„Az emberek kérdezgetik, hogy mit csinálok. Modell vagyok? Humorista vagy valami ilyesmi? Nem, egyik sem. Ribanc vagyok. Egy sztripper ribanc. Csak a pénz érdekel.” Ez a szöveg hangzott el összetéveszthetetlen kiejtéssel abban a mindössze 14 másodperces Vine-videóban, amely megalapozta Cardi B mára igen látványosra duzzadó karrierjét. Aminek hatására egy-két dolgot nekünk sem árt átértékelnünk a popiparban. Márciusi fókusztémánk: YouTube-lányok vs hiphopcsajok, Csepelyi Adrienn cikke a Recorder magazin friss, 70. lapszámában jelent meg.
Cardi B a 61. Grammy-gálán hét jelölésből egyet váltott díjra, az azonban így is történelmi tettnek számít: a legjobb rapalbum kategóriájában ugyanis még sohasem nyert szólóban női előadó. Lauryn Hill óta (1998) nem volt olyan női rapper, aki a Billboard 100-as listájának élére jutott volna – Cardi ezt 2018-ban három dallal is megtette, ha a Maroon 5-val közös slágerét, a Girls Like You-t is számítjuk. Ha nem, akkor is ő az egyetlen női rapper, aki egynél többször vezette a Billboard 100-at. Instagramon 41 milliónál több, igen aktív követője van, a Time magazin 2018-ban a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, és a Forbes magazin 30 UNDER 30 listájának élén is ott virít. A Nielsen Music szerint Cardi debütlemeze, az Invasion of Privacy 2018 negyedik legsikeresebb albuma volt Amerikában a streamingadatok és a vásárlások alapján.
Szevasztok, erkölcscsőszök!
Cardi B, azaz Belcalis Marlenis Almánzar – hol máshol – Bronxban született 1992-ben trinidadi anyától és dominikai apától. Noha hívő katolikusnak vallja magát, előélete nemigen mondható igeinek: tizenévesen Bloods-bandatag volt, később sztriptíztáncosnőként dolgozott. Ez utóbbi persze reflexszerűen hívja elő az előítéleteket még napjainkban is – Cardi azonban szokatlanul közelítette meg a témát, és ezzel nagyon sokakat maga mellé állított. Először is félretett mindennemű álszentséget, és nyíltan beszélt a sztripperként eltöltött időkről, azt erősítve a rajongóiban, hogy bárkiből lehet sztár. (Azt azért a Get Up 10 című dalában is világossá teszi: sztriptíztáncos volt és nem prostituált.) Másodsorban – és a narratíva szempontjából ez tényleg nagyon fontos – azt is elmondta: a rúdtáncosmelóból képes volt annyi pénzt félretenni, hogy kiszálljon egy toxikus, bántalmazó kapcsolatból. Ha azzal foglalkozott volna, mit illik és mit nem, talán már nem élne. Ez pedig nagyon fontos társadalmi üzenet: Cardi B azt közvetíti, hogy az önállóság fontos, egy nőnek nem kell alárendelt szerepet játszania akkor sem, ha munkája miatt eleve lenézik. Ez a szövegeiben is visszatérő elem: ő képes eltartani magát, már nem kell táncolnia a pénzért, hanem a pénz táncol úgy, ahogyan ő fütyül. Egy interjúban egyenesen azt nyilatkozta: sokkal boldogabb, amióta megtanulta használni a férfiakat. Elég erős kijelentés egy ilyen hímsoviniszta műfajban, nem? Cardi sohasem tagadta meg a múltját, és épp emiatt tartják hitelesnek. Eleve nehezen érthető, selypes szlengjébe például orosz szavakat kever, amelyeket szláv kolléganőitől tanult a sztiptízbárban.
