Menő autókat rajzolok, mentőautók rajzanak. Érezd a groove-ot, járjon át az erő. Feszül a tanga a Vízipókon. Az ember legnagyobb ellensége. A szeretet nagysága, annak teljes valójában. Nehezen jön minden, de könnyen megy el. Dallamos acid, meglepő techno, citera és drop, darálás és őrlés. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Megjegyzés: rovatunkban általában közöljük az előadók legközelebbi koncertjét, de ezt határozatlan időre kénytelenek vagyunk felfüggeszteni. Nem biztos, hogy minden koncert elmarad, érdemes tájékozódni.
Kapitány Máté új lemeze, az (y) ismét bizonyítja, hogy ő a mai magyar hiphop egyik kimagasló alakja. Már ha egyáltalán lehet ezt még hiphopnak nevezni, hiszen az elektronikus zene táncosabb és kísérletezőbb oldaláról is bőven jönnek hatások - vagy az is előfordulhat, hogy egy melankolikus szaxofonszóló mereng hosszan a Gáz visszafogottan torzuló ütemei fölött. A leghiphoposabbnak elsőre a Kedves naplóm tűnik, aztán kiderül, hogy roppant sűrűn rétegzett szám, az egyértelműnek ható ritmus alatt szinte káosz kattog-gomolyog (ha valami eszünkbe juthat a műfajból, akkor az a Bomb Squad, bár egész másként). Lehetne még sorolni, hiszen az (y) rendkívül összetett, az ember csak kapkodja a fejét a zenei ötleteken. Meg azon, ahogy pl. a szöveg asszociatív szójátékos rímhalmozásból figyelmeztetés nélkül hirtelen valami sokkal komolyabba vált át. Első néhány hallgatás után a Gyerekszoba a kiemelkedő szám, ami mókás kecskerímes gyerekkor-nosztalgiának indul, töredezett-nyomott alapokra, aztán egy kvázi-adlib elég ahhoz, hogy elkomoruljon, és Gege és Goulasch (akik a szám hosszának több mint felét megkapják) is nagyon mélyre hatolnak. És ami az igazi nagy csattanó, hogy közben ez a zene nagyon is élvezetes, és ugyan sajátos, maga képére formált értelemben, de popzeneként is tud működni. Facebook
A Kiscsillag új lemezét nemrég egy festett videó vezette fel, most pedig itt a teljes Tompa kések. Mint a Hvg részletes premiercikkéből kiderül, a korábbiaknál karcosabb, rockosabb hangzás részben Lázár Domokos produceri ténykedésének köszönhető, aki módszeresen eltávolította majdnem az összes billenytűt az anyagból. Vannak azért a rockoláson túl meglepő elemek bőven, mondjuk a Szabad elő elszabadult ötletparádéja, vagy a (rejtett szám előtti) utolsó Láng konyhai csörömpölése. De meglepő a Föl-le jár felszabadult könnyedsége is, amiben - mint a cikkből kiderül - hat gitár hallható. A szöveg egyébként Lovasi András szerint kvázi-konceptlemezt alkotnak, pontosabban két koncept van: "Az egyik, hogy hogyan érzi magát a világban épp a jelentős művész – mondjuk, ebben sok újdonság nincs. Persze a másikban se sok, mert az meg főleg párkapcsolatokat, vagy azok hiányát járja körbe. De mi másról szólna a popzene? Szerelmes dal, szakítós dal." Van egy-egy száma Szesztay Dávidnak és Leskovics Gábornak. a belgrádi rádió műsorvezetőjét pedig Rátgéber László alakítja. Facebook
Nemrég volt szó Kovács Gábor (korábban k0v1) megújult stílusáról. Azóta elkészült az immár saját nevén kiadott első EP-je, a Gravity. Így egyben (és a videó figyelemelterelő hatása nélkül) még jobban hallatszik, hogy mennyire egyéni lett a népzenét, a popdalformát és a basszusnehéz, súlyos (vagyis nem popos) elektronikus zenét összehozó zene, amiben erőltetés nélkül jöhet egy electro-folk-pop dalba egy súlyos drop, amire természetesen illeszkedik rá a furulya és a citera (hol effektezett, hol tiszta) hangja. Sőt, a korábban ki nem adott szám, a Lake még egy kis rockgitárt is be tud csempészni. Facebook
A Winnie's Stones csak nemrég állt nyilvánosság elé, ám még 2012-ben alakultak Zentán, majd Szegedre költöztek, de csak hosszas rákészülés után nemrég álltak elő első EP-jükkel. Műfajként azt jelölik meg, hogy grunge / metal / industrial, ami azt jelenti, hogy az énekdallamok erősen a grunge megoldásait idézik, de a kíséret kemény, és nem egyszer igen igencsak, amolyan indusztriálosan (vagy néha nu metalosan) odaver. Az elegy jól működik, hitelesen közvetíti az üzenetet, miszerint "a társadalom 'hasznos tagjai' az önmegvalósítást zászlajukra tűzve teljesen uniformizálódnak. Az ember legnagyobb ellensége és kizsákmányolója saját maga lett" - ahogy a négyszámos EP-t bemutató Lángoló Gitároknak mondták. Facebook
