Egy lemez, ami spaklin jelent meg. Titokzatos maszkos DJ-páros. Szocialista tárgykultúra, lendületes multikulti, a depresszió leküzdése az élet egyszerű örömeivel. Értelmetlen, de legalább megpróbálta. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Tamirel zenekart több premierből is ismerhetik már a Recorder olvasói, és nemrég végre megérkezett maga a nagy mű is: a You And The World című album, aminek a története egészen 2009-ig nyúlik vissza. A zenekarvezető Riba Gergely ekkor kezdett dolgozni ezeken a számokon, 2013-ban fejezte őket, majd ezután több körben kezdődtek a felvételek. Tegyük ehhez hozzá, hogy a Tamirel magát a Pink Floyd-hagyományba tartozó art-/psychedelic-/blues-rock zenekarként határozza meg, és azt, hogy ez egy konceptalbum: a tíz szám "egy folyamatot követ végig, ahogyan az egyén kikerül a mély depresszióból, az élet nyújtotta, egyszerű örömök által." Ezek alapján valami rettentően nagyszabású művet képzelhet maga elé az ember, de szerencsére a You And The World nem az, vagy nem úgy. Az ambíció nagyon is érezhető rajta, de közben bőven kínál a hallgatónak könnyen befogadható, fülbemászó dallamokat és más fogódzókat. Facebook
Kicsit lemaradtunk a Mary Popkids május elején megjelent EP-jéről, de szerencsére a négy számhoz készült érdekes, valahol az animált klip és a kidolgozott szövegvideó közé helyezhető videók emlékeztettek minket. A premierjük a Stenken volt, ahol Kama mesél minden számról. A zenekartól jól ismert hangzás- és dallamvilág nem változott; ezen belül van itt nyolcvanas évek, funky, vocoder. Facebook, legközelebbi koncert: június 29., Double Rise Fesztivál.
A Duckshell önmeghatározása: "multilingvisztikus sunshine-punk", székhelyét pedig így adta meg a Facebookon: "Gólya, Budapest". A punk kicsit megtévesztő, inkább a lendületes multikulti tánczenék hagyományába illik, amiben van pop, rock, folk, ska, latin, egy kis hiphop. A Keret blogon volt az első, Szólok anyunak című EP bemutatója. A többnyelvű dalszövegek között a nyitó, magyar A város egy dallam különösen erős. Facebook
Nagyjából hasonló zenét játszik - bár több balkáni ízzel - a vajdasági Sin Seekas, akik Don Quijote című számukhoz forgattak erős képi világú klipet, amit szocialista tárgykultúra emlékei és a csiricsáré ruhák határoznak meg, no meg a fekvőtámaszbajnok címszereplő. Bár alkalmi, igen jó kedvű hülyülésnek tűnik a klip, valójában három-négy év alatt jöttek össze a felvételek, többek között Athénban, Moszkvában és Rotterdamban is készültek, sokszor "kamikaze módon" (mi inkább gerillának mondanánk). A szám már a szeptemberre várható első lemez előfutára. Facebook, legközelebbi koncert: július 12., Fehértone Fesztivál.
Év elején jelent meg a God & Monkey duó előző EP-je, a mindent mindennel keverő, majd az egészet pszichedéliába mártó Pure 21st Century Music című EP-je, most pedig itt a következő, amin az eddig alapvetően viccesen izgága zenekar sötét és lefojtott, hosszan kibomló, tág tereket belakó dalokat játszik. A pszichedélia megmaradt, innen-onnan különféle stílusok is bekacsintanak (gépies basszus fölött szörfgitár lebeg stb.), de egyébként szinte mintha egy másik zenekart hallanánk. Amúgy ez is jól megy nekik: ha odafigyelünk, be fog szippantani. A Blue Void EP amúgy a harmadik, ám mégsem az első kettővel kezdett trilógia befejezése, mert miért is lenne ez; erről a Keret blogon lehet olvasni, ahol az is kiderül, hogy ősztől koncertezni is fognak. Facebook
Pont a legelső Rec.hu cikkben volt szó Eszelős meszelős Beast Of Obranism című, ahogy írtuk, frusztrációtól fröcsögő albumáról. Az eszelős meszelős családja egészen más: a Dióbél kiadó találó stílusmegnevezése szerint glitchgiccs, vagyis behízelgő vagy feltehetően annak szánt szintihangokon finom, ismétlődő dallamocskák szólnának, de ez nem mindig sikerül, eltévednek a szólamok, vagy éppen zajba fulladnak. Izgalmas és minden zajával együtt érzelmileg is átélhető zene ez. Meg még ezt írja a kiadó: "Az ellendi Eszelős meszelős projekt a mindenkori magyar vidék általános kilátástalanságában és mégiscsak ott búvó természetközeliségében gyökerezik, lo-fi, nyers és giccses hangzásvilágában, direkt témaválasztásával nem épp a Dankó Rádió kedvence." És ha ez nem lenne elég: fizikai formában a lemez spaklin jelent meg. (Merthogy meszelős!) Mégpedig van kisspakli, 3000 forintért, és nagyspakli, 12000-ért, itt a bővebb leírás. Utóbbit usb-be kell dugni, aztán jól rezgő felületre tenni, és a felülettől függően más és másként szólal majd meg a zene. Dióbél kiadó honlap, Facebook.