Cardi B - Get Up 10:
Gettó-Hamupipőke akcióban
A közösségimédia-sztárság után Cardi szerepelt a VH1 tévécsatorna Szerelem és hiphop: New York című valóságshow-jában, ez pedig meghozta számára az áttörést. Kiadott két mixtape-et, szerepelt néhány válogatáslemezen, aztán gyorsan kihasználta, hogy hirtelen fél Amerika az ő agyament beszólásait idézgette, és ráfordult a popsztári pályára. Hálás vendég minden talkshow-ban: a közönség fetreng sajátos beszédmódjától, amire ő éppúgy tudatosan rájátszik, ahogyan Sofia Vergara a kolumbiai akcentusra. Mémek százai készülnek róla, gyerekkori fotója például, ahol tarra vágott fejjel méltatlankodik, idehaza is az egyik legismertebb az utóbbi időben (anélkül mondjuk, hogy a megosztók többsége tudná, ki szerepel rajta). Imádja a látványos ruhakölteményeket, már persze a saját, bronxi ízlésvilága szerint: minél több arany, gyémánt, Swarovski-kristály, minél nagyobb márkajelzés és dekoltázs. Egyszerűen nem lehet nem rá figyelni, ha feltűnik valahol. Igaz, a fentiek nem feltétlenül szolgálják azt, hogy komoly előadóként tekintsenek rá: gyakran vádolják azzal, hogy ghostwriterekkel dolgozik, azaz nem ő írja a saját szövegeit, és tulajdonképpen nem más, mint egy megcsinált sztárocska, aki még beszélni sem tud normálisan (hiszen szüleinek nem az angol az anyanyelvük).
Modern család
A legenda szerint Cardi B művészneve szüleitől származik, akik Bacardinak becézték. Ez, mondjuk, akár még el is képzelhető, tekintve, hogy a rapper húgát Hennessyként anyakönyvezték, mivel az édesapa egy súlyos buli után érkezett a szülőszobába, és ez volt a legfrappánsabb név, ami eszébe jutott. Cardi tehát Bacardiként futott egy ideig a közösségi médiában, ám az alkoholgyártó cég folyton letiltatta a tartalmait, ezért trükkösen Cardi B-re változtatta a nevét. Hennessy egyébként maga is Instagram-sztár már: influencerkedik és modellmunkákat is kap leginkább annak köszönhetően, hogy Cardi reklámozza a saját felületein, illetve cipeli magával mindenféle fontos eseményre.
A popbiznisz szabályai szerint Cardi marketingszempontból a lehető legrosszabbkor esett teherbe – épp, amikor debütalbumának utolsó simításai zajlottak. Az I Like It videoklipjében például már nagy pocakkal táncol, koncertekről pedig értelemszerűen szó sem lehetett. A sztár azonban épp ezzel mutatta meg, hogy ideje leszámolnunk az eddig megszokott „adj ki egy lemezt, aztán indulj turnézni” modellel: annak ellenére megdöntött egy sor streaming- és eladási rekordot, hogy a rajongók hónapokig nem találkozhattak vele. A közösségi médián keresztül ugyanis folyamatosan „együtt van” velük.
Ez már nemigen mondható el párjáról/exéről, a Migosból ismert Offsetről, akivel szinte sohasem tudni, hányadán állnak. Noha Cardi nemrég még szétköltözésről beszélt, mivel a férfi megcsalta, később bőszen reklámozta közös gyermekükkel, Kulture-rel Offset új lemezét. A pár egyébként nagyon éli az influencerséget: Offset például egy félökölnyi gyémánttal kérte meg Cardi kezét a philadelphiai Wells Fargo Center színpadán, Cardi pedig a Saturday Night Live-ban jelentette be, hogy gyermeket vár az akkor már egyébként háromgyerekes apuka Offsettől. Egyedül magát a házasságkötést tartották titokban.
Vénusz újjászületése
Eddigi legnagyobb slágerének, a Bodak Yellow-nak a refrénjében Cardi önszorgalomból reklámozza a Louboutin cipőket: a szövegeiben többször előforduló „vörös talp” ugyanis a francia márka védjegye. A kézzel készülő cipők a luxus szinonimái: egyes modellekért akár 6000 dollárt is kérnek, Cardi nyilván ezért érzékelteti épp a vörös talpakkal azt, hogy mi mindent engedhet meg magának. És ne legyenek kétségeink: ahogyan a Run DMC My Adidas című száma, úgy a Bodak Yellow is képes státusszimbólummá tenni a lábbelit. Ennek ellenére mégsem kér minden cég Cardi B-ből. A rapper Insta-videókban méltatlankodott, hogy egyes divatházak egyszerűen visszautasították, amikor ruhát rendelt volna tőlük némely nagy eseményre.
