A 26 éves Pete Davidson csáberejét és karizmáját elsőre talán nehéz megérteni. Tényleg vicces, vagy csak annyira laza, hogy bármit elhiszünk neki? Hogyan lett belőle bulvárhős, és miért szurkolunk neki, ha felsül? A nagypénisz-energia az oka, vagy a sebzett őszintesége? Új önéletrajzi ihletésű vígjátéka, a Staten Island királya választ adhat ezekre a kérdésekre is, ám mielőtt beülünk rá augusztus 6-tól a mozikba, vágjunk rendet a fura srác életében, pályájában és megítélésében.
Az önéletrajzi ihletésű Staten Island királya című film főszereplője, Scott (Pete Davidson) a naplopás mintapéldája, vagy a tévé előtt hever, vagy a haverjaival lóg, még arra is alig veszi a fáradságot, hogy elbúcsúzzon a családi fészekből kirepülő húgától. Nem rossz szándékú, de maximálisan felelőtlen; jövőképe kimerül abban, hogy nyitna egy étteremmel vegyes tetoválószalont. Miután szaván fog egy vadidegen tízéves kisgyereket, aki tetoválást kér tőle ("ez a második leggázabb dolog, amit egy gyerekkel az erdőben tehetett volna", hangzik el az utólagos helyzetértékelés), a gyerek apja (Bill Burr) előbb leteremti, majd megenyhül iránta. "Túlreagáltam, nincs vele semmi baj" - szabadkozik az apuka Scott édesanyjának (Marisa Tomei). Mire Scott anyja: "Ez csak a jéghegy csúcsa." Ez a párbeszéd nagyjából lefedi Davidson furcsa vonzerejét: az egyik percben arról győzködjük magunkat, hogy ő valójában egy tök jóravaló ember, a következőben meg elszörnyedünk a viselkedésén.
A Staten Island királya rendezője az a Judd Apatow, akinek védjegye a felnőni csak nagy nehezen képes férfi főszereplő, de Davidson személyisége, egyénisége, kisugárzása egyedivé teszi Scottot a sorban. A forgatókönyv egyik társírója maga Davidson, aki saját élményeiből táplálkozott - ő lenne a legkevésbé megsértve, ha azt mondanánk, hogy tulajdonképpen saját magát játssza. És ez nemcsak az új filmjére igaz: szerepelhet szkeccsben, roastolhatja Justin Biebert, feltűnhet tévésorozatban, mozifilmben, stand-upjában vagy a bulvárlapok címlapján, mindig önazonos, mindig petedavidsonos. Saját állítása szerint sem az a fajta komikus, aki mindig új alteregókat talál ki, átváltozik, másokat utánoz. Ő csak saját magát tudja előadni.
És hogy milyen ez a Pete Davidson? Nyakigláb fazon, aki mintha sosem tudná pontosan, mihez kezdjen a karjaival, mintha mindig az adott pillanatban csodálkozna rá, hogy ő bizony mozog, vagy áll, vagy kitölti a teret. Tetőtől talpig ki van varrva, és a bőrfelületén Hillary Clintontól SpongyaBobon át Pac-Manig, Trónok harcás és Harry Potteres utalásokig szinte bármit megtalálhatunk. Lezser csávó, akiről első látásra megállapítjuk, hogy fontos szerepet tölt az életében a fű, miközben nem rejti véka alá a nyilvánosság előtt marihuána-problémáit. Ugyanolyan nyíltan vall mentális betegségeiről (borderline személyiségzavarral diagnosztizálták), önpusztító tendenciáiról, mint amilyen vulgárisak egyébként a poénjai. Két filmre vett stand-up előadásában (a 2016-os SMD és a 2020-as Alive From New York) őszintén beszél a nagy médianyilvánosság előtt tönkrement kapcsolatairól és a 9/11-ei terrortámadásban elhunyt tűzoltó apjáról, máskor meg klasszikus repülőutas vagy szexes poénokat süt el, néha olyan érzésünk támad, mintha menet közben elfelejtené, hová akart kilyukadni; vállat von, megy tovább.