A kilencvenes években mindenki táncolt, és minden számhoz megjelent egy remix-EP. (Egyik állítás sem teljesen igaz.) Ezt a hagyományt folytatja Majka is, az előbb a YouTube-on slágerré lett, majd a sztár nyilvános zsörtölődése után a rádiókban is jól futó száma, amihez négy remix készült. Ebből három meglehetősen egyenes, viszont az utolsó megérdemli a figyelmünket: a maszkos DJ-producer páros Ramen Brothers bemutatkozásáról van szó. Nem lehet tudni, kik ők - lehet, hogy legalább egyikük Fatboy Slim?! -, de biztos nagyágyúk, hiszen első bulijuk egyenesen a Balaton Sound nagyszínpadán lesz. Szóval az ő remixük kifejezetten szórakoztatóra sikerült, van benne posztironikus (?) veretés, trance-es felpörgések, amik aztán keleties dallammal feldobott, súlyos trapbe torkollnak. A videóban meg BDSM-szerkóba bújt, twerkölő lányok. Ramen Brothers Facebook, legközelebbi buli: július 7., Balaton Sound.
Audiopoéta elsősorban a YouTube-on aktív, készített már Videómánia-rapet, van száma a clickbait videók ellen, a legnézettebnek meg az a címe, hogy Nagyon jó a pinád! - ez meglepően szórakoztató dal, csakúgy, mint a klipje: nem, nem az, hanem emberek reakcióját nézhetjük, ahogy hallgatják a számot. Valamennyire hiphop (de nem "YouTube-rap"), valamennyire elektronikus pop. Legutóbbi videója pedig a Rozé címet viseli, és tulajdonképpen, hát, a mulatós műfaj üde, izgalmas és szórakoztató értelmezése. (A szövegből vettük a cikk címét.) Facebook
Mióta a Belau bemutatkozott Magyarradar rovatunkban, sokszor írtunk róluk, legutóbb Nagy-szín-pad! szereplésük okán. Most pedig itt az új klip, amiben sok magyar vendégénekesnő után az osztrák Leyya tagja, Sophie Lindinger énekel. Vele hol máshol, mint Texasban találkoztak először (az idei SXSW-n). A Breath című dalhoz készült klip úgy kezdődik, mintha egy random chilles YouTube-mix borítóképe lenne, de aztán sokkal jobb és sokkal szomorúbb lesz. Az erős hangulatfestő jelenetekből építkező videó Damokos Attila és Nagy Marcell munkája, a szereplő Barabás Henriett modell. A tervek szerint jövő tavaszra várható Belau-nagylemezen egyébként más külföldi közreműködők is lesznek, és a koncepció szokás szerint az utazás lesz, ezúttal a karibi térségében. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: június 28., Volt Fesztivál.
Szokatlan műfaji párosítással jelentkezett Hesz Ádám: az érzelmes-slágeres dalszerző-énekes világ (a sajtóanyag még Ed Sheeran nevét is bedobja) találkozik a szoft-EDM-es electro-poppal. Ráadásul cuki animációs klip is készült hozzá. Hesz Ádám korábban az Ulbert-Hesz Project tagjaként adott ki egy-egy bluesos albumot és EP-t, illetve a Hesz Ádám Akusztik nevű saját zenekarával 2016 egy jazzes-folkos EP-t, ezek itt vannak a honlapján. A magyar hiphop világán belül is sokakkal dolgozott együtt (Tykd, Day, Rawmatik stb.) Honlap, Facebook
A Black Nail Cabaret dark synthpop duó többször szerepelt már itt a Recorderen, legutóbbi nagylemezüket és az egyik tag, Árvai-Illés Emese, avagy Emke szóló-EP-jét is mi mutattuk be. Most pedig a készülő negyedik album előfutáraként itt egy háromszámos EP, aminek címadó dalához, a Bête Noire-hoz klip is készült. "Volt, aki szerint a főszereplőnk egy köpönyegforgató. Érdekes nézőpont, én pont ellenkezőleg látom: valaki, aki mer cselekedni, változtatni, amiről végül ugyan kiderül, hogy értelmetlen, de legalább megpróbálta. Amúgy ez is jól mutatja, mennyire máshogy látjuk a világot, mennyire más szimbólumok töltik ki az életünket" - mondta róla Árvai-Illés Emese. A videó alatt az EP, van még rajta egy tévésorozat fiktív karaktere által ihletett lassabb dal és egy instrumentális tétel. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: július 20., A38.
Összeállítás: Rónai András