Cardi B - Bodak Yellow :
Igaz, ő aztán sosem csinált titkot abból sem, hogy a mérhetetlen luxus mellett ugyanúgy felveszi a tizenöt dolláros fast fashion cuccokat: arról is rappel, hogy nem érdekli, mit visel, hiszen rajta minden jól áll. Ennek megfelelően saját kollekciót is kapott a Fashion Nova nevű, olcsó ruhákra szakosodott cégnél – amit persze percek alatt elkapkodtak a rajongók. Ugyanígy a Tom Ford Cardi nevével fémjelzett rúzsát. A Cardi-jelenség egyik legérdekesebb része, hogy a rapper esetében nem válik egyértelműen szét az influencer és a popsztár: Insta-storyjában rendszeresen oszt meg úgynevezett haul-videókat, azaz azt, ahogyan a különböző cégektől érkező küldeményeket kicsomagolja. Nemrég azért már neki is sikerült kivernie a biztosítékot, amikor egy gyémántokkal kirakott, Kulture feliratú karkötőt kapott ajándékba az alig pár hónapos gyereke – a Cardi-imázsnak azonban alapvető tartozéka a túlzás, a rongyrázás. Mindezek tükrében egyszerre tekinthető jelképesnek és ironikusnak, hogy az idei Grammy-gálán egy 1995-ös Thierry Mugler ruhában pompázott, amely Botticelli Vénusz születése című festményét idézi. Íme, napjaink Vénusza.
Ennyit a sisterhoodról
Cardi B feministának vallja magát, és a karrierje nyilvánvalóan sok fiatal nő számára inspiráló. Szentfazéknak mégis bajosan lehet nevezni: esze ágában sincs sisterhoodról papolni. Sőt nyíltan beszélt arról, hogy keresnie kellett egy témát, amivel minden nő tud azonosulni, és szerinte ez a rivális nővel szembeni utálat. Szerzett hát magának ő is egy riválist: ez lett a februárban Magyarországon is fellépő Nicki Minaj. Hogy ez okosan felépített médiahack vagy valós ellenségeskedés, az egyelőre nem világos. Annyi mindenesetre biztos, hogy a 2018-as New York-i divathéten Cardi a Harper’s Bazaar partiján fejbe dobta tűsarkújával Nicki Minajt. Az Instagram és a Twitter tele volt olyan kinagyított fotókkal, amelyek azt bizonyították, hogy a két rapper sérüléseket is okozott egymásnak, az ügy azonban annyiban maradt – legalábbis egyelőre. A kiváltó ok a pletykák szerint az volt, hogy Minaj olyan kommenteket lájkolt, amelyekben megkérdőjelezték Cardi B alkalmasságát az anyaságra.
Cardi B - Money :
Valószínűbb, hogy a két sztár azért csépeli egymást verbálisan, mert ezzel saját táborukat erősítik, a publicitás meg mindkettőjüknek jól jön. A rivalizálás egyébként nem minden alap nélküli: Cardi és Minaj egyértelműen generációja két legfontosabb mainstream női rappere, és úgy tűnik, a királynői trónra mindketten jogot formálnak: Minaj például Lauryn Hill 1997-es elismerése óta az első, aki BRIT Awardot nyert, és egyelőre jóval több lemezt adott el összesen, mint Cardi (100 milliót, amivel az egyetlen nő a hiphop top 5-ben az utóbbi tíz évben). Hiába népszerűbb azonban Európában Minaj, ha második anyanyelve miatt Cardi előtt nyitva áll egész Közép- és Dél-Amerika. Végső soron pedig a Pitchfork azt írta az Invasion Of Privacyról: „Cardi B figyelemre méltó debütlemezével helyet követelt magának a nagy rapperek pantheonjában.”
Szerző: Csepelyi Adrienn
Cardi B: Invasion of Privacy lemezkritikánk