Kint rossz az idő, bent végtelen - Rec.hu

2019.10.03. 13:14, RRRecorder

erik_sumo_harom_fej.jpg

Elnézést kérek a szovjet megszállásért. Az élet sehol se hibátlan, az árkokat betemetni nem lehet. Diszkon áron az emberség! Űrlény tesó beszél. A vidék természetszeretete és kilátástalansága. A mutáns proto-techno Bohemian Rhapsody-ja. Hipnotikus nagyonlassú world diszkó, űrrock, szintipop, sokszínű bass music, full gagyi. De hol van a lírika és a zenei alázat? A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

8 év után itt az új Erik Sumo-nagylemez. "2 és fél évvel ezelőtt beleraktam egy mosógépbe pár dalötletemet. Ma járt le a program, 12 darab közülük egyben van. Mount Fuji című új hipnotikus nagyonlassú world diszkó lemezem mostantól a világban!" - olvasható a Facebookon. A - Tövisházi Ambrustól nem meglepően - mókás önjellemzés nem takarja a teljes valóságot, hiszen távol-keleti és franciás hatások, sok-sok dub, némi reggae, breakbeates és hiphopos ritmusok, femme fatale-os sanzon, indie pop és még sok minden más is hallható a 12 számos lemezen - még egy apokrif, végletekig lelassított Leonard Cohen-dal is például. Meg sok olyan dallam, amire ráismerhetünk, hogy igen, ez tövisházis. Az egykori Erik Sumo Bandből Kiss Erzsi és egy számra Harcsa Veronika énekel, valamint van egy új, erős női hang: Kutzora Edina (az "ismerkedés céljából" készült szám, a Blue Blue Blue az egyik instant fülbemászó furasláger a lemezről). Továbbá egy csomó zenész játszik a lemezen, a Stenk premiercikkében megtalálható a névsor. Ugyanakkor jogos, hogy simán Erik Sumo néven jelent meg a Mount Fuji, hiszen érződik rajta, hogy egyvalaki tartja kézben az egészet. Ő gondoskodik arról, hogy mindig történjen valami izgalmas, mondjuk amikor már túl sok a fülbemászás, akkor jöjjön valami elektronikus furaság, és fordítva (nem azért, nehogy a hallgató belefeledkezzen, hanem hogy ő ne unja meg) - és arról is, hogy közben mégis egyben maradjon és sokszori hallgatásra élvezetes legyen a zene. (A fenti kép Erik Sumót ábrázolja.) HonlapFacebook, lemezbemutató koncert: október 18., Akvárium.


Eszelős Meszelős
előző lemeze, a spaklin megjelent (tényleg) Az eszelős meszelős családja című albuma az egyik kedvencünk volt 2018-ban. Az új Belső meló sem okoz csalódást: egyszerű szintidallamok ismétlődnek és alakulnak lassan, néha meginognak, esetleg meg is billennek, vagy éppen eltorzulnak; egyszerre szép, nyugtató és nyugtalanító. Látszólagos egyszerűségével együtt olyan sokrétű, mint a cím, amit lehet olyan konkrétan érteni, mint ahogy a borítón látszik, vagy krimisen, esetleg (ironikus-)spirituálisan. (Lásd még a számcímeket is, például azt, amit e cikkhez kölcsönvettem.) Újdonság, hogy lett egy honlap, lehet rajta meszelni és mészfoltokat eltüntetni, továbbá kiderül, amiről régóta spekuláltunk a Recorder szerkesztőségében: az Eszelős Meszelős név Kovács Balázst (XRC) takarja. Ez az önjellemzés: "Az ellendi Eszelős meszelős projektet vidékre költözésünk idején kezdett körvonalazódni, keresve azt a hangzásvilágot és karaktert, ami a magyar falu, a természetszeretet, a reménytelenség és kilátástalanság fogalmaiból ered, és ami szerintem évszázadokon át meszelgette a magyar népzenét. Ebből csöpögött le ez a túlcsorduló, érzelgős és koszos hangzásvilág." A fizikai világban egy Pepsi/Coca/CoPsi/PepCa üveget ábrázoló pendrive-on jelent meg az album, amin extrák is vannak, pl. (tényleg) kvadró fájl. HonlapFacebook, legközelebbi koncert: október 11., Toldi (EXILES label night).


