez áll közel, ám mindegyik valamilyen módon felrúgja a szabályokat vagy eljátszik velük. A legtáncosabb még Untitled99 száma, de még ennek harsány szintijei és veretős dobjai is folyamatosan akadoznak. A válogatás vinylen is kijött, a Dióbél kiadó vinylvágóján készül. Vadpörgés Facebook
Maga a Dióbél kiadó is egy monumentális válogatással zárta az évet: az EZMBA 10 a Pécsi Tudományegyetem Elektronikus zenei médiaművészet szakának egy évtizedes működését ünnepli, vagyis az ott végzett zenészek új vagy régebbi zenéiből válogat, összesen 38 számot, majdnem három órában. Az egykori diákok között vannak olyanok, akik az elektronikus zenei élet megkerülhetetlen alakjai lettek, például Lázár Gábor vagy Mikolai Martin (S Olbricht) - többeknek a polgári neve valószínűleg nem lesz ismerős, de a művésznevűk igen, a kiadó honlapján lévő linkek segítenek. Itt is hallható több tánczenei formákkal eljátszó darab (mondjuk a mozsi igenkiraly idm beat-je című szám) vagy drone ambient, de a legtöbb szám még ennél is absztraktabb, kísérletező, nem egy esetben zajos darab. Szokás szerint többféle formátumban létezik az album, pendrive-on (44 oldalas, ismertetőket és vizuális kísérleteket tartalmazó könyvecskével), illetve átlátszó vinylen - ez utóbbi esetben a vásárló dönti el, hogy a 38 közül melyik számokat vágják rá. Dióbél kiadó honlap, Facebook, EZMBA a PTE oldalán, EZMBA Facebook
Összeállítás: Rónai András