Családbörtön, szívgárda, szörnyek és rejtélyes rituálék. 43 rapper 10 percben, nyár a télben. A horrortwee műfaj megalapítása, akusztikus életigenlés, Balkán Ozorán, recsegő hangfalak. Súlyban és riffekben nem lesz hiány! A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Ahogy korábban írtuk, Palya Bea új, a válását olykor egészen zavarba ejtő őszinteséggel feldolgozó lemeze, a Hazatalálok szeptemberben jelent meg CD-n, de a netre számonként került fel. Most a lemezbemutató előtt itt van az egész; néhol nagyon slágeres, néhol nehezebb; néhol vicces, néhol megható, néhol olyanokat mond ki, amiket a legtöbbünk még magának sem nagyon szokott (lásd mondjuk a Családbörtön című dalt). A YouTube-on a videók alatt, meg persze a Facebookon Palya Bea részletes kommentárjait is elolvashatjuk a dalokhoz. Honlap, Facebook, lemezbemutató koncert: december 14., A38.
Márton András a KFT dobosaként ismert a leginkább, bár sok minden mást is csinált (például David Bowie-emlékkoncertet szervezett), most pedig itt az első szólólemeze. A kilenc számból négy megjelent már KFT-lemezeken (és a zenekar mindegyik tagja játszik itt is), és a másik öt is nagyjából ugyanazt a világot, látásmódot képviseli, sokszínű zenével, hiszen "nagyon eltérő stúdiókörülmények között és évtizedes különbséggel készültek a számok. Van, amire mindent egyedül játszottam fel a házi stúdiómban tizenévvel ezelőtt, és az akkor véletlenül bekapcsolva hagyott sávok tetszettek meg, azok adják a dal furcsa ízét. Van torzított hangú gitárriffre épülő keményebb szám, adott inspirációt egy Led Zeppelin-szám dobhangja, afrikai törzsi kórus, kései Lennon-számban hallott hangszín, egy Ed Sheeran-dalban hallott megoldás" - olvasható Márton András honlapján. Koncertezni nem tervez vele. Honlap, Facebook.
A múlt héten szerepelt itt a rovatban a tízéves Budabeats nagy válogatása korábban meg nem jelent számokból. Most pedig itt a másik ünnepi kiadvány, ami a kiadó eddigi katalógusából válogat: DJ Slanki mixelt össze egy bő jazzes-funkos-hiphopos órában 18 számot. Igen limitált példányszámban (50 darab) kazettán is megjelent. Honlap, Facebook.
A múlt héten itt rajongtunk kritikailag a Freakin' Disco friss lemezéért, most pedig jött hozzá egy pompás, emlékezetes klip, ami tele van rémisztő szörnyekkel (bár egyikük majdnem cuki), akik közül többen igen jóban vannak nőkkel, és a többieken sem rökönyödnek az ember szereplők. Freund Ádám rendezte, "a készítők szerint gyerekkorban gyökerező feldolgozatlan emlékeket és ismeretlen eredetű szorongásokat" jelenít meg - írja a Stenk, de ha nem gondolkodunk megfejtésen, úgy is jó. Facebook, lemezbemutató koncert: december 27., Toldi.
A Recorder volt szerzője, Soós Csaba most dalszerzőként mutatkozik be: The Short Pops nevű zenekarának először itt hallható Not Your Baby című dala úgy született, hogy "soha nem akartam zenekart alapítani meg semmi ilyesmit", de hát "dallamok, dallamfoszlányok" azért jöttek neki. Végül Simai Panni bíztatására, Szarvas Árpád segítségével mégiscsak szám lett az egyikből, ami "tavaly egy teljesen érdektelen novemberi estén született, az ágyban netezgettem éppen, amikor 'megérkezett' a fejembe, verzével-refrénnel együtt." Az említettek mellett a a Gerard Welsh Orchestra játszik még - egyebek közt fabékán - a dalban, ami egyébként a horrortwee műfaj megalapítása is egyben.
A Qualitons nagyszerű idei lemezén szerepel az Echo című szám, amihez most videó készült, 8 mm-es filmre, egy titokzatos szektáról, rejtélyes szimbólumokról és rituálékról. Következőnek valamelyik hosszú, több tételes számhoz kérünk egy filmeposzt! (Pl. az All We Can Do klipjében lehetne szex- és akciójelenet is.) A premier a Stenken volt. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: december 28., Akvárium.
1998 és 2008, vagyis a Mindenki és az Északon délen után ismét eljött az ideje egy nagy, Animal Cannibals-vezette mega-giga posse cutnak. Ennek Tarolnak az emszík a címe, a szövegek reflektálnak arra, hogy a hiphop mekkorát tarolt az előző ilyen óta eltelt időben. Ennek megfelelően minden korábbinál hosszabb a szám (10 perc) és több az MC (43); a sajtóanyag megjegyzi, hogy a többségük nem budapesti. (Ugyanakkor lányok még mindig alig vannak köztük.) A YouTube-on taroló irányt BSW képviseli - aki szerepelt poptimista YouTube top 10-ünkben is -, egyébként meglehetősen sokszínű a társaság, a végén a Sativus még a zenekar tagjait is beveti. (A cikk címe a Slow Village - Mulató Aztékok részéből vett idézet). Animal Cannibals honlap, Facebook.