Ismét itt egy új Új Bála-kiadvány, sőt, másfél. (Legutóbb nyár közepén jelentetett meg egy kazettát egy brooklyni kiadó.) Az egyik a Kerti Parti EP címet kapta, ami persze vicc vagy túlzás, hiszen ez még mindig szétcsavart lo-fi techno, vagy ilyesmi - igaz, ezúttal a groove-osabb, dallamosabb, mókás oldalról. A Dalmata Daniel kiadó jelentette meg, mégpedig úgy, hogy a fizikai világban grillbegyújtó folyadék jár hozzá, szépen dizájnolt flakonban (e sorok írásakor még két darab van belőle). A kísérőszöveg arra hívja fel a figyelmet, amire én is többször, hogy milyen sokszorosan rétegzett a zene, mindig lehet benne találni valami újat. Az idegtudomány pedig azt mondja - olvashatjuk -, hogy abban, hogy a kedvenc dalaink ne váljanak egyik percről a másikra dögunalmassá, az egyik döntő tényező a komplexitás - ezért örök sláger a Bohemian Rhapsody. Innen az átvezetés pedig: "szóval ha a megtört tropical loopok és a mutáns proto-techno Bohemian Rhapsody-ját szeretnéd hallgatni, groove-val és future funkkal, akkor ne keress tovább." Az első szám címe egyébként Lady Karneval, de amikor megjelent az EP, Karel Gott még élt, szóval jó lesz vigyázni az ilyen viccekkel. A másik fél Új Bála-kiadvány pedig Lanuk nyáron elindított amfora sorozata, ahol egy-egy előadóval egymásra reagáló számokat készítenek (az elsőről itt írtunk). A néha nagyon absztrakt kísérleti zenébe forduló Lanuk itt L néven egy jóval technósabb (bár még mindig elég absztrakt) oldalát mutatja, súlyos és néha váratlan meglepetésekkel is szolgál. Az Új Bála-számok pedig tele vannak maró savakkal. Mindketten egyébként tagjai voltak a nagyszerű derTANZ-nak, és Lanuk azt írta a Recordernek, hogy ez az EP is olyan könnyen, olajozottan készült, mint ahogy anno a zenekarban ment a közös alkotás. Új Bála Facebook, legközelebbi fellépés (Cranky Bow néven): október 3., Lärm, UH Fest, Lanuk Facebook


Megjelent Ákos huszadik szólólemeze, az Idősziget. Ezúttal vegyesen vannak szintis, rockos és balladisztikus számok, istenes és szerelmes szövegek, politizálás / közélet / a világ állapota ("Az élet sehol se hibátlan, jól tudják Nyugaton, és érzik Keleten", Hazatalál - a tavalyi EP négy száma újrakevert verzióban szerepel itt), a Felülemelkedik szövegében pedig szerepel "a koszolni, leszólni mindig kész brigád" és a lehetőség, hogy "megmenekül, aki felülemelkedett". Igaz, ugyanitt az is hallható, hogy "Az árkokat betemetni nem lehet / Mert nyüzsögnek bennük az emberek." A címadó számról a sajtóanyagban az szerepel, hogy "minden benne van, amit erről a műfajról az elmúlt 30 évben megtanultunk"; az Elhiszem címűben pedig Ákos 17 éves lánya, Anna mutatkozik be szerzőként és énekesként. HonlapFacebook, Arénakoncert: december 14., Papp László Sportaréna.


Siaga
augusztus legvégén adta ki harmadik EP-jét Out Of Comfort Zone címmel. A nyolc szám mindegyike a bass music különböző arcát mutatja meg: dubosan kezdődik, kattogós posztdubsteppel folytatódik, van szintifunkos, trapes, drum and basses és juke-os darab is rajta, mindegyik erős. Facebook, legközelebbi fellépés: október 3., Lärm, UH Fest.


