A 2014-ben alapított budapesti Törzs zenekar legújabb, harmadik lemezét egy egészen különleges akusztikai tulajdonságokkal rendelkező térben, az Aggteleki-cseppkőbarlangban rögzítette, az atmoszferikus, egyszerre befelé figyelő és kifelé megnyíló, remek Tükör nálunk hallható először.
A trió 2015 elején adta ki hatszámos bemutatkozó minialbumát (Magasra fel), majd egy évre rá befutott a hétszámos, himnikus Földön. Ezt követően jó ideig nem rukkoltak elő új dalokkal, ellenben rendszeresen koncerteztek, kisebb, kivételesebb koncertek felé fordulva: játszottak nappaliban, balatonfelvidéki szőlőhegyen, parasztház kertjében, le- és felszálló repülőgépek alatt, vagy épp illegál buliban egy foglaltházban. Az elmúlt több mint egy év pedig az új album munkálataival folyt: az első klipdal az amerikai Heavy Blog Is Heavy-n debütált idén nyáron, a második beharangozó pedig a Captured Howls-on jelent meg.
Az új dalokról és az előző lemezhez képest történt változásokról Balázs Soma gitáros így mesélt nekünk: „Ezen a lemezen a dalokból teljesen elhagytuk az éneket. Amikor elkezdtük írni a lemezt, néhány dalnak még volt szövege, de arra jutottunk, hogy sokkal jobban elmondja a zene azt, amit kell, minthogy ezt alá kéne támasztani énekkel és szöveggel. A zene ettől sokkal inkább nyitottá és szabadon értelmezhetővé vált. Még nekünk is gondot okozott kezdetekben közös álláspontra jutni abban, hogy kinek épp mit jelent egy-egy dal, de valójában örültünk ennek, mert a külön-külön hangulatok, érzések, jelentések – annak ellenére, hogy különböző irányból közelítették a dolgot – mind egy irányba mutattak.”
A hatszámos, árnyaltan rétegződő-építkező, a „new gaze” műfaji megjelölésén belül a shoegaze mellett a posztrocknak egyre nagyobb teret engedő Tükör című albumot a zenekar az UNESCO-világörökséghez tartozó Aggteleki-karszt cseppkőbarlangjaiban rögzítette. A szokatlan lemezfelvételről is kikérdeztük Somát: „Az alapötletünk az volt, hogy természetes visszhangot használjunk, és ez adja meg a lemez hangzását. A felvetételen elég jól hallatszik, ahogy visszhangok gyakorlatilag kirajzolják a körülöttünk lévő teret, ettől van egy jól megfogható helyérzete az egész albumnak. Nem véletlen, hogy az emberiség létezése óta a barlangok az emberek számára kiemelten fontos, misztikus, szakrális helyként szolgáltak. A lemez feljátszásakor tapasztalt élmény nagyon hasonló lehetett ahhoz, amit a 20-25 ezer éve élt emberek átélhettek. Ez a párhuzam a múlt és jelenkor között, a barlang időtlensége és ősi rendeltetése is ad egy plusz jelentést az albumnak.”
„Maga a felvétel majdnem egy egész napot vett igénybe, 20 órát töltöttünk 500 méterre a bejátrattól a hegy gyomrában. A felvételen 17 ember segített minket, közülük kiemelném Ligeti Gyurit, aki felvette és keverte a lemezt, és rengeteget segített abban, hogy úgy megszólaljon felvételen a zenénk, ahogy ott élőben is szólt. Illetve Szombath Mátét, aki pedig ezt az egész folyamatot filmre vitte, és csapatával keményen dolgoztak azért, hogy képileg is megjelenjen a zene "tere".” A szóban forgó film nemcsak klipek formájában lesz látható, november elsején a WherePostRockDwells csatornán jelenik meg a felvételről készített 42 perces koncertfilm.
A TÖRZS BASSZUSGITÁROSA AJÁNLOTTA NÁLUNK A FOALS ALBUMÁT
most pedig hallgassuk meg a hangzást, észlelést és tudatot is tágító új lemezt, íme a Tükör:
fotók: Szombath Máté
A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.