Van egy új Bobafett-videó, majd' nyolc percnyi politizálás, ami a Kádár-korszakban készült, nemzeti témájú filmek felsorolásával indul, de nem az az állítás, hogy akkor jó volt, hanem hogy még azok is nemzetibbek voltak ezeknél. Előkerül még Hofi Géza és a magyar foci is. Igazság szerint nem tartozik az életmű erősebb dalai közé, viszont az egyszerű, koszos loop tök jó alatta, szépen viszi a szöveget. Ezt Lord Iron Livah készítette, aki saját jogán is többször szerepelt már a rovatban, és legutóbbi, februárban megjelent mixtape-je is érdekes. A tőle megszokott koszos, jól kiválasztott jazzes hangmintákra épülő alapok ütnek; a dühös, látszólag cizellálatlan szövegekben pedig (szintén szokás szerint) olyan sorok lepnek meg, mint pl. "30 vagyok és leszarom, ki kicsoda / csak olyanokra nézek fel, mint Agafia Lykova / jól van, most már sok lesz / támadok haver, mint a Brötzmann Octet". Bobafett Facebook, Lord Iron Livah Facebook
A Bëlga Zsolti a Béka III. című epikus száma nem új, hanem a 2013-as Sanyin hallható, de csak nemrég készül hozzá egy "ajándék videó". Nagy Veronika képregényesen, minimális animációval kíséri le a nemcsak gyerekeknek szórakoztató, az összes akciófilmes klisét felvonultató szöveget - sőt, még egy ősi próféciával ki is egészítette. Honlap, Facebook
Kijött már néhány dal az új Belau-lemezhez (az egyik a Billboard dance ajánlójába is bekerült), és most itt a következő - és hamarosan már tényleg jön a Colourwave, március 27-én. Az An Ocean With No Waves közreműködője a londoni Yasaquarius. "Megpróbáltuk az általa szerzett dalszöveggel összeegyeztetve a dalt úgy formálni, mely a természetből fakadó összetartozásunknak lehet egyfajta zenei lenyomata. Mondhatjuk, hogy a szeretet nagyságáról szól annak teljes valójában" - mondta a duó a klipet bemutató Glamournak. A videót P. Szabó Péter rendezte. Honlap, Facebook
A Dalmata Daniel kiadótól megszokhattuk, hogy különféle sorozatokba rendezik a kiadványaikat. A legújabb ilyen a DDE, vagyis Dalmata Daniel Extra: egy extra limitált, 20 példányban megjelent 7 hüvelykes kislemezen jelent meg J. Mono két száma - már el is fogyott. A "lajosmizsei zseni", ahogy a kiadó kísérőszövege titulálja, ismét érzelmes-dallamos acidet játszik, enyhén torzuló, koszos hangzással, de nem durvítja el, inkább sajátos patinát ad ez a zenének. Az első szám szinte vidám, bár ezt egy kis jóleső szomorka színezi; a második sötétebb és jóval savasabb. Facebook
A Panel Trax kiadótól pedig a sötét, ipari technót szokhattuk meg (lásd tavaly őszi, a tízéves szülinap alkalmából készült válogatásukat), és az egyik alapító, Maks legújabb EP-je ezt hozza is, és még többet. A nyitó szám még kb. az, amire számítani lehet, a Spectracid viszont egymástól eltérő tempójú savas buggyogásokkal lep meg, meg azzal, hogy a dobsávban nagyjából a szám közepénél egy fifikás, önmagában nem is technós ritmus jelenik meg. A záró Irontool pedig talán még magasabb szintre emeli a látszólag össze nem illő elemekkel való játékot és a változatosságot. Facebook
A régi motoros után egy viszonylag új kezdeményezés a technóban: a Műhely egy ideje ugyan már jelen van buliszervezőként, de kiadóként csak nemrég mutatkoztak be, a három alapító tag zenéiből álló válogatással. Krasz Ádám kemény technója után Normál Tamás szintén szigorú, de szintizősebb száma jön, majd obwigszyh zár két számmal. Az első egy intrónak tűnik, de kiderül, hogy a pulzáló szintimotívum kitölti az egész bő három percet; a második már behozza a dobokat, de inkább lebeg, mint odaver. Facebook
Az On Graves tavaly nyáron mutatkozott be egy tömény és letaglózó, főként a hardcore-ból és a black metalból merítő EP-vel, most pedig itt a folytatás. A GRIME című EP-n szintén extrém zenei megoldások váltakoznak: szélvészgyors darálás, black metalos őrlés, lelassított sludge riffelés. Ugyan az egyes részekre ritkán lehet ráfogni, hogy túlbonyolítottak (bár rögtön a nyitány elég trükkös), ez az ugrálás komplexszé teszi az anyagot, miközben az erejét nem veszi el. Facebook
Összeállítás: Rónai András