Még két hónap van hátra az Oscar-díjatádóig, de máris leszűkítették a legjobb filmzene és legjobb betétdal kategóriákra nevezhető produkciókat.
Az Akadémia hosszú évtizedek óta idén tért vissza először ahhoz a gyakorlathoz, hogy előre shortlisteli a zenei kategóriákat, azaz még a jelöltek január végi kihirdetése előtt közzéteszi, mely nevezések közül kerülhet majd ki a díjért megmérkőző ötösfogat. A 15 filmzenét és 15 betétdalt zeneszerzőkből, dalszerzőkből és zenei producerekből álló grémium válogatta össze.
A legjobb filmzene kategóriában duplázhat Justin Hurwitz, aki két éve a Kaliforniai álom soundtrackjéért nyert Oscart, most pedig a musical rendezőjének, Damien Chazelle-nek új filmje, a Holdra szállást feldolgozó Az első ember tereminközpontú, hasonlóan nagyszabású zenéjéért díjazhatják. A Kaliforniai álom nagy vetélytársa, a legjobb film Oscarját emlékezetes módon elnyerő Holdfény rendezőjének új filmje, az If Beale Street Could Talk zenéje is eljuthat a jelölésig, bár nagyobb vetélytárs lehet az aktuális musical, a Mary Poppins visszatér.
MŰFAJ, AMI NINCS IS - A MUSICAL-SZTORI
A tavalyi győztes, Alexander Desplat (A víz érintése) a Kutyák szigete című Wes Anderson-felnőttmesével került be a tizenötös csoportba, és a Coen-testvérek állandó zeneszerzője, Carter Burwell is helyet kapott. Meglepetés, hogy Natalie Portman Netflixre száműzött sci-fi horrorja, az Expedíció folkos-akusztikus gitáros témákat elektronikus zajzenével vegyítő kísérete is befért (a Portisheades Geoff Barrow és Ben Salisbury jegyzi), míg az idei blockbusterek közül szerepel a Fekete párduc afrikai ritmusokat és hangszerelést modernizáló kísérőzenéje, amit Childish Gambino kebelbarátja, Ludwig Göransson szerzett, a Bosszúállók: Végtelen háborúval és a Ready Player One-nal pedig a veterán Alan Silvestri duplázott a shortlistben.
AZ ELMÚLT 25 ÉV LEGJOBB ZENÉS FILMJEI
A kategóriában mellőzöttek között ott találjuk az év elején elhunyt Jóhann Jóhannsson Mandy című horrorfilmhez szerzett doom metalját – amit technikai okok miatt nem is nevezhettek –, valamint a Radiohead két filmzeneszerzéssel ügyködő tagját, Jonny Greenwoodot (Sosem voltál itt) és Thom Yorke-ot (Sóhajok). Utóbbi ugyanakkor bekerült a legjobb betétdal kategóriába: úgy tűnik, mivel énekelt is a Sóhajok eredeti filmzenéjén, ezért a vokális tracket (Suspirium) betétdalnak számították be.
RETTENTHETETLEN NŐKRŐL FOG SZÓLNI AZ OSCAR
Nagy összegben lehet persze fogadni rá, hogy a Csillag születik nemcsak a jelölést, hanem a díjat is megszerzi majd Lady Gaga és Bradley Cooper duettjével, a Shallowval; a Golden Globe szórásból kimaradt Mary Poppins visszatér két betétdallal is képviselteti magát a shortlisten, ismert zenészek közül megtaláljuk még Troye Sivant és a Sigur Rósos Jónsit (Boy Erased), Kendrick Lamart és SZA-t (Fekete párduc), Dolly Partont (Dumplin’), Jennifer Hudsont (RBG) és Sadét (Nyughatatlan özvegyek). Örömteli továbbá, hogy nevezték Coen-testvérek westernjéből, a The Ballad Of Buster Scruggsból a Tim Blake Nelson által alakított pszichopata revolverhős hetvenkedő dalát, valamint az osztálytudatos-szélsőbalos hip-hop bulizenét játszó Coup OYAHYTT című számát a Sorry To Bother You című agyeldobós szatírából, amit a kollektíva frontembere, Boots Riley írt és rendezett.
A teljes shortlistek megtalálhatók az Oscar honlapján, alant pedig ízelítőül néhány nevezett.