Pont a múlt héten volt szó a Lemurian Folk Songs pszichedelikus lemezéről, most pedig itt van Ambrus Bence gitáros egyik másik zenekara (a másik másik a Liquidacid, az ő lemezüket tavasszal ajánlottuk). A Micro Trip from the Studio to Outer Spaces and Beyond - ez a Satorinaut lemezének sokat mondó címe, önmeghatározásuk pedig: space-postrock jam trio. De nyugodtan nevezhetjük pszichedéliának, ami viszonylag súlyosan, rockosan szólal meg (mondjuk a Lemurian Folk Songs lebegéséhez képest); a számok pedig egy kivételével 10-17 percesek.


A szintipopos, a műfaj sötétebbik végéhez sorolható Clayfeet sokszor szerepelt már a Recorderen (Magyarradar bemutatkozásuk itt olvasható). Legújabb kiadványuk Liliom Emese Farkasok című rövidfilmjének zenéje, ami a korábbi vonalat folytatja tovább. Négy szám és két verzió, utóbbiak közül a Vanta-felé súlyos torzított gitárokkal durvul, miközben a melankolikusan fülbemászó ének megmarad izgató ellenpontnak. Facebook


A Tudás Hatalom
volt a címe - és üzenete - néhány éve egy viszonylag nagy figyelmet kiváltó roma hiphop-számnak; most pedig itt egy új szám; ha jól értem, ezúttal Tudás Hatalom az előadónév, de végül is mindegy. A Bélaműhely hordón és bőgőszerű valamin előadott fura hiphop alapjaira, majd a Dorco Band folkzenéjére szólnak a szövegek a tudásról, az előítéletekről és a roma-magyar identitásról. Farkas Franciska színésznő is feltűnik a klipben (neki, mint a Recordernek két éve elárulta, Erykah Badu, D'Angelo és a Fugees a kedvence.)


Az év egyik legszórakoztatóbb magyar zenéje eddig Lil Frakk és D. Koms Brokaz című lemeze (itt ajánlottukitt olvasható interjúnk). Új számuk címe 51, űrlényes. Lil Frakk szövege még mindig vicces és - amit kevesen tudnak nálunk - szellemesen használja ki a trapes flow által kínált lehetőségeket. D. Koms pedig azt tudja, hogy egy jó trap alaphoz a megfelelően megszólaló dobok-basszusok mellett egy-két jól eltalált motívum szükségeltetik, és ezek is megvannak. Lil Frakk FacebookD. Koms Facebook, őszi turné Krúbival.


Nyáron jelent meg a Kerekes Band feldolgozásalbuma, a ReWind, egyelőre csak vinylen, de ebben a cikkben összeszedtük, hogy sok szám azért hallható róla itt-ott. Most pedig elkészült egy új klip, a Harder, Better, Faster, Stronger című Daft Punk-örökbecsűből, mint a 24.hu írja, dudaszintetizátorral (!) és vocoderrel készült. Ugyanott több történet is olvasható a zenekar nyári kazahsztáni útjáról, ahol a felvételek készültek - a Spirit of Tengrin fesztiválon főműsoridőben, sokezres tömeg előtt játszottak. A 24.hu-nak Fehér Viktor elmesélte, hogy "a koncertünk után egy idősebb kazah férfi odajött hozzám, és elmesélte, hogy a 80-as években Magyarországon szolgált, elnézést kért a szovjet megszállásért, majd elénekelte a Tavaszi szél kezdetű népdalt, amit Freddie Mercury-tól tanult." HonlapFacebook, legközelebbi koncert: október 4., Klebelsberg Kultúrkúria.


Az Animal Cannibals inkább arról ismert, hogy mindenkit összehoz (lásd tízévente esedékes, legutóbb tavaly év végén kijött megaszámaikat), de most előálltak egy durva beszólással. Na jó, azt hangsúlyozzák, hogy "nem konkrét előadókat, hanem jelenséget" céloznak: a szomi AutoTune-rappereket. Direkt ők is trap alapra, a refrénben AutoTune-nal csináltak egy "full gagyi" számot. A közönség megosztott. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: november 9., ELLÁTÓház (a Siska Finuccsi 40 keretében).


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2019/10/03/kint_rossz_az_ido_bent_vegtelen_rec_hu
Kint rossz az idő, bent végtelen - Rec.hu
süti beállítások módosítása