A Recorder egy másik volt szerzője, Németh Róbert viszont már régóta zenész, még ha szólópályáját csak 2016-ban kezdte is el. Nemrég itt szerepelt a rovatban egy új dala, és már van is egy másik. Nyár van a címe, ennek megfelelően most jelent meg és a klipjében is tél van, valamint Budapest és focilabda. "A dal egy pillanatfelvétel, és egyetlen keserédes momentumról szól, ami másnak is ismerős lehet: nyár van, állunk egy vízparton (én speciel a Balatonnál álltam), és egy pillanatra megáll az idő, majd azonnal fel is gyorsul, és ránk zuhan egy csomó kérdés meg egy csomó lehetséges válasz az életünkről. Ilyenkor úgy nézünk ki, mint aki bambul, pedig nem is; vagyis éppenséggel bambulunk, de bent cikáznak a kérdések és a válaszok" - mondta róla a 24.hu-nak. Facebook
A Hands Of Doom 2009-ben adott ki először válogatást magyar stoner, doom és sludge zenékből, aztán ezt rendszeresen újabbak követték - mindezek, valamint új és régebbi egyéb kiadványok, köztük ritkaságok megtalálhatók a HOD Bandcamp oldalán. A legutóbbi válogatásra azonban egy kicsivel többet, három évet kellett várni; mint itt írják, azért, hogy ne mindig ugyanazok szerepeljenek rajta. És hozzáteszik azt is, hogy új generáció nőtt fel a hazai színtéren, amelynek tagjai merészebben távolodnak el a műfaji tradícióktól, "extravagánsabbak és némileg megszólalásukban is energikusabbak". Azért nem kell félni, "súlyban és riffekben most sem lesz hiány." A 14 szám meglehetősen változatos, bulisabb és beborult, dallamosabb és torzabb zenék egyaránt szerepelnek köztük. Hacsak valaki nem stoner-doom-sludge-dzsal fekszik és kel, bizonyára talál követni érdemes új zenekarokat magának, aki pedig csak távolról érdeklődik a színtér iránt, jó áttekintést kap. És a borító is szép, Freakboy munkája. Hands Of Doom Facebook
Ha már magyar doom: ahogy a hazai stoner színtér történetét áttekintő cikkünkben írtuk, a műfaj megkerülhetetlen origója itthon a 2001-ben feloszlott Mood volt. A 25 éve alakult zenekar egyetlen magyarországi koncert erejéig visszatér január 4-én, és ezt felvezetendő újra, ráadásul a stúdióban élőben, egyben feljátszva felvették Wombocosmic című lemezük címadó dalát. A Lángoló Gitároknak meséltek róla, a zene alatti képek amúgy a november bécsi koncerten készültek. Facebook, egyetlen koncert: január 4., Barba Negra.
Szintén stoner, de most másként: a Trapsix új lemezén eltávolodott a súlyos-rockos megszólalástól, és ha nem is teljesen, de jóval akusztikusabbra vette a hangzást, mint az az első EP-n hallható volt. Így a műfaj bluesos gyökerei erősen látszanak, ráadásul Lájer András énekes-gitáros "izraeli kalandjai, az ottani életigenlés és a környéket átható keleties hangzás megtapasztalása" is erősen rajta hagyta a nyomát a bő félórás anyagon. A Something Is Changing címadó dalában ráadásul Nagyváradi Nellivel egy férfi-női duett színesíti tovább az amúgy is izgalmas, itthon különlegességnek számító hangzást. A zenekar egyébként azt írja, hogy az akusztikus vonal csak átmeneti, aztán majd visszatérnek a rockoláshoz. Az egyes számokról a Facebookon írtak hosszabban. Facebook, legközelebbi koncert: december 15., Robot.
Az Óperentzia új lemezének címe Tribalkan, amiből a Balkan egyértelműen hallatszik - a tribal viszont csak egy az elektronikus stílusok közül, hiszen vannak itt triphopos-chilles-dubos hangulatok és bulisabb, psytrance-es számok is. Több számban közreműködik Csobán Sára, a Csángálló szaxofonos-kavalosa. A lemez premierje a RadiOzorán volt, az Ozorian Prophet oldalon pedig interjú olvasható a duóval. A Tribalkan a digitális mellett megjelent fizikai formátumban is, úgymint: díszes, fa borítású, fadobozba rejtett pendrive, itt látható. Facebook, lemezbemutató koncert: december 14., Dürer Kert.
A múlt heti cikkünk után megint van ám zajtechno, vagy inkább ritmikus zaj, vagy ilyesmi. Noahstas kick című EP-je sajátos koncepcióra épül: a hangok forrása egy Korg lábdob hang, "ezt torzítgattam egy keverővel és reverb pedállal, majd egy olyan kis hangszórópáron küldtem keresztül, amik nem bírták a terhelést, így elkezdett berezonálni, recsegni" - írta Noahstas. A "meglehetősen minimalista és szigorú koncepció" célja "feltérképezni a 'járulékos hangok' terét a konkrét audiojelek között és mögött", az eredmény pedig minimalista, szigorúnak is nyugodtan mondható, és kevésbé edzett füleknek nyilván rémisztő is, de ezek a járulékos hangok, illetve viszonyuk a monoton alaplüktetéshez van olyan izgalmas, hogy kalandvágyó hallgatót végig lekösse a négy szám. Facebook
Összeállítás: Rónai András