Csak a dob meg a basszus zakatol a fülekben - Ilyen volt a partikultúra 1999-ben

2020.01.02. 15:00, coffinshaker

20191027_085400.jpg

1999 a hazai elektronikus tánczene történetében egyet jelentett a drum’n’bass és a techno előretörésével, a korábbi koncerthelyszínek klubokká való alakulásáról. Miközben a Tilos Rádió rezidenseinek műsorában a jövő zenéje szólt, a budapesti éjszakában egymásnak adták a pultot a nemzetközi világsztárok. Az elektronika térnyerését pedig az sem tudta megállítani, hogy eközben az első Orbán-kormány Európa legszigorúbb drogtörvényét hozta meg. Ez a cikk először a Recorder magazin 77. számában jelent meg.

A kilencvenes évek második felében a klubok az élőzenés helyekkel ellentétben erősödtek, amit csak még jobban táplált a DJ-kultúra progressziója. Főleg az akkoriban már három éve létező hazai drum'n'bass-színtér fejlődött rohamosan: 1999-ben indult a szcéna legfontosabb hazai honlapja (ImpulseCreator), a DJ Junior által vezetett HOT MIX-ben lement az első teljesen dnb-mix, melyet Pánczél "DJ Boolek" Gábor (a Mennyek kapui című könyv egyik szerzője, a hazai dance-kultúra egyik alappillérének számító Freee Magazin egykori főszerkesztője) készített, a Palotai Zsolt által szerkesztett, Cadik által mixelt Tilos Rádió: Night Vibes pedig az első olyan magyar kiadvány lett, amelyen hazai előadók dalai (Anorganik: Bipolar Strawberry, Random Soundz: Nexttime) is szerepelnek.

De a Tilos Rádió fontossága nem merült ki ennyiben: mivel a többi adó tudomást sem vett a stílusról, csak náluk lehetett különféle tört ritmusokat hallani. A Boolekék által elindított Future Hit Listet hamar követte Cadik és Solid közös műsora, a Dzsungel Könyve, illetve DJ Palotai kihagyhatatlan heti szeánsza, a Jövőzene. A rádió buliszervezésbe is fogott, a Tilos Party-k keretében ebben az időszakban hozták el Budapestre David Holmest, DJ Badmarsht és Ed Rusht is.

„Jött ez a citromsárga pulcsis, sápadt, kopasz ufó, felrakta a Brand New Funkot Adam F-től és olyat zenélt, hogy máig emlegetik, akik ott voltak. Ez a fellépés katalizátorként indította be itthon a drum'n'bass-színtér alakulását” - emlékezett vissza az 1998-as pecsás Ed Rush-bulira Valdinger Gábor, a Bladerunnaz promótercsapat egyik tagja, egyben a dobbasszus elterjedésének másik "felelőse". A Tommyboy-féle Underground Records törzsvendégeiből kinőtt szervezőcsapat szerepe szintén elvitathatatlan: 1999-re már olyan neveket bookoltak le Magyarországra, mint DJ Ink, Loxy vagy a Bad Company-s DJ Fresh és Vegas.

A Recorder 77. számában megnéztük, hogy mire pörgött a világ 1999-ben. 

Ráadásul az ekkor már pár éve a Sziget elektronikus zenei színpadát szervező - és a Love Barikáddal a közhihedelemmel (miszerint Király Tamás 1988-as születésnapi bulija volt az origó) ellentétben már a kilencvenes évek óta eleje aktív - Bernáth(y) Sándor (nekrológunk) jóvoltából a már felsorolt hazai lemezlovasok által játszott hangzások egy szélesebb közönséghez is eljuthattak. De ugyanilyen fontos volt az általa alapított Supersonic, ami a maga idejében legalább olyan fontos helynek számított, mint a Royal, az Underground Café vagy a Jailhouse.

bernathyek-1024x723.jpg 

A másfajta hangzások terjedését az is segítette, hogy a különböző színterek még nem váltak el élesen egymástól, hiszen az azokat definiáló első zenék is épp csak megjelentek. A többnyire különleges helyszíneken - például a Tungsram Strandon, a tárnoki kőfejtőben vagy épp Frankhegyen - megrendezett úgynevezett Ősparty-kon jól megfért egymás mellett a detroiti vonalat követő minimal techno és az agycsavaró acid is.

szöveg: Kollár Bálint
headerfotó: Hadley Kincade

https://recorder.blog.hu/2020/01/02/csak_a_dob_meg_a_basszus_zakatol_a_fulekben
Csak a dob meg a basszus zakatol a fülekben - Ilyen volt a partikultúra 1999-ben
süti beállítások módosítása