A 26 éves Davidson tehát egy zűrös figura, aki nem rest bevallani magáról, hogy igen, ő zűrös, látjuk, hogy sok minden gyötri belülről, és szurkolunk neki, hogy valahogy túl tudjon lendülni a problémáin. "Az emberek könnyen tudnak azonosulni a kisugárzásával, amivel azt üzeni: küszködök. Igyekszem elütni egy nevetéssel, jól érezni magam, és jófej ember lenni, de nem könnyű. Nehéz az élet" - fogalmazta meg Apatow Davidson hatását.
HOGYAN CSINÁLTA MEG SETH ROGEN, JAMES FRANCO ÉS MÉG SOK MÁS SZTÁR SZERENCSÉJÉT JUDD APATOW?
A rendező hét éve látta először élőben Davidson stand-upját, és kapásból úgy érezte, hogy ebből a srácból lesz valaki, hogy ő lesz a következő nagy dobás. Davidson akkor még csak 19 éves volt, 16 évesen lépett fel először egy Staten Island-i bowlingpálya mellett a haverjai buzdítására. 2014-ben csatlakozott a Saturday Night Live csapatához, az intézménynek számító varietéműsorba addigi 40 éves történetében az egyik legfiatalabb szereplőként - érkezésekor ő volt az egyetlen kilencvenes években született társulati tag. Visszatérő szerepkörévé vált a "rezidens ifjú ember", visszatérő témáivá a füvezés, a szex, plusz a Weekend Update-rovatban a való élete.
Volt mire reflektálnia, az elmúlt egy-két évben ugyanis bérelt helye lett a bulvársajtóban, elsősorban párkapcsolatainak köszönhetően. 2018-ban hónapokig járt Ariana Grandéval, júniusban el is jegyezték egymást a szupersztár énekesnővel, októberben pedig már szétmentek, mindezt a létező legnagyobb nyilvánosság előtt. A Grandéval való szakítás utáni celebvihar során egyszer olyan bejegyzést tett közzé az Instagramon, amiből öngyilkossági szándékra lehetett következtetni; a jegyességük idején pedig Grande egy alkalommal az akkori vőlegénye péniszméretéről tweetelt (már ha nem csak kamu volt az azóta törölt tweet), és ezzel akaratlanul segített népszerűsíteni az interneten akkortájt elterjedő, hanyag férfiúi önbizalomra rásütött "big dick energy", avagy a "nagyfasz-energia" mémkifejezést. A tweet valóságtartalmától függetlenül rászolgált a kifejezésre, hiszen Grandén kívül összejött még Larry David lányával (Cazzie David), Cindy Crawford lányával (Kaia Gerber), Andie McDowell lányával (Margaret Qualley a Volt egyszer egy... Hollywoodból), és Kate Beckinsale-lel is.
A sztársággal járó folyamatos közfigyelem láthatóan megviseli Davidsont, idei stand-upjában szóba is hozza, hogyan élte meg a Grandéval való szakítását - ez tűnhetne elkényeztetett nyafogásnak is, de Davidson szájából inkább egy, a celeblét gúnyájában kényelmetlenül feszengő, önmagával is hadilábon álló fiatalember őszinte sebezhetősége tükröződik. Olykor még szakmai sikereitől is feszeng: többször is hangoztatta, hogy nem érzi igazán jól magát az SNL-ben, úgy érzi, leginkább csak gúnyolódnak rajta, és hülyének nézik a műsor írói; idén májusban a hatodik évadját zárta a műsorban, és egyelőre nincs szó arról, hogy távozna.
Mellette viszont építgeti filmes karrierjét is: a legnagyobb dobása értelemszerűen a Staten Island királya személyes érintettségű főszerepe, amit a koronavírus miatt az amerikai mozik helyett végül egyből digitálisan, VOD-n jelentettek meg - az Amazon Prime adatai szerint a júniusi bemutatót követő hónapban ezt a filmet kölcsönözték ki a legtöbben a szolgáltatótól. Hozzánk szerencsére a mozikba is eljut a film, amit legközelebb az Öngyilkos osztag átfazonírozott folytatásában fejelhet meg egy mellékszereppel, a szuperhős-kirándulás után pedig esküvői vígjátékban szerepelhet SNL-beli szereplőtársával, Colin Josttal. Az még a jövő zenéje, hogy mozisztár válhat-e Davidsonból - ahogy az is, hogy otthonosan érezné-e magát az esetleges új szerepkörben.
szerző: Huszár András