Gyere velem kicsi rázni, hagyjuk a szitut kicsit kicsírázni. Egy szolid, elegáns, visszafogott kis parti. A pokolba lenézek, mindenhol zenészek. Zene az év 52 vasárnapjára, esküvői sült csirkés acid, lebegő pszichedélia, poppunkos metal az időről. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Slow Village négy éve itt a Recorderen mutatta be első EP-jét, azóta pedig az underground hiphop egyik legnépszerűbb zenekara lettek. Az Úton című, tavalyi nyári slágerük elég komoly nézettséget szerzett, és most itt van a hasoncímű nagylemez. Az Úton a Slow Village legjobb, és egyben ennek a most zajló underground hiphop-reneszánsznak is az egyik legjobb lemeze. A bólogattatáson belül igen változatos, szellemes alapokkal (bőven túl az öregsulis tiszteletadáson), és életközeli, rokonszenvesen laza, szellemes, sokszínű szövegekkel, amik az ismerős témákba is tudnak újat hozni (lásd pl. a közös szívást feldolgozó Nenyomdbe-t). Olyan gyöngyszemek vannak itt, mint a szanaszét tekergő Piaci Rapbattle; a minimalistán szexi-táncos Neszeszer; a Vuitton túratáska dzsungelbeli hasznavehetetlenségéről a leplet lerántó Dzsungel; vagy a Köd, ami taglalja a köd különféle fajtáit (lásd a cikk címét), valamint sokkal relevánsabb társadalomkritika hallható benne, mint tucatnyi másik raplemezen együttvéve. Ráadásul ezek csak az első benyomások: az Úton olyan a lemez, amiről tudni lehet, hogy még sok mindent fel fogunk rajta fedezni többszöri hallgatás után is. A premierje a Stenken volt. Facebook, lemezbemutató koncert: február 14., Akvárium.
Frenk 2017-ben adott ki utoljára lemezt, a Magyar Pszicho az egyik kedvencünk volt az évből (kapcsolódó nagyinterjúnk itt olvasható). Most érkezett meg a folytatás, a Tudom kivagyok, aminek a nagy részét ismét Frenk maga játszotta fel, és ismét feszes újhullámos-funkos-alteros art pop számok hallhatók rajta (egyetlen lassú van). "Életemben először tényleg kiegyensúlyozott és boldog vagyok, annak ellenére, hogy amit csinálok az egy szélmalomharc, de hát mindig van olyan, hogy eláll a szél" - mondta Frenk a HVG-nek, bár a szövegvilágra korántsem a maradéktalan felhőtlenség jellemző. Bár a lemez nem direkt retró, nemcsak hangzásában, de hozzáállásában is megjelenik az, hogy "én kicsit egy ilyen huszadik századi csóka vagyok", ahogy ugyanott olvasható. Honlap, Facebook, lemezbemutató koncert: február 8., A38.
A Lemurian Folk Songs a pszichedelikus rockszíntér egyik üde színfoltja. Tavaly ősszel jelent meg Ima今 című lemezük, amiről azt írtuk: hosszú számaik "magukkal ragadó módon lebegnek fent a magasban, mégpedig azzal együtt, hogy olykor stoneres súlyok is vannak a zenében." Az új - az előzővel egy session alatt, élőben rögzített - Logos még lebegősebb, a súlyosabb gitárhangzások is eltűntek, viszont az ének (Benus Krisztina) hangsúlyosabb - de ettől még a 6-9 perces számok nem lettek igazi dalok, bár a dalszerűség az egyik összetevő, ami színesebbé teszi őket. A lényeg az, hogy a zenekar világának ebben a részében is jól esik elveszni. Az a használati utasítás, mivel a hangzásképben alig van kompresszió, tessék HANGOSAN hallgatni. Facebook, legközelebbi koncert: február 15., Kaleidoszkóp Ház, Esztergom.
A Wedding Acid Group a magyar underground egyik titkos legendája, ráadásul "acid boyband" - legalábbis így jellemzi a triót az olasz art-aud kiadó kísérőszövege az új EP-hez. A sárga vinylen is kijött Easid Bits két új WAG-számot tartalmaz, az egyik a sült csirkéről, a másik a tengeri sóról van elnevezve, és nem odaverő-agyfacsaró, hanem dallamos és roppant változatos, noha persze acides darabok ezek - egy átlagos acid producer négy-öt számot csinálna annyi ötletből, ami egyben hallható. Mindkettőből készült remix, a német Ryan James Fordé táncosabb, a norvég EOD is így kezd, aztán többször szinte ambientté lágyít, illetve ritmust is tördel. (A WAG egyébként Galactic Jackson YouTube-csatornáján keresztül került a kiadóhoz, részletek az Electronic Beats cikkében.) Facebook
Horváth Ádám Márton korábban Donau néven kiadott zenéivel szerepelt többször a rovatban, most pedig a saját nevén kijött, Vasárnapok című lemezéről vagy inkább gyűjteményéről lesz szó. Ez ötvenkét számból áll, vagyis az év minden egyes vasárnapjára jut egy-egy darab, összesen majd' három óra az egész. Noha igazán monumentálisnak tűnik ránézésre a lemez, valójában maguk az egyes darabok nem azok: egyszerű szintik, egyszerű alapok, egy-egy naiv dallam - van, hogy amolyan downtempós (pszeudo)exotica érzést sugároznak; van, hogy kifejezetten békés, netán emelkedett, máskor sejtelmes Casio-Twin Peaks a hangulat. Nem egyszer pedig a szintihangok úgy csavarodnak-tekerednek, hogy az keresztülhúzza a szimpla hangulatteremtést. A számok 2012 óta készülnek (mindig vasárnaponként), nyolc év után Horváth Ádám Márton összegyűjtötte és egy kicsit "kipofozta" őket, de "egyben meg is hagytam őket a maguk tökéletlenségében" - írta a Recordernek. A vasárnapról mint olyanról pedig ezt: "Egyszerre véget érés, konstatálása annak, hogy elmúlik egy hét, még nem kezdődik el a következő, mintha lebegnénk egy napnyi vákuumban. A hetek váltakozása és benne a vasárnapok, valahogy mintha kíméletlenül szembesíteni akarnának az idővel. Számomra a vasárnapokban egyszerre van valami melankolikus és valami letisztázó, összegző érzés is, ami aztán az eljövendő új lehetőségek felé is mutat." Tumblr
A Mirror 2017-ben alakult, céljuk "olyan modern metálbanda létrehozása volt, amely letisztult struktúrájú, befogadhatóbb, de a keményebb stílusjegyeket is megőrző számokkal áll a közönség elé." Az első nagylemezüket a Lángoló Gitárok mutatta be, ahol a mérgesgyerekzene önjellemzés is olvasható. A valójában azért elég komplex számokban a metálos megszólalás és a poppunkos lendület és dallamosság a két fő elem, de olykor szinte már popba fordul, vagy éppen nu metalos és metalcore-os zúzások is hallhatók itt-ott. Óra indul az album címe, és ez a koncepció is: az idő hiányát járják körbe. Facebook, legközelebbi koncert: február 22., A BETON, Győr.
Az EXILES kiadó rendszeresen ad közre hatalmas válogatásokat (lásd nemrég a jótékony célú, jobbára ambientes gyűjteményüket), illetve egy-egy buli elé kisebbeket is időzítenek. A cikkünk megjelenésének napján tartott EXILES Forevert például egy háromszámos összeállítás vezeti fel. AA LOCX tétovázó, azt-hinnéd-mindjárt-beindul-de-nem számával kezdődik, Alley Catss meg-megakadó darabjával folytatódik, Cavinton ehhez képest barátságos, mert végig szól a táncos alap, bár azért közben történnek furcsaságok bőven. Facebook, legközelebbi buli: EXILES Forever, február 6., Toldi.
Két klip sok-sok-sok szereplővel, beavatottak játszhatnak olyat, hogy melyikből kit ismernek fel. Szabó Benedek és a Galaxisok ahhoz a számhoz forgatott videót, amire bizonyára mindenki felfigyelt, aki hallotta a Cím nélküli ötödik lemezt, hiszen egyetlen, ámde erős sor a szöveg. "Egyszer megkérdezte valaki, hogy mi a szerelem; azt válaszoltam, hogy fogalmam sincs, sokszor próbáltam megírni, de szinte mindig borzalmas lett, kivéve ezt a két sort. Talán még ez van hozzá a legközelebb" - mondta róla Szabó Benedek a Stenknek. Balek MC (aki Mr. Mstrs is ismert) pedig azért hozta össze sok-sok barátját egy fergeteges bulivideóba, mert szülinapja van. A szám is pompás, a sorok túlnyomó része instant idézhető. "A klipet Lippai Balázs (aka lippaidanger) készítette, aki hevesen tiltakozott ez ellen, de lógott a hip hop pápának háromezer forinttal, aminek eredményeként született meg ez az alkotás" - olvasható a leírásban. Szabó Benedek és a Galaxisok Facebook, Inkább Itthon Maradok Tour dátumok.
Összeállítás: Rónai András